Svar: Søvnrytme om dagen - 4 mdr.

21. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Med den alder din datter har, vil jeg ikke anbefale, at du vækker hende - heller ikke fra den første lur. Jeg kan godt se idéen med, at hun sover 3 lure dagligt, måden lurene er fordelt på, og at den første lur er en powernap, men jeg synes, det er synd at vække hende, hvis hun virker til at sove rigtig godt - og vi ved at dagssøvnen giver noget ekstra, og som udgangspunkt skal små børn ikke vækkes...

En rytme, hvor dagen begynder kl ca. 06 og slutter omkring kl 20, vil passe rigtig godt til et barn på ca. 6 måneder - men de fleste børn på 4 måneder sover ikke sådan... Jeres datter sover faktisk sådan lige nu, og som jeg læser dit brev, så synes du egentlig, at det er passende med den rytme - du har det faktisk rigtig fint med hendes stå op tidspunkt og puttetidspunkt. Der er ikke nogen grund til at ændre noget, som fungerer. Den rytme - altså det stå op/puttetidspunkt passer ofte bedst til børn i 6 måneders alderen, men hvis jeres datter trives med det nu - og du tilsyneladende trives med det, så skal du ikke ændre på dette, men nyde, at det er sådan det er.

Hun skal dog have lov til at flekse sit søvnbehov imellem de to tidspunkter, så nogle gange vil hun sove en længere første lur og andre gange en kortere første lur. Den fleksibilitet er nødt til at være der... Du skal også give plads til, at det kan ændre sig igen, så hun måske begynder at powernappe kl ...

Annonce

... 19-20 og derfor igen pludselig er putteparat kl 22, det vil være normalt for hendes alder. Det kan altså godt pludselig være sådan, at hun igen begynder at sove fra 22 til 08 i stedet fra 20 til 06 - og det vil som sagt ændre sig igen...

Når hun bliver omkring 6 måneder, vil hun naturligt være langt mere aktiv, spise skemad, bruge sig selv rigtig godt motorisk og mentalt - og det betyder, at hun i den alder vil begynde at være vågen i længere tid af gangen. Det vil ændre på rytmen, og hun vil i denne alder naturligt ofte begynde at kunne nøjes med to lure dagligt i stedet for tre - afhængig af hvad tid dagen begynder, og hvor lange lure hun tager - men det er meget sandsynligt, at hun i den alder naturligt vil nærme sig den rytme, som du ønsker.

Lige nu tænker jeg altså, at du skal putte hende, når hun viser træthed og behov for at sove. Det vil være synd at vække hende, og du risikerer at bruge en masse energi på at hjælpe hende til en rytme, som hun ikke er parat til, og hvor det så udløser søvnproblemer og en rytme, som bare slet ikke fungerer for hverken dig eller hende...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På sigt ja, så kan man godt hjælpe hende til en rytme, ved f.eks. at vække hende om morgenen, men det er for tidligt, når hun ikke er ældre end hun trods alt er, og når hun sover så godt, som hun gør, og trives med den rytme hun har :)

Håber det kan give lidt ro at vide, at tiden arbejder lidt for jer her :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S