Søvnrytme - pige 6 måneder

26. december 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvnrytme - pige 6 måneder

Hej Helen

Glædelig jul

Vi har tidligere skrevet til dig og har med succes fulgt dine råd. Vi har nu brug for din hjælp endnu en gang :)

Vores pige på 6 måneder har en meget tidlig døgnrytme, hvor hun står meget tidligt op og går meget tidligt i seng. Det har hun faktisk altid haft, men efter vi skiftede til vintertid er det blevet endnu "værre", da det ikke er lykkedes os at tilpasse hendes rytme til vintertiden.

Hendes rytme ser således ud:

Kl. 05: får en flaske på mellem 100 og 200 ml og sover videre

Kl. 06: vågner (nogle gange før kl. 6, men hvis det er tilfældet lader vi hende ligge til klokken 6 uden at tale til hende og forsøger at vugge hende videre i søvnen i vores arme, mens vi ligger i sengen)

Kl. 07: havregrød + vand af kop (spiser oftest kun 1/4 dl)

ca. kl. 08.15: puttes til 1. lur, som typisk varer mellem 30 min og 1 time (hun er begyndt at afvise flasken inden denne lur)

Kl. 09.30: lidt frugt

Kl. 11: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand og noget at gumle på i hånden

ca. kl. 12.30: får en flaske på mellem 180 og 260 ml og puttes til 2. lur, som typisk varer 1-2 timer (spiser ca. 3/4 dl)

Kl. 15: frugtmos

Kl. 17: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand og noget at gumle på i hånden (spiser ca. 3/4 dl)

Kl. 18: får en flaske på 260 ml og puttes til natten. Hun sover senest 18.30, hvor hun er HELT færdig og meget let falder i søvn.

mellem 21 og 23 får hun ca. 150 ml, som holder hende sovende til tidligt næste morgen

Vi vil rigtig gerne rykke hendes rytme, så hun starter dagen lidt senere, og deraf også går lidt senere i seng, da det vil få hverdagen til at hænge lidt bedre sammen for os. Mange dage er hun klar til at blive puttet til natten tidligere end kl. 18, på grund af en kort middagslur, jf. nedenfor, men vi forsøger tidligst at putte hende kl. 18, så hun ikke vænnes til en endnu tidligere dagsrytme.

Vi har din bog om søvn og har jf. den ...

Annonce

... forsøgt at udskyde putningen til dagens første lur med et kvarters tid til en halv time, men de gange vi har forsøgt har det resulteret i overtræthed og en pige der har svært ved at finde ro. Når vi som nu putter hende til første lur ca. to timer efter hun er stået op har hun derimod let ved at falde i søvn i barnevognen, hvis vi triller den en smule.

Har du forslag til, hvordan vi kan lykkes med at få rykket lidt på hendes rytme?

Hun har hele hendes liv sovet rigtig godt og længe om natten, hvilket nok har gjort, at hun aldrig har haft behov for at sove lange lure om dagen. Hun er altid i godt humør når hun vågner fra en lur og virker til at have sovet det hun kan. De seneste uger er især hendes middagslur dog blevet væsentligt kortere. Tidligere plejede hun at sove i hvert fald to timer til middag, men nu skal vi være heldige, hvis hun får halvanden time. Og på denne halvanden time har vi flere gange været ude og trille barnevognen en smule, hvis hun beklager sig derude, eller vi har trillet hende en tur sidst på luren, for på den måde at forsøge at forlænge luren lidt - desværre oftest uden held. Hun sover i gennemsnit omkring 2 timer og 15 minutter om dagen, og mellem 10,5 og 11 timer om natten.

Du skriver i din bog om søvn, at løsningen herpå kan være at forkorte nattesøvnen en smule ved blidt at vække barnet tidligere på morgenen, men det er ikke muligt i vores tilfælde, hvor vores datter i forvejen jo står meget tidligt op. Omvendt kan vi heller ikke forlænge hendes vågentid om aftenen, da hun er MEGET klar til at sove når hun bliver puttet til natten 3-4 timer efter hun er vågnet fra middagsluren.

Vi har siden hun var et par måneder gammel ikke kunnet få hende til at sove en 3. lur sidst på eftermiddagen, men har i stedet puttet hende tidligt til natten.

Kan vores to "søvnudfordringer" mon hænge sammen?

Vi glæder os til at modtage dit input

Mange hilsner
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os