Start i dagpleje udfordrer søvnmønstre

30. januar 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Start i dagpleje udfordrer søvnmønstre

Hej Helen

Min søn på nu lidt over 10 mdr er netop startet i dagpleje. Jeg har generelt god tillid til dagplejeren, hun virker både kompetent og med hjertet det rette sted. Dog er jeg bekymret over at hendes puttetider med de to andre – lidt større børn - passer dårligt til min søn.

Fra dine bøger ved jeg, at et barn på 10 mdr typisk vil sove 14 timer i døgnet fordelt over natten og to lure om dagen, samt at det først er naturligt for dem at gå over til 1 lur om dagen fra de er 12-18 måneder. Min søn passer præcist til den beskrivelse.

Han har generelt været lidt bagud hvad angår søvn og spisemønstre hvilket muligvis kan tilskrives at han var væksthæmmet ved fødslen.

Hans rytme inden dagpleje var op 05:00-05:30, sove ca. 08:00 – 10:00 og igen 14:00-16:00 og så i seng 19:00-19:30. Vi har forgæves forsøgt at få ham til at sove længere om morgenen, men vi har erkendt at han bare er et morgenmenneske.

Dagplejen lægger alle børn til at sove mellem 11:00 og 12:00, hvor de får lov til at sove indtil de vågner. Dette betyder, at vi er nødt til at vække ham tidligt for at sikre at han kan falde i søvn senere, fx vække ham kl. 09:00 hvor han ankommer til dagplejen, og når vi henter ham, har han sovet indtil ca. kl. 13:30. Han har ingen ...

Annonce

... chance for at kunne holde sig hélt fra 13:30 til 19:00, så herefter er han pylret og ulykkelig hele eftermiddagen og aftenen, hvor han 3-4 timer efter hans middagslur får sig en skraber på 30 minutter, fx ml 16:30-17:30, hvor han vågner grædende og fortsætter med at være pylret.

Så fra at sove 2 ”perfekte” lure, så er han kommet tilbage til tre, hvoraf de to er korte og afbrudte, og hvor han ikke er udhvilet når han vågner. Ifølge dagplejemoren har han været veltilpas mens han har været hos hende, og lagt sig fint til at sove. Det tror jeg er rigtigt nok. Så det er kun sidste halvdel af dagen, der går galt for ham.

Som udgangspunkt synes jeg jo at dagplejemoren har fortjent en pause midt på dagen, og hun har fortjent at alle børn sover nogenlunde på samme tid. Jeg har bare svært ved at forene det med min søns tarv. Min mand har forsøgt at tage snakken med hende, men opgav da han bekymrede sig for at skabe en unødig konflikt, så nu går jeg og spekulerer i om jeg skal tage snakken eller lade det ligge?

Bør jeg blot acceptere situationen? Hvor alvorligt er denne situation for hans tarv? Alvorlig nok til at jeg bør overbevise hende om at honorere hans søvnmønster med to lure eller så lidt, at jeg bare skal lade den ligge.

De bedste hilsner
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien