Svar: 30 minutters baby igen igen

12. december 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære tyndslidte mor

Tak for dit brev - det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen :)

Når jeg læser din beskrivelse i dag, så lyder det umiddelbart som om, at din dreng er ved at blive uhensigtmæssigt afhængig af din favn for at sove.. og at det derfor er dette, som du skal arbejde på at ændre...

Det er vigtigt, at han falder i søvn, der hvor du ønsker, at han skal sove. Det kan være i barnevognen, slyngevuggen, tremmesengen, ved siden af dig i din seng... men det er vigtigt, at han forbinder stedet, hvor han falder i søvn, med stedet for han skal sove. Hvis han falder i søvn i din favn og derefter flyttes til et andet sted, så vil det være utrygt for ham, han vil vågne op, registrere, at din favn ikke længere er der og vil derfor have brug for at du atter tager ham op, før han kan sove videre - og nogle gange vil han netop ikke kunne sove videre, fordi han når at vågne for meget op.

Derudover så er det helt normalt for hans alder, at han begynder at powernappe mere om dagen, og at han har svært ved at tage længere søvnsstræk - det betyder dog ikke, at du ikke gerne må hjælpe ham med at sove en længere lur midt på dagen. Som du skriver, så kan du mærke tydelig forskel på hans overskud alt efter, hvor lang en middagslur han tager. Samtidig lyder det som om, at det for dig er rigtig svært at få døgnet til at hænge sammen, når han tager så korte lure som han gør.

Når det så er sagt, så sover din dreng en meget lang nattesøvn. Du fortæller godt nok, at han vågner, bliver skiftet og får flaske kl 06, men herefter sover han så 1.5-2 timer videre og dagen starter derfor i princippet først kl 8-8.30. Du fortæller også, at han om aftenen ofte falder i søvn i dine arme omkring kl 20.30-21 og det betyder, at han ofte sover ca 11-12 timer om natten (også selvom søvnen er afbrudt af flaske og bleskift) og det giver naturligt ikke plads til særligt lange lure om dagen...

Du spørger om du skal begynde dagen kl 06-06.30 og det synes jeg vil være synd, fordi han netop ofte viser tegn på at have brug for at sove videre her. Han lyder ikke parat til at sove videre - han har blot brug for en tør ble og en flaske og sover så igen.... Jeg tænker, at hvis du starter dagen allerede her, så bliver han sandsynligvis rigtig ked af det om morgenen, fordi han har brug for at sove lidt mere, og det vil ingen af jer have glæde af. Og samtidig skal han naturligt have lov til at sove, når han viser behov for søvnen....

Det kan nogle gange være en god idé, at man fra 6 måneders alderen begynder med et fast stå op tidspunkt, men så gammel er din dreng ikke endnu... Hvis du oplever at hele dagen skrider for jer, fordi han har så sen en søvnfase, så kan du dog godt overveje at vække ham omkring kl 08, hvis han ikke der er vågnet af sig selv. Det synes jeg godt, du kan forsvare efter så lang en nattesøvn. Samtidig er det ofte omkring dette tidspunkt, at han af sig selv vågner op, og at starte dagen omkring kl 08, kan godt være med til at gøre, at du får skabt lidt rytme, som bedre kan hænge sammen for dig... Vælger du at vække ham omkring kl 08, så skal du naturligvis gøre det kærlig og nænsomt, omsorgsfuldt, så han vågner stille og roligt op...:)

Det er rigtig fint, at du er begyndt med lidt skemad, og det vil på sigt hjælpe jer - tiden arbejder således lidt for jer. Det vil være rigtig godt, at han stille og roligt tilbydes skemad to gange dagligt - frokost og aften - og i takt med at han bliver ældre, kan han tilbydes morgengrød også. Stille og roligt vil det være godt, at skemaden serveres på nogenlunde samme tid hver dag, så hans indre ur indstiller sig på de naturlige spisetider, og så skal han stadig tilbydes flaske før hver lur. På den måde sikrer du dig, at han får både mad og mælk nok, og samtidig hjælper du ham til mere rytme og dermed mere struktur på dagen.

Det vil være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme med 3 lure dagligt og som nævnt i mit tidligere svar, må du meget gerne forsøge at lægge et bad ind midt på dagen, fordi det kan aktivere ham lidt ekstra og være med til at gøre, at hans vågenperiode her forlænges lidt - og samtidig hjælpe med, at han så efterfølgende måske netop kan tage en længere middagslur.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne videre, ser således ud:

Tidlig morgen 06-06.30: Flaske og sover videre (tilbydes ren ble, hvis nødvendigt). Starter dagen omkring kl 8...

Kommer op, leger, aktiveres, stimuleres...

Formiddag 9.30-10: Flaske og puttes til formiddagslur. Puttes i barnevogn, slyngevugge, tremmeseng og ikke længere i mors arme...

