Svar: Sover kun 30-45 min om natten

23. december 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofias mor

Tak for dit brev og velkommen til - og glædelig jul!

Rytmen I beskriver lyder egentlig rigtig fin - og det er også rigtig godt, at I er begyndt med lidt skemad to gange dagligt. Det lyder som om, at Sofia er helt parat til dette og som om, at I har ramt det rigtige tidspunkt her.

Når det så er sagt, så har Sofia en ret lang nattesøvn - hun puttes kl 18.30-19 og vågner igen kl 6.30-7 - hvilket betyder at hun om natten sover ca 12 timer... Og om dagen sover hun ofte 45-60 minutter om formiddagen og sover så en middagslur på 2-2.5 time fra kl 13-15/15.30.. Samlet sover hun derfor ofte 15 timer, og det må hun naturligvis gerne, det er helt perfekt for hendes alder, men fordelen kan give lidt udfordringer, og jeg mistænker lidt at den meget lange tattesøvn er forklaringen på, hvorfor hun om natten sover så let og vågner så hyppigt op...

Jeg er helt med på, at forklaringen også kan ligge i behov for mere mad, uhensigtsmæssig afhængighed af favn, sut osv. som jeg kan læse ud af dit brev, at du/I faktisk er meget opmærksomme på - men jeg tror faktisk ikke at forklaringen skal findes der. Det lyder som om, at forklaringen skal findes i rytmen og nattesøvnens varighed.

Hvordan ville det være for jer, hvis hun tog en powernap sidst på dagen. Når du f.eks. ammer hende kl 17 kunne du der så lægge dig med hende og lade hende sove bare en halv time ved siden af dig. Ville du via amning kunne få hende til at tage en lille ekstra lur her? Det kunne være et forsøg værd, fordi det kunne gøre, at hun så ville være lidt mere vågen om aftenen og gå senere i seng, hvorved hendes nattesøvn så blev afkortet.

En anden mulighed er, at du forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, så hun puttes senere til sin middagslur og derfor også står senere op af middagluren - og igen kan puttes senere til natten, så nattesøvnen på denne måde igen afkortes. Det kan forsøges... udfordringen ved denne løsning er, at det ikke er ...

Annonce

... meningen at hun skal have mindre søvn, og hvis søvnen blot rykkes, så vil nattesøvnen jo blive kortere og derfor er det vigtigt, at hun i stedet indhenter sin søvn f.eks. om formiddagen, så også formiddagsluren bliver længere...

Middagsluren har umiddelbart en rigtig fin længde på nuværende tidspunkt og hun behøver ikke sove mere end 45 minutter til sin formiddagslur.. men en ændret rytme med kortere nattesøvn i håb om at give lidt dybere nattesøvn kan godt skabe ændringer i dagslurene også, og det skal I naturligvis så også være opmærksomme på - netop fordi søvnbehovet stadig skal dækkes. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn, men derimod hjælpe hende til en rytme, som gør, at hun sover bedre når hun sover og så døgnet stadig er skruet sammen på en måde, som kan fungere for jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er derudover vigtigt lige at nævne i forhold til dagsplanen, at hun naturligt stadig skal have mælk sen aften og tidlig morgen - og også stadig kan have behov for mælk midt nat. Så der vil naturligt stadig være opvågninger om natten, hvor hun har behov for brystet og derefter sover videre. hvis hun kan lære at sove 5 timer sammenhængende, vil det være rigtig godt. det vil være et realistisk mål, men det er naturligt også betydeligt mere end 30-45 minutter... :)

Når dette er sagt, så kan hendes alder og udvikling naturligt også spille ind. Hun bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, hun oplever verden langt mere bevidst, får langt flere stimuli end tidligere. Hun triller omkring, ligger ikke længere stille, men flytter på sig - og hun drømmer mere om natten, få sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrene at komme væk fra osv. når hun sover. Så urolig søvn hører alderen til. På den måde vil tiden naturligt også arbejde lidt for jer - men min umiddelbare tanke er altså, at I skal overveje om en lille 3. powernap omkring kl 17 måske kan gøre en forskel for jer - og jeres datter :)

Håber I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger