Svar: Søvnrytme om dagen - 4 mdr.
21. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Med den alder din datter har, vil jeg ikke anbefale, at du vækker hende - heller ikke fra den første lur. Jeg kan godt se idéen med, at hun sover 3 lure dagligt, måden lurene er fordelt på, og at den første lur er en powernap, men jeg synes, det er synd at vække hende, hvis hun virker til at sove rigtig godt - og vi ved at dagssøvnen giver noget ekstra, og som udgangspunkt skal små børn ikke vækkes...
En rytme, hvor dagen begynder kl ca. 06 og slutter omkring kl 20, vil passe rigtig godt til et barn på ca. 6 måneder - men de fleste børn på 4 måneder sover ikke sådan... Jeres datter sover faktisk sådan lige nu, og som jeg læser dit brev, så synes du egentlig, at det er passende med den rytme - du har det faktisk rigtig fint med hendes stå op tidspunkt og puttetidspunkt. Der er ikke nogen grund til at ændre noget, som fungerer. Den rytme - altså det stå op/puttetidspunkt passer ofte bedst til børn i 6 måneders alderen, men hvis jeres datter trives med det nu - og du tilsyneladende trives med det, så skal du ikke ændre på dette, men nyde, at det er sådan det er.
Hun skal dog have lov til at flekse sit søvnbehov imellem de to tidspunkter, så nogle gange vil hun sove en længere første lur og andre gange en kortere første lur. Den fleksibilitet er nødt til at være der... Du skal også give plads til, at det kan ændre sig igen, så hun måske begynder at powernappe kl 19-20 og derfor igen pludselig er putteparat kl 22, det vil være normalt for hendes alder. Det kan altså godt pludselig være sådan, at hun igen begynder at sove fra 22 til 08 i stedet fra 20 til 06 - og det vil som sagt ændre sig igen...
Når hun bliver omkring 6 måneder, vil hun naturligt være langt mere aktiv, spise skemad, bruge sig selv rigtig godt motorisk og mentalt - og det betyder, at hun i den alder vil begynde at være vågen i længere tid af gangen. Det vil ændre på rytmen, og hun vil i denne alder naturligt ofte begynde at kunne nøjes med to lure dagligt i stedet for tre - afhængig af hvad tid dagen begynder, og hvor lange lure hun tager - men det er meget sandsynligt, at hun i den alder naturligt vil nærme sig den rytme, som du ønsker.
Lige nu tænker jeg altså, at du skal putte hende, når hun viser træthed og behov for at sove. Det vil være synd at vække hende, og du risikerer at bruge en masse energi på at hjælpe hende til en rytme, som hun ikke er parat til, og hvor det så udløser søvnproblemer og en rytme, som bare slet ikke fungerer for hverken dig eller hende...
På sigt ja, så kan man godt hjælpe hende til en rytme, ved f.eks. at vække hende om morgenen, men det er for tidligt, når hun ikke er ældre end hun trods alt er, og når hun sover så godt, som hun gør, og trives med den rytme hun har :)
Håber det kan give lidt ro at vide, at tiden arbejder lidt for jer her :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske