Brev:
Skære ned/stoppe natamning
15. februar 2020
Alder:
6 mdr.
Skære ned/stoppe natamning
Hej Helen, og mange tak for en dejlig brevkasse!
Jeg skriver til dig fordi, jeg kan fornemme at vi er ved at komme ind i en dårlig vane om natten omkring amning.
Jeg er mor til en fin dreng på 6 1/2 måned som trives rigtig godt. Jeg havde en normal graviditet og fødsel, og min dreng er fint med m h t udvikling og milepæle. Jeg har fuldammet (med forbehold for at far har givet ca en flaske MME om ugen når mor skulle have lidt fritid) i 5 mdr, hvorefter vi stille og roligt har introduceret skemad, og kørt ret meget efter dagsplanerne i din bog "børn og mad".
Mht søvn i løbet af dagen, så sover han altid udenfor i barnevognen og er i princip faldet i søvn før jeg har fået ham pakket ned og kørt op fra barnevognskælderen. Nogle gange skal han lige trilles 2 minutter i gården før han sover rigtig.
Første lur sover han typisk igennem 2,5-3 timmer selv, anden lur skal han ofte hjælpes lidt ind i 2. søvncyklus efter ca 45min, ved at trille ham lidt.
Min søn har altid spist hyppigt om natten, og den sidste måned er vi nede på at han vil have bryst 3-4 gange pr nat. Og når jeg skriver at han vil have bryst, så er det fordi jeg fornemmer at han ikke er sulten, men mer hyggesutter for at falde i søvn igen.
Dette mønster vil jeg gerne bryde!
Vores dagsplan ser sådan her ud:
05.00 vågner og ammes, falder i søvn og sover oftest kun videre i 60min
06.00-06.30 putter lidt, pusles, står op og leger
07.30 morgenmad - havregrød m. sveskemos + vand
09.00-09.30 ammes og puttes til lur i barnevogn, sover 2,5-3 timer
12.00-13.00 spiser frokost, grøntsagsmos + fisk eller kød + vand
15.00-16.00 ammes og puttes til anden lur, sover alt fra 45min til 2 timer
(hvis kun kort lur gives mellemmåltid med frisk frugt og/eller frugtmos)
18.00 aftensmad grøntsagsmos + fisk eller kød + vand
20.00-21.00 ammes og puttes i sin egen seng
22.00-23.00 vågner og vil ammes
03.00 vågner og vil ammes
05.00 vågner og vil ammes
Det skal siges at hvor ca 3 uger siden fik vores søn sine første to tænder i undermunden, og har siden da nægtet sutten. Så vi har ikke så meget at trøste med om natten andet end bamser og nusseklude.
Jeg har som sagt på fornemmelsen at min søn ikke er sulten om natten, uden mer bruger mig som sut for at falde i søvn igen, da han kun spiser kort for at så falde i søvn og ligge og sutte på min brystvorte.. Når han er faldet i søvn, kan jeg nemt lægge ham i sin egen seng hvor han sover videre, men vågner typisk efter nogle timer (nogle gang efter kun en time) og vil have brystet igen.
De sidste par nætter har vi prøvet at tage en "kold tyrker", og det går ikke helt optimalt.
Jeg sover ude i stuen, og min kæreste sover på samme værelse som vores søn.
Når vores søn vågner første gang ved 22-23 ammer jeg, og prøver at få ham til at spise godt af begge bryster, hvor han typisk spiser godt af det ene og så kun sutter lidt på det andet. Herefter går jeg ud og sover i stuen.
Når vores søn vågner ved 03-tiden prøver min kæreste til at få ham at falde i søvn igen, dette har resulteret i at vi ender med at sidde på skift på pilatesbolden for at han ikke skal græde meget ulykkeligt, indtil at jeg giver ham mad igen kl. 05, hvorefter han med det samme falder i søvn... Og det skal siges, at når han sover så sover han roligt.
Så vi får ham reelt ikke at falde i søvn uden bryst, og jeg er bange for at vi også skaber en uvane ved at sidde med ham på pilatesbolden.
Vi har prøvet alt før vi tager ham op af sengen, og prøvet at lave samme "putteritual" som når han falder i søvn om aften - uden held. Vi har også prøvet at tilbyde mælk af kop om natten, det gider han heller ikke drikke.
Kære Helen, har du nogle gode fifs?
Skal vi blive ved med prøve at vænne ham af med at spise på natten?
Er det bedre at bare lade ham ligge i sin seng og græde (og selvfølgelig ligge helt tæt så han ved, at vi er der) i stedet for at tage ham op på pilatesbolden?
Venlig hilsen
Johanna