Brev:
Søvnen har ændret sig igen
7. januar 2020
Alder:
4 mdr.
Søvnen har ændret sig igen
Hej Helen,
Jeg har tidligere skrevet ang. søvn, men meget er sket siden. Vi har været inde i en rigtig god periode mht. søvn, godt og vel en måned med gode lure og rimelig nattesøvn. Nu har alt ændret sig igen og jeg er ret frustreret og håber du kan hjælpe mig?
Min datter Ida blev 4 måneder d. 30 december og har allerede haft ret mange forskellige søvnfaser, sidst en rigtig god hvor jeg troede at nu havde vi knækket koden, men jeg må nu sande at det vidst også bare var en fase.
0-1 måned: sov vanvittig godt i sin barnevogn, 3 timer ad gangen. Ikke nogen cyklus og som bogen foreskriver stod den mest på mad, søvn og skiftning. sov max 3 timer, men ikke noget ualmindeligt. Om natten sov hun i sin nest mellem os. Der kunne være dage hvor hun skreg og det føltes som om intet hjalp, men primært i trivsel.
1-2 måned: ligner meget den forhenværende, men nu sover hun primært på brystkassen på hendes far og mig og i bæresele, vil ikke længere sove i barnevogn.
2-3 måneder: sov godt om natten kl 19/20 til 8 i sin nest mellem os, men med opvågninger min hver. 3/4 time, sidst på natten oftere. Sov kun i bæreselen om dagen når jeg gik udenfor og havde rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Vågnede når jeg bevægede mig indenfor eller stod stille. Kunne max være vågen 1 time, nogen gange 1,5. Så der var mange klat lure.
3-4 måneder (Den sidste måned): Fast cyklus. Vågnede ca kl. 8 og kan være vågen max 2 timer, tit falder hun omkuld lidt før og er umulig at holde vågen. Sover ca til formiddag 2-2,5 time (vi plejer at vække hende stille og roligt, for at hun også kan sove om eftermiddagen). Mellem formiddagsluren og eftermiddagsluren kan hun være vågen 2 timer og sover så ca. 1,5 time. Derefter er hun igen vågen 2 timer og tager så en powernap på 30-45 min. Mellem powernap og sengetid kan hun typisk være vågen 2,5 time og bliver derfor lagt et sted mellem 21 og 22 typisk. Sov typisk det første stræk på 4 timer, herefter 3 timer og til sidst kortere intervaller.
Tog alle hende lure på hendes værelse i hendes lift (liften hun også sover i, i barnevognen) med mindre vi skulle nogle steder, så tog hun dem i barnevogn. Jeg lagde hende bare, puttede hende og så sov hun typisk efter 5 min.
4 måneder+ NU protestere nu hver gang jeg ligger hende, det er som om hun igen har svært ved at overgive sig til søvnen. Hvis jeg ikke tager hende op, begynder hun at skrige, så hver lur er ligesom en kamp. Med mindre det foregår i barnevognen, der falder hun bare i søvn (vi har ikke mulighed for at lade hende sove i barnevognen, med mindre vi er der). Når jeg har fået hende til at sove på værelset (det lykkedes stadig, fordi jeg tager hende op og ligger hende ned igen når hun er faldet til ro og efter noget tid lykkedes det som regel), så vågner hun efter en søvncyklus, 30-45 min. og er umulig at få til at sove igen.
Om natten sover hun nu MAX 3 timer, ofte mindre, tit vågner hun hver 1,5/2 timer og overgiver sig ikke før jeg tager hende op. Hun har sovet i en nest imellem os og sover nu i samme nest i sin bedside crib ved siden af mig.
Hun har aldrig faldet i søvn med brystet i munden, men bruger sut. Når hun vågner om natten og der kun er gået en time, prøver jeg altid er berolige hende, nusse osv inden jeg tilbyder hende brystet, men det er først når hun får brystet at hun holder op med at græde. Om dagen har jeg prøvet at tilbyde hende brystet så hun kan sove videre når hun vågner efter 30/45 min, men der virker det ikke, uanset hvordan jeg gør det (ligger ved siden af hende, har hende i nesten mens, tager hende op og ligger hende tilbage).
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal stille op. Hun har tydeligt brug for den søvn hun går glip af, og sover hun som hun "skal" er hun mere veloplagt og klar til leg når hun er vågen. Derudover er mit energi niveau også voldsomt udfordret i de her perioder og hendes vågen perioder er klart bedre når vi begge har fået lidt hvile. Jeg har svært ved at aktivere hende når hun er pjevset og jeg er udkørt. Når hun får sin søvn er hun tilgengæld en lille pige i stor trivsel, vokser og udvikler sig som hun skal. Hun vågner alle hendes lurer på værelset og om natten med gråd. tidligere kunne hun godt ligge på værelset og vågne stille og roligt. I barnevognen vågner hun stille og roligt.
Lige pt. gør jeg sådan at jeg går formiddagsluren og powernappen i barnevogn og forsøger at give hende eftermiddagsluren på hendes værelse, eller omvendt: formiddagsluren på værelset og eftermiddagsluren i barnevognen og så powernappen alt efter hvor meget vi mangler at indhente. Jeg tør ikke give hende alle lurerne på værelset, for så frygter jeg at hun får alt for lidt søvn og lurerne bliver for mange små eller at det ikke passer med hvornår hun skal i seng/hendes rytme. Jeg tør heller ikke give hende alle lurerne i trillende barnevogn, fordi jeg helst ikke vil have at hun vender sig til det og jeg desuden ikke kan holde til at skulle gå så meget med hende hver dag.
Hvad er dine tanker? Jeg håber du har nogle råd til mig omkring hvordan vi kommer tilbage på den gode rytme igen eller hvad der kan være årsag til skiftet?
Lidt øvrige info:
- Hun begynder på mad om en måned først, vi vil gerne vente til hun er på den anden side af de 5 måneder fordi hun i starten havde lidt bøvl med maven.
- Hun har lige lært at vende sig fra ryg til mave. kan ikke vende sig tilbage igen og bliver altid frustreret efter lidt tid over at hun ikke kan møve sig frem. Hun vender sig ikke om natten.
- Hun har også lige fundet sine fødder og dem vil hun gerne lege med når hun skal sove eller hvis hun vågner om natten og ikke synes hun skal sove videre (sker sjældent).
- Hun har taget fint på og ligger flot på hendes vægtskurve og har massere af tisbleer. Har afførring mellem 1-5 gange dagligt. Afføringen har de sidste par dage været lidt vandede og uden de der normale hvide små klumper. Fuldammes.
Beklager den lange smører. Jeg vil bare så gerne have det hele med, så du forhåbentlig kan hjælpe.
Med venlig hilsen
en meget desperat mor