Svar: Baby på 3 måneder er pludselig svær at lægge

7. januar 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tina

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder som om, at I har haft en ret hård start, men det lyder også som om, at det går langt bedre nu. Du skriver selv, at I er blevet bedre til at læse jeres datter og aflæse hendes signaler og hvad hun har behov for - og det er super godt og helt naturligt, at I har haft brug for tid til at lære hinanden at kende :)

Det er korrekt, at de fleste børn i 3-4 måneders alderen begynder at trives med en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt. Nogle børn har dog brug for 4 lidt kortere lure og det er også helt okay. Det vil ofte også være sådan, at børn i den alder begynder at have en rytme, hvor de går sent i seng. Det er ikke unaturligt, at børn i den alder først sover når klokken måske er 22-23.. Det ændrer sig igen i takt med at de bliver ældre, jeg nævner det blot fordi det at jeres datter er svær at putte om aftenen sagtens kan hænge sammen med alder, udvikling og de ændringer, som naturligt sker med hendes søvn nu.

Hos små børn indeholder søvnen to stadier - spædbarnet skifter mellem at sove let, aktiv søvn og sove dyb stille søvn. Men i 3-4 månederes alderen begynder søvnen at indeholde flere stadier, så den i sammensætning kommer til at minde om den søvn, som større børn og voksne har. Nogle børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, så hvor de normalt skulle sove videre, så vågner de op efter måske kun 20-40 minutters søvn. Hvis jeres datter vågner, er ked af det og tydeligt viser behov for mere søvn, så er det rigtig godt, at I her forsøger at hjælpe hende videre - som du skriver, at du ofte gør.

Det er dog også sådan, at når man skal vurdere, hvor meget et barn sover og hvorvidt barnet trives med sin dagssøvn og antallet af lure dagen igennem, så skal man se på søvnen over hele døgnet. Og det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 3-4 måneders alderen er 15 timer i døgnet. De fleste børn trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover 10 timer om natten f.eks. fra kl 22 til 08 og så sover de 5 timer om dagen fordelt på 3 lure. MEN hvis man har et barn, der sover f.eks. fra kl 19 til 07 og således sover 12 timers nattesøvn, så vil dagssøvn naturligt ikke kunne være særligt lang. Så vil barnet ofte have behov for f.eks. 4 lure og sammenlagt naturligt ikke sove mere end 3 timer om dagen...

Når I skal hjælpe jeres datter til en rytme, så skal I derfor se lidt på, hvordan hun lige nu virker til at trives bedst. Du nævner her, at hun ofte sover f.eks. en middagslur på 2-3 timer....

Hvis vi arbejder ud fra, at hun skal sove 3 (evt. 4) lure dagligt, og hendes middagslur er den længste af disse lure, så vil hun måske have behov for en kort formiddagslur, en lang middagslur og en kort lur om eftermiddagen - og så evt. en ekstra powernap om aftenen - og derefter behov for at komme sent i seng.

Det vil sige at en skitseret rytme kunne se således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Vågner, hygger, pludrer

Flaske og puttes til dagens første lur

Vågner, leger, hygger, pludrer

Kommer evt. i bad. Et bad kan være med til at ...

Annonce

... forlænge hendes vågenperiode og aktiverer hende rigtig godt både motorisk og mentalt...

Flaske og puttes til middagslur - som er dagens længste lur og som gerne må vare 2-3 timer, hvis hun kan sove dette.

Vågner, har ofte behov for en flaske, når hun vågner, hvis luren har været så lang.

Hygger, leger, pludrer

Eftermiddag/tidlig aften: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften: Kan godt have en længere vågenperiode om aftenen og det er helt naturligt for alderen...

Flaske og puttes til natten

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften/først på natten: Drømmeflaske og sover videre

Når børn får flaske, så kan deres spisemønster variere lidt. Nogle børn har brug for flaske aften og sen aften - og har så også brug for flaske om natten - så de får f.eks. flaske kl 19.30, 23.30 og 03 og 06... andre børn har en rytme, hvor de sover et langt søvnstræk først på natten, så de får flaske kl 19.30/20 - 01 og igen kl 06 - og en sådan rytme er også helt okay. Det afhænger naturligt også af, hvornår I tænker, at hun i forhold til sin dagsrytme vil være parat til at sove om aftenen...

Lige nu lyder det som om, at I skal prøve ikke kun at kikke på hendes signaler, men også kikke lidt på klokken og også tælle timer - så I forsøger at lave en beregning af hendes søvnbehov og hvordan søvnen bedst fordeles... Og I skal gå ud fra, at hun har brug for flaske hver 3-4 time. Hun må gerne tage et længere søvnstræk på 5 timer om natten, hvis hun kan :)

Det kan som nævnt i dagsplanen være en god idé at lægge et bad ind midt på dagen, fordi det kan være med til at forlænge hendes vågenperiode og aktivere hende lidt ekstra. Men dermed ikke sagt, at I skal holde hende vågen, selvom hun virker træt og hys. Det er vigtigt, at hun puttes, når hun er træt. I skal dog være opmærksom på, at børn i 3-4 måneders alderen ikke altid gaber, fordi de er trætte, men også kan gabe, fordi de keder sig og har brug for at blive aktiveret lidt... og hvis hun har tendens til at slatsove lidt hele dagen igennem, så bliver i naturligt meget fokusere på at få hende til at sove, så meget af dagen går med at lulle hende i søvn.

Nogle gange kan det være en god idé at tænke på, at hun ikke længere er et spædbarn, men nu er en aktiv baby og at hendes vågne perioder derfor skal gøres lidt længere og hun skal hjælpes med at bruge sig selv mere både motorisk og mentalt :)

I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes søvn og dermed rytme ændre sig. Hun vil naturligt også begynde med skemad og det vil også på sigt hjælpe jer til at skabe mere rytme og overblik. Det er naturligt, at hun lige nu måske drikker sine flaske mellem to lure, men på sigt vil det være rigtig godt, hvis I kan lade flasken indgå som en fast del af hendes putteritual. Det vil passe godt i rytmen, hvis hun fremadrettet kan tilbydes skemad, når hun vågner og flaske før søvn - og samtidig hjælper en flaske hende naturligt med at overgive sig til søvnen og det sikrer også, at hun kan sove et længere søvntræk, før hun vågner igen. Derfor er flasken en fast del af det at skulle puttes, når I kikker på min skitserede dagsplan...

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder