Søvn og vågen om natten

21. februar 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn og vågen om natten

Hej Helen

Vi har fået den fineste, sødeste og dejligste pige, som nu er 7 1/2 måned og vejer lidt over 6 kg.
Hun kom til verden 6 uger for tidligt, da jeg fik svær svangerskabsforgiftning og livet startede på hospitalet med cpap, sonde mv. Vi kom heldigvis hjem efter et par uger og var på tidligt hjemmeophold.

Hun udviklede kolik og skreg 24 timer de første 4+ mdr. Det er det hårdeste, jeg til dato har været ude for. Jeg kunne sidde og vugge hende i mange lange timer - vel 5/6 timer af gangen kun afbrudt af en amning. Det gav jo ingen, den nødvendige søvn - så hun fik ikke sin baby søvn.

Da det blev lidt bedre, vågnede hun altid kl 5 og puh det synes jeg var hårdt og det ville jeg egentlig give min venstre arm for i dag. Dengang var hun så lille, at jeg med ok held kunne ligge og amme hende til kl 7, hvor far kunne komme på banen, inden han skulle på arbejde.

Så blev hun lidt større og gik i seng ved 20 tiden og slog altid øjnene op til leg kl 04.40 - det var nærmest en joke hvor tæt på det konkrete tidspunkt, hun vågnede i flere måneder.

Men så blev kl 19 og nu 18 og hun siger højlydt til - at hun er træt. Hun klynker og små græder, gnider øjne og er helt træt og fjern i blikket.

Pt. er hun 7 1/2 måned og siden nytår er dagslurerne heldigvis tiltaget. Førend powernappede hun dagen lang 3/4 x 30 minutter.

Siden nytår sover hun 2 - 21/2 time om formiddagen og en 1 times tid til halvanden om eftermiddagen - dog er de sidste par dage gået med en eftermiddags powernap på 30 min.

Min store udfordring er, at hun ikke kan holde sig vågen til mere end 18. Det er umuligt.
Men hvad er en endnu større udfordring er, at hun ikke sover længe. I nat vågnede hun efter 5 timer og var oppe i 2. De 2 forgående nætter, sov hun i 6 timer og var oppe i 2 og sov en halv time og var oppe i halvanden time.

Egentig har jeg tidligere omfavnet det og ladet hende lege, men nu er hun blevet så stor og bevidst, at jeg har forsøgt at lade hende ligge. Det er ved gud umuligt. Hun er VÅGEN og klar på leg. Jeg har prøvet at give hende lidt legettøj i sengen - hun sover fra nytår alene i tremmeseng i eget værelse, mest for min skyld, så jeg føler, at jeg kan vende mig i sengen uden at holde vejret.

Pt. gør jeg det, at jeg ligger hende i slyngevuggen med motor, som står nede i stuen - det accepgeres nogenlunde med 1 stk legetøj. Så sidder jeg og venter på at hun falder i søvn og så krydser jeg fingre for, at hun ...

Annonce

... sover mere end 30 min.

Hun lægges altså ved 18 tiden og vågner hver time eller hver anden i starten - nogle gange oftere og af og til er en hånd nok, ellers bliver hun ammet, selvom hun ikke er sulten.

Hun er ret frejdig og ikke typen, der lige kan lulles tilbage i søvn. Jeg kan jo læse, at en sutteklud eller anden erstatning kan være en muighed. Men selvom hun vågner en del og det kan tage 30 min at putte, vil jeg sige, at det går relativt nemt, men der falder hun jo så omkuld og opdager ikke en sutteklud og den kan jo ikke komme på banen, når hun er vågen og klar til leg om natten. Den er hun da ligeglad med, hun vil bare gerne OP - NU...

Lige nu får hun mos - synes også det er svært at finde overgangen til mad med mere bid i. Vi prøver at holde morgenmaden til kl 7 med grød. Hun spiser omkring en halv dl. Samme til frokost og aften.

Jeg tilbyder agurk, melon, baby chips, rugbrødsbjælker, men der er vel ikke rigtig noget af det, som sådan er mad - det er vel mere læring og smagsprøver ik?

Jeg prøver at amme de her 4 gange, du foreslår og prøver i virkeligheden alt det du foreslår, men jeg kan absolut ikke holde hende vågen til 19.30. Har forsøgt med en sen lur, men det hjælper ikke. Hun er træt kl 18.

Og hun sover jo ikke 14 timer i døgnet...
Skal jeg bare omfavne det og håbe på bedre tider?

Jeg har været utroligt meget indendørs med hende og er det stadig. Dagslure er nu i barnevognen ellers har det været umuligt i de første mange måneder. Hun ville ikke vikles, sidde i bæresele eller være i barnevogn samt autostol. Jeg har altså været ret fængslet indendørs, men hun er egentlig så stor nu, at hvis jeg kunne få en bedre nattesøvn, ville jeg være frisk på at tage hende mere ud. Hun elsker mennesker og bør vel også få lidt input?

Men hvordan gør man, hvis man gerne vil til noget rytmik kl 11-12 eller baysamlesang kl 9.30 og hun sover eller har været oppe for længe til at holde sig frisk - så må man bare droppe det? Hvad gør andre? Må man vække for at deltage? For de rutiner, jeg kan læse, man nogenlunde skal holde sig inden for, så er der jo ikke meget, der giver mulighed for at deltage i arrangementer.

Burde jeg gå fra mos til mere rigtig mad nu? Synes ikke helt, hun virker klar og hvordan gør man det bedst? Synes hun kløjs i det, men sådan er starten måske?

Afslutningvis vil jeg sige, at jeg ikke synes hun virker specielt sulten om natten, bare frisk og frejdig.

Trætte hilsner
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor