Svar: Skære ned/stoppe natamning

15. februar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Johanna

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder ganske rigtigt ikke som om, at jeres dreng mangler mad. Dagsplanen lyder fin og alderssvarende, og han får umiddelbart både den mængde skemad og mælk, som han har behov for. Når han søger brystet midt nat, så skyldes det sandsynligvis en blanding af, at han naturligt stadig har behov for den tryghed og nærhed, som brystet giver ham, den alder og udvikling, som han går igennem og også den vane, som han naturligt har med at skulle have bryst midt nat.

Når det ikke fungerer, at far tager over om natten, så er det sandsynligvis fordi, det er for hurtigt for jeres dreng at skulle undvære både mor og brystet. Han kan stadig godt have behov for at mærke dig tæt på, selvom du ikke ammer ham. Det kan derfor godt være et forsøg værd, at du om natten lægger dig med ham, holder ham tæt, beroliger og betrygger, men så vidt muligt uden at give ham bryst i munden.

Dagsplanen skal naturligt holdes, så du sikrer dig, at han spiser og drikker nok dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han er fyldt godt op dag og aften. Derudover vil det være helt relevant, at han ammes om aftenen, når han puttes, sen aften omkring 23-24 og igen tidlig morgen omkring kl 05-06. Det betyder, at det i princippet kun er amningen kl 03, som I skal forsøge at trappe ud af.

Det er ikke meningen, at han skal tilbydes mælk, flaske, kop eller lignende om natten. Han skal lære at sove uden noget på dette tidspunkt. Det vil være rigtig godt, hvis du om aftenen kan forsøge at amme ham af to omgange, altså lægge en skiftning ind mellem amningen, så du på den måde får fyldt ham ekstra op. Det vil sige, amme ham, skifte ham og derefter amme ham igen, før du putter ham. Det kan vær med til at gøre, at han så kan sove til sen aften, før han atter ammes. Det er på samme måde rigtig fint, at du forsøger at amme ham fra begge bryster sen aften.

Det er også rigtig godt, hvis du kan putte ham i egen seng, før han sover helt, så han begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter flyttes sovende til egen seng, så vil han naturligt kunne vågne op og søge bryst og favn igen og igen, fordi han forbinder dette med at sove. Han vil savne bryst og favn, fordi han er faldet i søvn med dette og vil ikke kunne sove videre, før du atter tilbyder det.

Det samme gælder jeres "hoppe på pilatesbold". Det er ikke nogen god idé, fordi jeres dreng lærer, at han skal hoppes med i favn for at kunne sove, og det er en uhensigtsmæssig vane og rutine at komme ind i. Han bliver tungere og tungere, sværere og sværere at sidde med og I kan naturligt ikke hoppe med ham, hver gang han skal sove. Det vil ikke kunne fungere på sigt. Det er meget bedre, at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham liggende. Du kan evt. koble hans seng til din seng, evt. fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen - naturligvis sikre jer, at ...

Annonce

... det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han lære at falde i søvn liggende stille ved siden af dig og derefter stille og roligt komme over i egen seng, men stadig mærke, at du er ved siden af ham.

Det er vigtigt, at du - uanset om du ligger ned og ammer eller ammer ham og flytter ham over i egen seng - hjælper ham med at slippe brystet, før han falder helt i søvn. Så han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover og kan beroliges med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Du kan lægge en hånd på ham, kærtegne ham osv. så han kan mærke, at du er der, men samtidig lærer, at han fint kan ligge i sin seng og overgive sig til søvnen der. Sidder du op og ammer ham, så skal han altså flyttes fra din favn og ned i egen seng der, hvor du med dine hænder og kærtegn kan lulle ham ind i søvnen.

Når han vågner og søger brystet midt nat, så vil det være godt, hvis du i første omgang kan prøve at berolige ham med netop dine hænder, din nærhed og kærtegn. Hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet, men så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgange, så han dier mere og mere kortvarigt. Han skal vænnes til, at han ikke behøver mælk i maven. I starten vil han sandsynligvis søge bryste igen og igen, og det giver du ham, og når han så er rolig, så trækker du atter brystet til dig. Det skal du sandsynligvis gøre mange gange, men han vil til sidst acceptere, at han fint kan sove uden at få brystet - men stadig kan mærke dig og mærke at du ikke er forsvundet.

Det er altså hænder, kærtegn, det at han kan mærke dig, og måden du luller ham ind i søvnen på, som nu skal tage over for brystet og stille og roligt være det som hjælper ham ind i søvnen på en tryg og dejlig måde.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være nødvendigt, at du sover med en t-shirt eller lignende om natten, så han ikke har fri adgang til brystet, det er dig som styrer, hvornår han kan få mælk. Da han er blevet hoppet en del med, og lyder til at have været ret ked af det og frustreret, så kan det godt tænkes, at I er nødt til at "starte forfra", og netop lade mor tage over om natten igen og derfor lige nu amme ham og så gradvist komme væk fra dette ved at lirke brystet mere og mere ud... Hvis I fornemmer, at det faktisk hjælper, at far tager over om natten, så vil jeg anbefale, at far lægger sig med ham i stedet for at "hoppe" med ham, netop for at lære jeres dreng at sove liggende og uden bevægelse, men stadig give ham nærheden og følelsen af, at I er der og naturligt passer på ham :)

Det er helt naturligt, at jeres dreng ikke accepterer puttebamser og nusseklude. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne bruge en sådan substitut bevidst, så I skal ikke være frustrerede over, at dette ikke virker :)

Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan I blandt andet finde "6 måneder, så er det slut med mælk om natten".

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger