Sover kun 30-45 min om natten

23. december 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sover kun 30-45 min om natten

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, da min mand og jeg har brug for nogle gode råd i forhold til at vores datter ikke sover mere end 30-45 Min. Om natten da hun vågner i gråd og har brug for trøst. Dette har varet i 6 uger.

Først lidt om os, vi er en familie på 3. Sofia er fra den 22. Juli dvs. 5 måneder. Hun vejer 7,8kg og måler 66cm. Hun er en meget glad og livlig baby. Hun ammes og det har altid fungeret godt, hun er dog begyndt med mos 2x dagligt og elsker det.

Sofias rytme ser sådan ud:

06.30-07.00 - vi står op og hun ammes.

Ca. Kl.08.30- 9.00 ammes og lægges til formiddagslur i tremmeseng

Ca. Kl. 09.45 hun vågner og ammes hvis hun har behov, det er ikke altid hun er sulten her.

Kl. 11.00 ammes.

Kl 11.30 får grøntsagsmos.

Kl. 13.00 ammes og vi går tur med barnevognen.

Kl. 15.00-15.30 vågner fra lur og ammes.

Kl. 17.00 ammes

Kl. 17.30 grøntsagsmos

Kl. 18.30 gør klar til nat med at skifte tøj, synge og amning.

Kl. 19.00 sover

Herefter opstår problemet. Sofia vågner hver 30.-45. Min. og fortsætter næsten hele natten. Hun vågner med gråd hver gang. Dette har stået på i 6 uger, kun enkelte nætter har sovet 2 sammenhængende timer.

Vi ...

Annonce

... har prøvet følgende men uden effekt:

- Stillet tremmesengen ind på eget værelse(hun har altid sovet i egen seng, da samsovning ikke fungerer for nogen af os)

- Puttet hende uden sut, hvilket hun accepterer fint men kræver lidt mere vuggen. Har hun grædt meget har hun dog fået sutten men er ikke faldet i søvn med den. Jeg er generelt opmærksom på at hun ikke falder i søvn med sut eller under amning men at hun falder i søvn i egen seng. Hun har altid sin nuller, når hun skal sove.

- Forsøgt at trøste hende når hun ligger i egen seng, ved sang, stemmeføring, berøring og lægge nuller helt op mod kinden. Dette har ingen effekt og medfører kun at gråden eskalerer.

- Tager hende op og lægger hende når hun er ved at falde i søvn.

- Giver mos 2 x dagligt.

Som førnævnt har ingen af ovenstående tiltag medvirket til mere sammenhængende søvn.

Det virker dog ikke til, at hun er helt vågen når hun græder og falder hurtigt i søvn hvis hun får sut eller kort bliver taget op. Hun er heller ikke sulten og spiser først omkring kl. 01.

Har du nogle ideer til hvordan vi kan forbedre hendes nattesøvn, og jeg især kan få noget mere søvn?

Glædelig jul.

Venlig Hilsen
Sofias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor