Kan ikke sove uden kropskontakt

11. december 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kan ikke sove uden kropskontakt

Kære Helen

Tak for din hjælp tidligere ang. vores søns søvn og ammeproblemer. Han er nu 9 uger.

Ammeproblemet er mere eller mindre gået i sig selv, og det er nu kun 1-2 gange dagligt, han bliver ked af det ved brystet, og først efter at have spist godt i 5-10 min.

Det overskud det har givet mig, at han nu spiser godt, har gjort, at jeg nu føler overskud til at bearbejde et andet “problem”, som påvirker vores (især mine) dage meget.

Som jeg tidligere har skrevet, sov vores søn virkelig dårligt de første mange uger af sit liv. Det tog ofte 2-3 timer at få ham til at sove igen, efter jeg havde ammet, når han vågnede om natten, selvom jeg brugte alle tricks i bogen. Som regel endte jeg ved 4-tiden at overgive mig og lade ham sove på mit bryst. Om dagen sov han fint i barnevogn i 1.5-2 timer, men kun hvis den trillede. Derudover sov han en lur på mig, og en kortere lur i slyngevuggen. Den virker dog maks 45 minutter, selvom vi har motor på.

Da jeg var på besøg hos min familie i en hel weekend, da han var seks uger, orkede jeg ikke kæmpe med at få ham til at sove et nyt sted. Derfor lod jeg ham sove ved siden af mig hele natten. Og forskellen var enorm! Han sov (afbrudt af 2-3 amninger) fra 21-6 uden at græde eller brokke sig en eneste gang, og for første gang længe var vi begge veludhvilede. Derfor har jeg siden (tre uger nu) sovet med ham om natten.

Vi sover alene i en stor dobbeltseng, og vi ligger helt inde på midten, så han ikke kan falde ud. Det foregår ved, jeg ammer ham i laid-back, næsten helt liggende, hvorefter han falder i søvn på min mave. Herefter “vipper” jeg ham forsigtigt ned ved siden af mig. Herefter sover vi i ca. Tre-fire timer, hvor han så vågner og søger brystet, og processen gentager sig. Vi går i seng ca kl. 21 og han vågner kl. 5-6 og er meget frisk.

Nætterne er sådan set ikke et problem for mig pt. På sigt vil jeg selvfølgelig gerne sove hos min mand igen, men lige nu er det vigtigere, at vi alle får vores søvn. Det store problem er, at han heller ikke kan sove uden mig om dagen. I de første uger af sit liv sov han fint om dagen, men han begyndte omkring de 5 uger at vække sig selv med sine hænder. Han kan ikke svøbes. Han bliver rasende, og endnu sværere at få til at sove.

Han kan sove ca. 30-40 minutter i barnevognen, hvis den kører. Det samme med slyngevuggen. Det eneste sted, han kan tage et langt stræk er på mig (eller far) eller i viklen. Det skal lige siges, han sagtens kan sove uden bevægelse, når blot der er kropskontakt.

Jeg har prøvet alt. Jeg har læst “sov igennem uden gråd”, og bruger metoderne, men det virker ikke for os. Jeg har brugt timevis på at amme, lægge ham lige når hans øjne er ...

Annonce

... ved at falde i, men han slår øjnene helt op i det han bliver lagt, uanset hvor forsigtige vi er. Herefter står jeg med en hånd på ham, vugger og schysser beroligende, og forsøger at få ham til at tage sutten (han har svært ved at holde den i munden). Han har en lille bamse med mor-duft, som i kort tid kan få ham til at falde til ro. Han kan ligge sådan vågen i fem-ti min, men så begynder han at græde. Jeg forsøger at få ham til at falde til ro, men til sidst må jeg tage ham op og starte forfra, når han er faldet til ro. Efter en time med det giver jeg som regel op og putter ham i viklen.

Jeg har læst mange af dine svar til andre i samme situation, og desværre virker intet af et for os. Han falder højst i søvn i fem minutter og så er han vågen og utrøstelig, når han finder ud af, han er alene. Når jeg putter ham i viklen sover han på to minutter, og kan sove 2-3 timer uden problemer.

Han er tydeligvis et barn med rigtig stort behov for tryghed, og den vil jeg selvfølgelig gerne give ham, men det er hårdt at være “sovetræ” hele dagen, da jeg ikke kan komme nogen steder og min ryg gør ondt. Men jeg føler, jeg har prøvet alt. Han får nu ca. 14-15 timers søvn i døgnet, mod 9-13 tidligere, så selvom det er hårdt, så vurderer jeg alligevel, at det er vigtigere, han får sin søvn, end at jeg insisterer på, han skal sove selv.

Jeg tænker derfor, om det er for “tidligt” at forsøge at lære ham at sove selv? Måske er han bare ikke klar? Hvornår vil det give mening at “træne” ham til at sove selv? Er det normalt, at han slet ikke kan finde ro uden at have kropskontakt? Han får rigeligt mad, så det er ikke problemet.

Nogle gange føler jeg også, det er mere andres holdninger til vores søn, der påvirker mig, end min egen. Jeg har ikke noget imod i en periode at sove med ham i sengen eller have ham i en vikle på maven, hvis jeg bare ved, det får en ende. Det er (forhåbentligt) en kort periode set i forhold til resten af vores liv, og det virker jo i høj grad som om, det er noget, han har brug for. Men min mor, mødregruppe mv. er bekymrede for risikoen for vuggedød ved samsovning, at han vænner sig for meget til kropskontakt mv. Men for lidt søvn er jo heller ikke gavnligt, og jeg er ikke selv bekymret for vuggedød, da jeg vågner bare han bevæger sig det mindste, og vi ligger begge musestille hele natten.

Jeg håber, du ka hjælpe mig med at opklare, om det er normalt, og hvornår det vil give mening at insistere på, han skal sove alene. Skal jeg bare acceptere, at sådan er det lige nu, eller synes du, jeg skal fortsætte med at "presse på", selvom han bliver ulykkelig og mister søvn (overhovedet ikke ledende spørgsmål :) )

God jul.

Venlig hilsen
Sovetræet.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder