Skære ned/stoppe natamning

15. februar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Skære ned/stoppe natamning

Hej Helen, og mange tak for en dejlig brevkasse!

Jeg skriver til dig fordi, jeg kan fornemme at vi er ved at komme ind i en dårlig vane om natten omkring amning.

Jeg er mor til en fin dreng på 6 1/2 måned som trives rigtig godt. Jeg havde en normal graviditet og fødsel, og min dreng er fint med m h t udvikling og milepæle. Jeg har fuldammet (med forbehold for at far har givet ca en flaske MME om ugen når mor skulle have lidt fritid) i 5 mdr, hvorefter vi stille og roligt har introduceret skemad, og kørt ret meget efter dagsplanerne i din bog "børn og mad".

Mht søvn i løbet af dagen, så sover han altid udenfor i barnevognen og er i princip faldet i søvn før jeg har fået ham pakket ned og kørt op fra barnevognskælderen. Nogle gange skal han lige trilles 2 minutter i gården før han sover rigtig.
Første lur sover han typisk igennem 2,5-3 timmer selv, anden lur skal han ofte hjælpes lidt ind i 2. søvncyklus efter ca 45min, ved at trille ham lidt.

Min søn har altid spist hyppigt om natten, og den sidste måned er vi nede på at han vil have bryst 3-4 gange pr nat. Og når jeg skriver at han vil have bryst, så er det fordi jeg fornemmer at han ikke er sulten, men mer hyggesutter for at falde i søvn igen.
Dette mønster vil jeg gerne bryde!

Vores dagsplan ser sådan her ud:

05.00 vågner og ammes, falder i søvn og sover oftest kun videre i 60min

06.00-06.30 putter lidt, pusles, står op og leger

07.30 morgenmad - havregrød m. sveskemos + vand

09.00-09.30 ammes og puttes til lur i barnevogn, sover 2,5-3 timer

12.00-13.00 spiser frokost, grøntsagsmos + fisk eller kød + vand

15.00-16.00 ammes og puttes til anden lur, sover alt fra 45min til 2 timer

(hvis kun kort lur gives mellemmåltid med frisk frugt og/eller frugtmos)

18.00 aftensmad grøntsagsmos + fisk eller kød + vand

20.00-21.00 ammes og puttes i sin egen seng

22.00-23.00 vågner og vil ammes

03.00 vågner og vil ammes

05.00 vågner og vil ammes

Det skal siges ...

Annonce

... at hvor ca 3 uger siden fik vores søn sine første to tænder i undermunden, og har siden da nægtet sutten. Så vi har ikke så meget at trøste med om natten andet end bamser og nusseklude.

Jeg har som sagt på fornemmelsen at min søn ikke er sulten om natten, uden mer bruger mig som sut for at falde i søvn igen, da han kun spiser kort for at så falde i søvn og ligge og sutte på min brystvorte.. Når han er faldet i søvn, kan jeg nemt lægge ham i sin egen seng hvor han sover videre, men vågner typisk efter nogle timer (nogle gang efter kun en time) og vil have brystet igen.

De sidste par nætter har vi prøvet at tage en "kold tyrker", og det går ikke helt optimalt.
Jeg sover ude i stuen, og min kæreste sover på samme værelse som vores søn.
Når vores søn vågner første gang ved 22-23 ammer jeg, og prøver at få ham til at spise godt af begge bryster, hvor han typisk spiser godt af det ene og så kun sutter lidt på det andet. Herefter går jeg ud og sover i stuen.

Når vores søn vågner ved 03-tiden prøver min kæreste til at få ham at falde i søvn igen, dette har resulteret i at vi ender med at sidde på skift på pilatesbolden for at han ikke skal græde meget ulykkeligt, indtil at jeg giver ham mad igen kl. 05, hvorefter han med det samme falder i søvn... Og det skal siges, at når han sover så sover han roligt.

Så vi får ham reelt ikke at falde i søvn uden bryst, og jeg er bange for at vi også skaber en uvane ved at sidde med ham på pilatesbolden.
Vi har prøvet alt før vi tager ham op af sengen, og prøvet at lave samme "putteritual" som når han falder i søvn om aften - uden held. Vi har også prøvet at tilbyde mælk af kop om natten, det gider han heller ikke drikke.

Kære Helen, har du nogle gode fifs?
Skal vi blive ved med prøve at vænne ham af med at spise på natten?
Er det bedre at bare lade ham ligge i sin seng og græde (og selvfølgelig ligge helt tæt så han ved, at vi er der) i stedet for at tage ham op på pilatesbolden?

Venlig hilsen
Johanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor