Svar: Sove på eget værelse - 8 mdr.

6. februar 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu, hun går igennem det der kaldes separationsfasen, som ofte dækker især 8-10 måneders alderen. Fra at have siddet på skødet, til at være på gulvet, sidde et par meter væk, så vil jeres datter nu begynde at øve sig i rent fysisk at bevæge sig væk fra jer. Hun begynder at kravle, vender sig, kikker efter jer, skal lige sikre sig, at I stadig er der. Nogle gange er det nok at se jer og høre at du f.eks. siger "jeg er lige her skat, hej med dig", andre gange skal hun lige hen og have et lille kram og er så klar til at kravle ud i verden igen.

Hun vil ofte reagere tydeligt på, hvis hun ikke kan se dig. Hvis du f.eks. går i køkkenet eller på toilettet og ikke tager hende med, så kan hun blive frygteligt ked af det. Hun har brug for at kunne se dig for at føle sig tryg. Hun vil, når hun skal sove, også have svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at koble fra og finde ro - og det er også svært at ligge stille. Hun vil have en stor motorisk uro, som gør at hun, både når hun skal sove og også når hun sover, får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Det, at hun begynder at kravle og bevæge sig mere rundt, rejser sig osv. øver hun både om dagen og også om natten, når hun skal sove - og sengen er et dejligt sted at øve sig...

Hun har derfor brug for din hjælp - både når hun skal overgive sig til søvnen, og når hun vågner om natten og ikke kan komme videre i søvnen. Hun har brug for, at du med dine hænder, nærhed, kærtegn hjælper hende, ligesom hun skal hjælpes med stillingsskift, hjælpes med at blive lagt ned igen, komme om på den anden side, få dynen på sig, som hun har sparket af osv. Mange gange hjælper det at putte hende på maven og stryge hende med dine hænder ned over ryggen og blenumsen og tilbage igen - frem og ...

Annonce

... tilbage igen og igen.

Du har ret i, at I naturligt kan forstyrre hinanden under søvn, og derfor hjælper det nogle gange at sove hver for sig. Det kan I også sagtens forsøge, men du skal naturligt være opmærksom på, at det kan betyde, at du eller far må ind på hendes værelse et par gange om natten for at hjælpe hende videre i søvnen. Ikke for at give mælk eller tage hende op, vugge hende eller lignende, men for at hjælpe med stillingskift og ro. Derfor vil mange foretrække, at man i denne alder sover sammen, fordi det gør, at du ikke render i pendulfart mellem børneværelset og soveværelset om natten.

Når det så er sagt, så nævner du jo, at hun skal starte i vuggestue om en måned, og det vil naturligt kunne ekstra ekstra urolige nætter. Det kan derfor også være en overvejelse værd, at I flytter hende på eget værelse med det samme, for at se om I kan vænne hende til dette, før den nye hverdag starter. Hvis det så viser sig, at det ikke fungerer, så må hun tilbage i soveværelset igen. Der sker ikke noget ved at forsøge, og det er ikke et nederlag, hvis det viser sig, at det ikke var lige nu...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der kommer et nye udviklingspring, når hun er 13-15 måneder gammel - ofte i forbindelse med, at hun i denne alder begynder at gå. Her kan man tale om en slags separation-gentilnærmelses-fase... Det kan derfor være en god idé at flytte hende på eget værelse, før denne periode kommer. Det vil sige, at hvis det ikke lykkes for jer nu, så kan I forsøge, når hun er 11-12 måneder gammel. Og når det så er sagt, så er det generelt en god idé at forsøge at flytte hende til eget værelse i en periode, hvor hun ikke er syg, eller der i øvrigt sker andre skift i hverdagen, der skal helst være så meget ro på som muligt :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående til at få lidt fornemmelse for, hvornår det vil være bedst for jer at forsøge med eget værelse :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor