Svar: Nætter man ikke ser frem til

11. december 2019

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Der kan være flere grunde til at din datter vågner, græder og skriger om natten, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke vågner og er ked af det, fordi hun har ondt. Det kan være tandfrembrud, smerter fra ørene, urinvejsinfektion eller lignende. Det at hun vågner, skriger - kan godt tyde på, at hun måske har ondt...

Det er også rigtig godt, at du er opmærksom på hendes dagsrytme, fordi hele dagens rytme naturligt spiller ind på nattens forløb. Det er rigtig godt, at hun spiser godt og at vuggestuen melder tilbage at hun har en god appetit. Det er naturligt med til at sikre, at hun ikke vågner, fordi hun er sulten. Vær også opmærksom på at hun skal indtage væske nok, så hun ikke vågner fordi hun er tørstig. hendes behov for flasken kan godt være et reelt væskebehov, så prøv at have en kop/flaske med vand stående fremme, så hun i løbet af dagen har mulighed for at tage noget at drikke og netop gør det, fordi hun ser, at det er tilgængeligt.

Det spiller ind, at hun stadig får flaske - både når hun skal sove, og også når hun vågner om natten. Hun forstår naturligt ikke, hvorfor hun må få den om aftenen og ikke må få den når hun vågner om natten - og hun bliver ved med at kalde på den, bliver frustreret og ked af det, når du ikke giver hende den, og falder først til ro, når du giver efter. Fordi hun så netop føler sig lyttet til og mødt - du giver hende flasken, som er det hun beder om.

Men for at hun skal ære at flaske er slut, så er det godt, hvis flasken kan stoppe helt nu, så hun ikke længere tilbydes flaske, heller ikke når hun skal sove. Og jeg vil anbefale dig, at du tager hende med i denne proces. I takt med at flaskesutterne bliver gamle og mørnede, så skal de smides ud - og du køber ikke nye! Hun må gerne være med til at smide dem ud, og om aftenen kan du vise hende, at flasken ikke dur. Den er i stykker, den fungerer ikke uden flaskesut og dermed er det slut med at få mælk. I stedet kan hun tilbydes lidt vand af en kop, hvis hun er tørstig.

Hvis hun virker til at have meget brug for noget at drikke i løbet af natten, så kan du også vælge at give hende en drypfri kop med vand. IKKE mælk, det er slut med mælk om natten, for mælkesukkeret vil være omkring hendes tænder og det er ikke godt. Men vand af en drypfri kop, kan hun selv tage, hvis hun har brug for det. Også uden at du behøver stå op - netop fordi den drypfri kop sikrer, at hun ikke spilder. Samtidig kan du holde mængden på f.eks. 100 ml så hun ikke pludselig vænnes til at skulle drikke en masse vand om natten - det skal som sagt indtages i dagtimerne og om aftenen :)

Du kan også vælge at give hende mindre og mindre mælk i flasken, som hun tilbydes lige nu, så hun ikke får vand, men vænnes til slet ikke at skulle drikke om natten. Det vil sige, at hvis hun lige nu tilbydes f.eks. 180 ml, så giver du hende 160, 140, 120, 100, 75, 50 og så er det helt ...

Annonce

... slut...

Med til dagsrytmen hører også tidspunktet for søvn. Du skriver, at hun ofte sover ca 5 kvarterer til middag og det er fint - men vær opmærksom på, at hun ikke powernapper lidt i bilen eller bag på cyklen, når du henter hende fra vuggestue. Hvis hun ofte når at lukke øjnene bare lidt på vejen hjem, så kan dette forklare, hvorfor hun har en opvågning midt nat...

Derudover skal du overveje, hvad du ellers laver om natten, når hun vågner. Hvis du ofte tager hende op, går rundt med hende, sætter dig og hopper med hende på en pilatesbold eller lignende ,så lærer hun at det er sådan det foregår om natten og så vil hun naturligt vågne og søge dette igen og igen, indtil du så gør det, og hun så atter kan sove videre. Det er helt okay, at hun stadig kan have brug for din hjælp om natten, hvis hun vågner af en drøm, har ondt eller lignende, men prøv om du kan hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Det er f.eks. vigtigt, at hun puttes i egen seng om aftenen, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det er vigtigt, at hun puttes med en bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, så hun har dette som en substitut for dig og din favn og nærhed - og så du om natten også kan putte hende med dette og hjælpe hende til ro, hvis hun vågner op og er ked af det. hvis hun falder i søvn i din favn eller falder i søvn i din seng og efterfølgende flyttes over i egen seng, så vil hun naturligt søge din favn og seng igen og igen om natten, fordi det er dette hun forbinder med at skulle sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det så er sagt, så kan det også være, at hun netop har brug for nærheden og trygheden og måske brug for at du i en periode vælger at lægge dig sammen med hende og give hende den nærhed, som hun har behov for, for at kunne sove. Både for at kunne falde i søvn og for at sove sammenhængende om natten. Måske vil hun have glæde af at sove i samme rum som jer, måske vil det være en bedre løsning, at du har en madras på gulvet i hendes værelse, så du med det samme kan være der for hende og hjælpe hende videre i søvnen - men måske også lære hende, at hun ikke skal ud og ind til jer om natten, men netop blive i eget værelse...

Og måske har hun netop brug for at komme ind til jer om natten. F.eks. blive puttet i egen seng, men når hun så vågner og er ked af det, så kommer hun ind til jer, sover videre i din seng og tæt med dig, får den tryghed, som hun har behov for - og når pladsen så bliver lidt for trang og hun atter sover godt, så bærer du hende tilbage i egen seng igen. Det at hun falder i søvn i egen seng, og oplever at vågne i egen seng om morgenen kan godt på sigt være med til at gøre det lettere at få hende videre i søvnen om natten i egen seng...

Jeg håber, at nogle af mine tanker giver lidt idé om, hvad der kan være mulige løsninger hos jer og at du ud fra dette hjælpes lidt videre til at finde ud af, hvordan I så kan komme videre og hvad der kan hjælpe jer :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine