Svar: Søvnrytme - pige 6 måneder

26. december 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har min bog om børn og søvn og har forsøgt at følge nogle af rådene fra den - tak :)

Jeg anbefaler normalt ikke, at man forsøger at ændre på en søvnrytme før 1 års alderen (med de 15 minutter af gangen, som I har læst), og når det ikke lykkes hos jer, så er det sandsynligvis, fordi jeres datter ikke er ældre end hun er. Det er meget svært at ændre rytme for et barn på kun 6 måneder, og I risikerer at bruge en masse kræfter på noget, som kun holder et par dage, og så falder hun tilbage i samme rytme igen...

Når det så er sagt, så er det dog ikke umuligt at skabe lidt ændringer, og der er to ting, som I kan forsøge. Det ene er det, I allerede har gjort, forsøge at give hende en ekstra lur om eftermiddagen. Selvom hun ikke har kunne dette tidligere, så kan I godt prøve om ikke det kan lykkes en af de dage, hvor hun sover en kort middagslur. Det vil være rigtig godt, hvis hun så kan tage en lille ekstra lur omkring kl 17 og sove bare 30 minutter der. Så kan hun stadig komme op, spise aftensmad sammen med jer omkring kl 18, og så kan hun blive puttet omkring kl 19.30-20 i stedet.. På den måde afkortes nattesøvnen, dagssøvnen forlænges lidt og hende rytme kan rykkes...

Det er ikke et spørgsmål om at vænne hende til en endnu tidligere rytme, men når hun ofte viser træthed sidst på dagen, så kan det være en idé at udnytte dette til en lille powernap, så natten ikke starter allerede der, men så hun får lidt ekstra søvn netop ...

Annonce

... der, som gør, at hun bedre kan holde sig vågen om aftenen og natten begynder senere. Det er dog vigtigt, at det netop bliver en ekstra powernap, og at hendes rytme ikke bare flytter sig frem og bliver tidligere og tidligere... viser hun tendens til at starte natten allerede kl 17, må I derfor vække hende...

En anden mulighed er, at I forsøger at forlænge hende vågenperiode mellem først og anden lur. F.eks. ved at lægge et bad ind midt på dagen. Badet vil aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt og vil ofte være med til naturligt at holde hende lidt vågen. En times tid efter badet vil hun dog ofte blive træt, hendes kropstemperatur falde og hun vil så her kunne puttes til en middagslur - som så både vil ligge lidt senere og måske være lidt længere - og på den måde rykkes hendes puttetidspunkt om aftenen også og dermed hendes rytme.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun vil i denne dagsplan altså stadig få de to lure, som hun plejer at få, og som hun virker til at trives med - men dagens anden lur bliver skubbet, så den kommer til at ligge lidt senere, og badet kan være med til også at forlænge den lidt, hvorved rytmen rykkes.

Når man skal ændre på en rytme, så kan man ikke bare putte hende senere i seng og regne med at hun så sover længere om morgenen, det gør hun ikke. Man er nødt til at flytte lidt på hele dagens rytme - og det er som sagt svært, når hun kun er 6 måneder gammel. Men jeg håber, at mine to forslag kan hjælpe jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder