10 måneder og fortsat kun skemad

30. januar 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

10 måneder og fortsat kun skemad

Hej Helen

Min søn på 10 måneder kan stadig ikke spise selv. Vi har i mange måneder tilbudt bondebrødsrugbrødshapsere, kartoffel, banan, ærter osv osv osv. efter alle anbefalinger. Det gode er at han meget gerne leger med alt, dufter, putter det i munden osv. Det dårlige er, at det falder ud af munden igen. Ærter kan han gumle længe på, og så kommer de alligevel ud hélt intakte. Jeg får ikke lov til at lægge stykker ind i munden på ham for at vise ham, at det er mellem gummerne det skal foregå.

Vi har haft en talepædagog ude, og vi har haft en ergoterapeut med speciale i baby, småbørn ift. spisning og tale, og vi har fulgt alle råd.

For to uger siden fik han klippet tungebånd og læbebånd. Det ...

Annonce

... virker ikke til at han har smerter fra dét længere, han trækker ikke længere tungen mod højre og han virker "mere afslappet" i mundområdet end før, fx er hans mund blevet større, men der er intet nyt i forhold til spisningen. Alle måltider følges op af skemad, fordi han får stort set intet af det andet ned. Nogle gange tænker jeg, at han måske slet ikke har forstået at det rent faktisk er mad og skal dén vej ned.

Sprogligt siger han mama, baba, gok gok, gu gu, agurk (med vilje eller ikke), sjældent je.

Skal jeg bare se det an? Hvornår skal alarmklokkerne gå igang i forhold til dette?
Jeg har jo modtaget alle råd der findes, og fulgt dem. Jeg ved nærmest ikke hvad næste skridt bør være og hvornår.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder