Svar: Søvnen har ændret sig igen

7. januar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære desperate mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes søvnforløb de sidste 4 måneder :)

Det lyder som om, at søvnen har ændret sig til det bedre. I 3-4 måneders alderen har jeres datter faktisk sovet rigtig fint og meget "efter bogen" og i forhold til at du tidligere har fortalt, at hun kun kunne sove på din brystkasse, så lyder det som om, at I er kommet rigtig langt. Faktisk sover lillepigen nu ret godt i sin barnevogn og hun kan også sove i egen seng. Det er rigtig godt! Men hvad sker der så nu...

Jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting som spiller ind:

Hun har en alder nu, hvor hun er langt mere bevidst. Det betyder, at hun tydeligt skelner mellem om hun er hjemme eller ude, om det er mor, der holder hende eller bedstemor eller en anden. Hun oplever også rummet hun er i på en helt anden måde end før, og denne bevidsthed omkring verden gør naturligt, at hun får flere indtryk og dermed mere at bearbejde, når hun sover. Det ekstra oplevelser, gør det sværere for hende at koble fra og finde ro, når hun skal sove og når hun endelig sover, så vil hun drømme ekstra meget, sove mere uroligt.

Motorisk bruger hun sig selv mere og mere. Hun triller omkring, får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra selv og her har hun brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Det kan være en overvejelse værd, om hun har brug for at blive svøbt i en sovepose eller lignende, fordi det kan hjælpe hende til fysisk ro og sikre at hun ikke får vækket sig selv, når hun ligger og bevæger sig. Eller måske bliver hun irriteret over at være svøbt for meget, fordi det netop forhindrer hende i at trille, sparke med benene, få fat i sine fødder osv.

Du skriver, at I putter hende i liften og ud fra hendes alder så vil jeg umiddelbart sige, at det er slut med lift. Hun skal lægges til at sove på en måde, hvor hun har lidt mere plads omkring sig og hun er højst sandsynligt for stor til liften nu :) Så en del af hendes gråd og protester kan også handle om den...

Hendes indtag af mælk kan spille ind og hvordan hun er til at spise i løbet af dagen. Mange børn vil i denne alder let lade sig forstyrre, når de spiser. Når du ammer hende, så slipper hun, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og begynder at pludre med dig, tager fat og spiser lidt mere, men slipper så igen, fordi far kommer ind i stuen, og han er mere interessant at kikket efter.. Det kan nogle gange gøre, at hun om dagen begynder at "slatspise" lidt og derfor ikke indtager nok, hvorfor hun er nødt til at søge dette ekstra dækket om natten.

Samtidig kan hun også fysisk være så stor, at hun har behov for at øge din mælkeproduktion og det gør hun ved at vise hyppigere behov. Det giver mere mælk at du ammer hver anden time i stedet for hver fjerde time. Det giver også mere mælk at amme om natten end hvis du f.eks. springer natamningerne over. Så en øget søgning mod brystet især i nattimerne kan godt være udtryk for, at hun begynder at blive mere sulten...

Det er rigtig fint, at du fuldammer og gerne vil fortsætte dette. Det er også godt, hvis du lig end kan være opmærksom på at få fyldt hende ekstra op hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge brystet ekstra hyppigt om natten. Det er rigtig godt, hvis du i løbet af dagen kan amme hende fast før hver lur - og måske amme hende af to omgange, så du er sikker på, at hun har fået mælk nok og ikke slatspiser for meget. Netop fordi det kan være med til at sikre længere lure.

Hvis en øgning af ...

Annonce

... mælkeindtaget ikke viser sig til skrækkeligt, så kan jeres datter godt have behov for lidt skemad, og det vil på sigt naturligt også hjælpe jer til mere rytme :)

Forkølelse, ubehag, smerter fra ørerne osv. kan naturligt også spille ind og give afbrudt søvn og søvn med gråd... Når hun pludselig vågner og græder ulykkeligt, så kan det sagtens skyldes smertejag fra f.eks. ørerne... Det lyder også som om, at hun har lidt ekstra gang i maven i øjeblikket, så måske har hun også lidt mavekneb...

Ofte er opvågning med gråd dog at hun vågner direkte fra den dybe søvn og kan som sagt hos jer sagtens hænge sammen med, at hun har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det er her rigtig godt, at du netop bruger barnevognen til ture, så du på den måde holder hende sovende. Det er rigtig godt, hvis du kan sikre at mindst en af hendes lure vare mindst 1.5 time, så hun får en længere lur midt på dagen.

Jeg er med på, at det på sigt kan være uhensigtsmæssigt, hvis hun skal trilles igen og igen for at sove. Du kan derfor med fordel prøve at minimere behovet for bevægelse ved at holde vognen stille. Du skal kun trille hende, når hun giver lyd fra sig. Når hun er stille, så holder du vognen stille...

Du kan med fordel også vælge at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen. På den måde får du hende fyldt ekstra op med mælk før søvnen, du får selv mulighed for at få lidt hvile, du kan være parat med brystet, når hun efter 20-40 minutter viser tegn på at ville vågne op - og måske vigtigst af alt - så lærer hun på denne måde at sove liggende ned i seng og uden at skulle være i bevægelse hele tiden, som du skriver, at du er bange for vil ske...:)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at komme tilbage til den rytme, som I havde for en måned siden, hvor hun fik 3 lure dagligt. Det kan være en idé at du lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at aktivere hende ekstra både motorisk og mentalt og sikre, at hun ikke kommer til at "slatsove" for meget dagen igennem, ligesom det vil være godt, at du er opmærksom på, at hun spiser effektivt og nok hos dig dagen igennem, så hun ikke behøver søge brystet ekstra om natten. Det er helt naturligt, at hun har haft en sen rytme og er gået sent i seng til natten, det må I genre forsøge at komme tilbage til - og det kan måske netop skabes ved at lægge et bad ind midt på dagen.

En skitseret rytme kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre. Ammes ofte igen, når dagen begynder og I vågner stille og roligt op.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Hvis hun har sovet en lang formiddagslur kan hun godt have behov for en amning, når hun vågner, så hun har noget at forbrænde af, før hun kommer i bad.

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Sen eftermiddag/tidlig aften: Ammes

Puttes til dagens 3. lur som ofte er den korteste lur

Aften: Ammes ofte hyppigt aftenen igennem og fylder sig op til natten på denne måde. Kan i denne alder godt have en længere vågenperiode om aftenen. Puttes til natten med brystet - tidspunktet variere efter, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre. De fleste børn har i 4 måneders alderen stadig behov for en amning midt nat.

Jeg håber, at du ud af ovenstående kan få lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer, og hvordan du kan komme videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder