Brev:
Sover kun 30-45 min om natten
23. december 2019
Alder:
5 mdr.
Sover kun 30-45 min om natten
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, da min mand og jeg har brug for nogle gode råd i forhold til at vores datter ikke sover mere end 30-45 Min. Om natten da hun vågner i gråd og har brug for trøst. Dette har varet i 6 uger.
Først lidt om os, vi er en familie på 3. Sofia er fra den 22. Juli dvs. 5 måneder. Hun vejer 7,8kg og måler 66cm. Hun er en meget glad og livlig baby. Hun ammes og det har altid fungeret godt, hun er dog begyndt med mos 2x dagligt og elsker det.
Sofias rytme ser sådan ud:
06.30-07.00 - vi står op og hun ammes.
Ca. Kl.08.30- 9.00 ammes og lægges til formiddagslur i tremmeseng
Ca. Kl. 09.45 hun vågner og ammes hvis hun har behov, det er ikke altid hun er sulten her.
Kl. 11.00 ammes.
Kl 11.30 får grøntsagsmos.
Kl. 13.00 ammes og vi går tur med barnevognen.
Kl. 15.00-15.30 vågner fra lur og ammes.
Kl. 17.00 ammes
Kl. 17.30 grøntsagsmos
Kl. 18.30 gør klar til nat med at skifte tøj, synge og amning.
Kl. 19.00 sover
Herefter opstår problemet. Sofia vågner hver 30.-45. Min. og fortsætter næsten hele natten. Hun vågner med gråd hver gang. Dette har stået på i 6 uger, kun enkelte nætter har sovet 2 sammenhængende timer.
Vi har prøvet følgende men uden effekt:
- Stillet tremmesengen ind på eget værelse(hun har altid sovet i egen seng, da samsovning ikke fungerer for nogen af os)
- Puttet hende uden sut, hvilket hun accepterer fint men kræver lidt mere vuggen. Har hun grædt meget har hun dog fået sutten men er ikke faldet i søvn med den. Jeg er generelt opmærksom på at hun ikke falder i søvn med sut eller under amning men at hun falder i søvn i egen seng. Hun har altid sin nuller, når hun skal sove.
- Forsøgt at trøste hende når hun ligger i egen seng, ved sang, stemmeføring, berøring og lægge nuller helt op mod kinden. Dette har ingen effekt og medfører kun at gråden eskalerer.
- Tager hende op og lægger hende når hun er ved at falde i søvn.
- Giver mos 2 x dagligt.
Som førnævnt har ingen af ovenstående tiltag medvirket til mere sammenhængende søvn.
Det virker dog ikke til, at hun er helt vågen når hun græder og falder hurtigt i søvn hvis hun får sut eller kort bliver taget op. Hun er heller ikke sulten og spiser først omkring kl. 01.
Har du nogle ideer til hvordan vi kan forbedre hendes nattesøvn, og jeg især kan få noget mere søvn?
Glædelig jul.
Venlig Hilsen
Sofias mor