Kommer op, leger, er aktiv, pludrer...

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos, vand af kop.

Kommer i bad, ...

Annonce

... frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme eller lignende efter behov. Stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.. puttes f.eks. i barnevognen og I triller en tur, så du på den måde forsøger at holde ham sovende lidt længere tid... Han må også gerne puttes i slyngevugge, tremmseng, eller du kan lægge dig med ham i dobbeltsengen. Hvad du nu fornemmer kan hjælpe til en længere lur her...

Kommer op, leger, er aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt...

Eftermiddag 16.30-17: Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur

Vågner, leger, hygger, pludrer, far er hjemme og de to hygger sig måske sammen...

Aften 18: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grøntsagsmos, vand af kop.

I hygger, leger, er aktive, pludrer, stimulerer ham godt både motorisk og mentalt

Flaske og puttes til natten ca kl 20 - igen meget gerne der, hvor du ønsker, at han skal sove og ikke i dine arme....

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nat 03: Flaske og sover videre

Som du kan se, så minder min dagsplan meget om jeres nuværende plan og rytme. Jeres dreng tilbydes fortsat ca. 12 timer søvn fra kl 20 til 08, han får 3 lure dagligt, hvoraf middagsluren er den længste.. han får stadig flaske som en fast del af sit putteritual og flasken ligger med ca 3-4 timers interval, så hans behov sikres rigtig fint på denne måde. Og så tilbydes han skemad to gange dagligt. Den største forskel er, at han ikke længere sover i mors arme, men at du konsekvent nu arbejder på at lære ham at sove væk fra din favn - og gerne varierer lidt mellem barnevogn, slyngevugge, tremmeseng eller vælger at lægge dig med ham (sidstnævnte kan også give dig lidt velfortjent ro)...

Du skal forsøge at komme væk fra at "bounce" ham igen og igen... og det er som sagt vigtigt, at du forsøger at flytte dig fra ham, før han sover, så han igen og igen hjælpes til at registere, hvor han puttes. På den måde kan du undgå, at han vågner igen og igen og søger dig, er uhensigtsmæssigt afhængig af dig, din favn og nærhed...

Du skal være meget opmærksom på, hvordan du hjælper ham videre med søvnen nu, hvilke ritualer du indfører, fordi han naturligt bliver mere og mere bevidst nu, så du sætter også rammerne for, hvordan det skal foregå - ikke bare nu men også fremover... Fordelen ved at du nogle gange vælger at lægge dig med ham er f.eks., at han lærer at falde i søvn liggende stille ved siden af dig - og uden at du skal hoppe med ham, vugge ham osv. han lærer på denne måde at falde i søvn uden bevægelse. Du er der stadig, kan berolige ham med dine hænder, nærhed osv. Samtidig kan du berolige ham og hjælpe ham videre, før han når at vågne for meget op...

Fordelen ved barnevognen er, at det giver dig mulighed for at komme lidt væk hjemmefra, som det lyder som om, at du har behov for... :) Det er derfor en god idé at du forsøger at arbejde på en rytme, hvor han sover en lur dagligt i sin barnevogn. Så kan du udnytte tiden til at få handlet lidt eller lignende, og han lærer at sove ude. Da han lyder til at være glad for slyngevugge og favn, så vil han måske have glæde af at blive puttet i en sovepose, som netop vil gøre, at han føler sig mere puttet, når han ligger i sin barnevogn...

Slyngevuggen kan også bruges, men prøv som sagt at holde den stille. Det betyder, at når din dreng ikke siger noget, så holder du slyngevuggen stille, når han klynker eller giver lyd fra sig, så vipper du den lidt igen og lige så snart han er stille, så holder du den atter stille. På den måde kan han vænnes til ikke at skulle være i bevægelse hele tiden, og finder også ud af, at det er okay blot at ligge og kikke lidt...

Har han problemer med fladt eller skævt hoved, så skal du være meget opmærksom på, hvordan han ligger - også i slyngevuggen. Man taler om "lejringsbetinget skævhed af kraniet" netop fordi det er måden barnet lejres på, som har betydning. Med den alder din dreng har, så kan han godt have en yndlingsside, som han lægger hovedet til. Det betyder, at hvis han altid ligger med hovedet drejet til f.eks. venstre, så vil han blive flad i venstre side af hovedet.. derfor er det vigtigt, at du lejrer ham med hovedet skiftevis til højre og venstre side... Skaden sker især de første 4 måneder, men du kan stadig godt nå at ændre på det, selvom han nu er 5 måneder gammel.

Du skal være meget opmærksom uanset, hvor han sover, om du bærer ham, om han sidder i autostol osv. Ligger eller sidder han for længe med hovedet til en bestemt side, så vil tendensen til fladhed/skævhed øges i denne side, derfor skal han stimuleres fra modsatte side...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul til jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder