Brev:
10 måneder og fortsat kun skemad
30. januar 2020
Alder:
10 mdr.
10 måneder og fortsat kun skemad
Hej Helen
Min søn på 10 måneder kan stadig ikke spise selv. Vi har i mange måneder tilbudt bondebrødsrugbrødshapsere, kartoffel, banan, ærter osv osv osv. efter alle anbefalinger. Det gode er at han meget gerne leger med alt, dufter, putter det i munden osv. Det dårlige er, at det falder ud af munden igen. Ærter kan han gumle længe på, og så kommer de alligevel ud hélt intakte. Jeg får ikke lov til at lægge stykker ind i munden på ham for at vise ham, at det er mellem gummerne det skal foregå.
Vi har haft en talepædagog ude, og vi har haft en ergoterapeut med speciale i baby, småbørn ift. spisning og tale, og vi har fulgt alle råd.
For to uger siden fik han klippet tungebånd og læbebånd. Det virker ikke til at han har smerter fra dét længere, han trækker ikke længere tungen mod højre og han virker "mere afslappet" i mundområdet end før, fx er hans mund blevet større, men der er intet nyt i forhold til spisningen. Alle måltider følges op af skemad, fordi han får stort set intet af det andet ned. Nogle gange tænker jeg, at han måske slet ikke har forstået at det rent faktisk er mad og skal dén vej ned.
Sprogligt siger han mama, baba, gok gok, gu gu, agurk (med vilje eller ikke), sjældent je.
Skal jeg bare se det an? Hvornår skal alarmklokkerne gå igang i forhold til dette?
Jeg har jo modtaget alle råd der findes, og fulgt dem. Jeg ved nærmest ikke hvad næste skridt bør være og hvornår.
Hilsen