Svar: Start i dagpleje udfordrer søvnmønstre

30. januar 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :)

Jeres dreng har en fuldstændig fin og alderssvarende søvnrytme - og det skal man så vidt muligt ikke ændre på.

Det er vigtigt, at han får sine to lure dagligt, og det er for tidligt at arbejde på en længere middagslur midt på dagen. Det er tydeligt, at han har brug for sine to lure dagligt, det viser han netop ved at falde i søvn efter kl 16, fordi eftermiddagen simpelthen bliver for lang for ham - og søvn på det tidspunkt vil ødelægge hans ellers gode rytme.

Samtidig er der ingen idé i at vænne ham til en rytme, hvor han pludselig sover 3 dårlige lure... når han i 12-18 måneders alderen netop naturligt gradvist skal gå over til en lur. Det er altså et skridt i den forkerte retning, og det vil ikke hjælpe på hans søvn og rytme fremadrettet.

Det er også en rigtig dårlig idé at vække ham fra hans dagsslure. Han sover samlet det han har behov for, og netop dagssøvnen og især formiddagsluren giver ham noget godt. Når han får sine to længere middagslure, så afbrydes dagens aktiviteter, kroppen får ro og mulighed for at restituere sig. Alle oplevelser bearbejdes - og det er netop ekstra vigtigt nu, hvor han pga dagplejestart oplever ekstra meget nyt, samt adskillelse fra sine forældre. Hvis han ikke får sin søvn, så skal der ikke ret meget til, før at verden bliver for uoverskuelig for ham, og han vil præcis, som I oplever det, blive rigtigt ked af det, pylret, mangle overskud til at lære og opleve.

Førhen i tiden gik man meget op i at få børn "kørt ...

Annonce

... ind i samme rytme", når de begyndte i f.eks. dagpleje. I dag ved vi meget mere om børns søvn og børns behov, og selvom hverdagen naturligt skal kunne hænge sammen for den, som passer børnene, så er det vigtigt, at man er fleksibel omkring små børns behov. Det betyder, at de yngste børn naturligt skal sove to lure dagligt - og det skal de have mulighed for, også selvom de ældre børn sover på andre tidspunkter og sover én længere middagslur. Det må være barnets behov for søvn og dermed barnets behov for udvikling og trivsel, som prioriteres. Når jeres dreng bliver 13-15 måneder gammel vil han sandsynligvis vise behov for en anden rytme, og så vil det passe bedre ind i dagplejers hverdag.

At gå ind og ændre på en naturlig og god søvnrytme nu, er ikke anbefalelsesværdigt. Det kan faktisk betyde, at han (og dermed også både dagplejer og jer) får problemer med søvnen, når han bliver ældre - og det er ingen jo interesseret i... Når det så er sagt, så tror jeg ingen vil sige, at det "direkte skader ham", men hvorfor ændre noget, som faktisk fungerer, som er lige efter bogen, og som jeres dreng trives med...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil anbefale, at I taler med dagplejer omkring det, og I kan også overveje at inddrage den pædagogiske konsulent, som er tilknyttet dagplejen. Måske kan I holde et fælles møde, hvor I taler om søvn og søvnbehov, måske har de en søvnpolitik i dagplejen, som I kan tale ud fra, og hvordan dette kan kombineres med dagplejers behov...

Jeg håber, at I kan bruge dette videre, og at I finder en løsning som alle kan se meningen med :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin