Svar: Hjælp til putning i barnevogn

24. november 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder umiddelbart som om, at du gør alt det rigtige - du putter din datter i dynen, giver hende flaske, lægger hende fra dig før hun sover helt, så hun registrerer, at hun er i sin vogn - og du forsøger at aktivere hende rigtig godt i hendes vågne perioder, så hun er motorisk og mentalt træt, når hun puttes... og alligevel ligger hun ofte vågen en time, før hun sover...

Som jeg læser dit brev, så falder hun ikke før i søvn af, at du kører hende. Så selvom du triller vognen eller kører en længere tur, så er hun stadig en time om at falde i søvn. Du fortæller også, at hun ofte ligger og kikker, virker glad og tilpas, hun er ikke ked af det men ligger blot og kikker...

Som udgangspunkt så falder børn i søvn, når de er trætte og har behov for at sove, og de vågner naturligt igen, når de har fået den søvn, som de har behov for. De vågner veludhvilede og parate til at opleve og mærke verden... og derfor tænker jeg, at når jeres datter ikke falder i søvn, så må det være fordi hun ikke har behov for at sove, når du putter hende...

Det betyder dog ikke, at du ikke stadig kan putte hende og hjælpe hende til en rytme, som giver hende 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Så du på den måde hjælper hendes indre ur med at fornemme behov for søvn og disse afbræk, som søvnen naturligt giver hende i løbet af dagen. Men det er okay, hvis hun har behov for at ligge og kikke lidt...

Små børn har det man kalder forskellige bevidsthedsstadier:

Stille årvågenhed: Jeres datter ligger og kikker. Studerer ganske stille omgivelserne, lyspletter der bevæger sig, kikker på dit ansigt, dine bevægelser. Ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Her bevæger hun sig lidt mere, kikker aktivt rundt. Hun kommer med små lyde, kan virke søgende, virke lidt sulten. Hun vægrer sig måske lidt mod kontakt, vender blikket væk, har behov for hjælp til at koble fra og finde ro. Det er ikke det samme, som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før.

Det lyder umiddelbart som om, at du ofte putter jeres datter, når hun er i "stille årvågenhed" og ikke når hun er døsig. Samtidig har du dog helt ret i, at hvis hun har været vågen i 3 timer, så er det helt okay at du "insisterer" på, at det er puttetid og derfor netop forsøger at hjælpe hende til at koble fra og finde ro. Og hvis hun lige nu nyder at ligge i sin barnevogn og ligger stille der og kikker, måske netop ser på lyspletter der bevæger sig i vognen og kobler fra på denne måde, så er det helt okay at lade hende gøre dette. Netop fordi hun jo ikke er ked af det - og fordi hun allerede har været vågen længe, og du har aktiveret hende rigtig godt både ...

Annonce

... motorisk og mentalt.

Nogle gange er meget vågne børn - sultne børn. Så derfor kan det også være en overvejelse værd, om hun måske skal have lidt mere skemad. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at I begyndte med skemad for en måned siden, og måske er hun parat til at få lidt skemad 3 gange dagligt nu. En plan kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød (anden slags end om morgenen) eller tilbydes lidt grøntsagsmos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet osv. og aktiveres som nu rigtig godt både motorisk og mentalt.

Flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl 12.30

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16-17: Flaske og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap.

Aften 18: Grøntsagsmos, udgangspunktet de grøntsager, som I andre spiser. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten omkring kl 20 - tidspunktet kan dog variere efter, hvornår hendes 3. lur ligger og hvor lang den er...

Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske

Måske kan du ud af denne dagsplan få lidt idé om, hvorvidt jeres datter måske skal have lidt mere at spise eller om der skal ændres lidt på hendes puttetidspunkter, som du kan se går der ofte ikke 3 timer imellem lurene først på dagen, så nogle gange kan det også hjælpe at putte hende lidt tidligere, så du rammer søvntoget bedre... :)

Søvntoget er et billede på, hvornår vi er parate til at sove. Du skal forestille dig, at der kører et søvntog fyldt med søvnhormoner, og det er først, når toget kommer forbi, når toget holder ved perron, at hun kan falde i søvn. Hvis du kommer for tidligt til toget, så kan hun ikke sove, og det samme sker, hvis I kommer for sent til toget, så er I nødt til at vente på, at næste søvntog kommer. Derfor er det vigtigt at ramme det rette tidspunkt...

Derudover kan du også overveje, om det måske kan hjælpe jer, hvis du giver hende flaske, der hvor du ønsker, at hun skal sove. En af fordelene ved flaske er, at den f.eks. kan gives direkte i barnevognen... Nogle gange vil børn vågne op, få ekstra energi, af at få deres flaske, så hun faktisk når at vågne for meget, når du giver hende flaske indendøre og derefter bærer hende ud i barnevognen - og det kan så godt være med til at gøre, at der går længere tid, før hun falder i søvn. Derfor kan det nogle gange være en idé, at du skifter hende, putter hende i dynen og ned i barnevognen - ligger hende lidt eleveret - og så giver hende flasken imens hun ligger der. Stadig skal hun slippe flasken før hun sover, men det vil måske gøre, at hun når dertil, hvor hun drikker, slipper sin flaske, smiler til dig og falder i søvn - når du putter hende og ikke efter en time...:)

Derudover tænker jeg, at hvis jeres datter ikke er ked af det, men blot ligger og kikker, så behøver du ikke trille hende rundt i barnevognen. Hun må meget gerne lære at sove uden at skulle være i bevægelse. Og det er helt okay, at hun kan have brug for at ligge og kikke lidt, før hun er klar til at overgive sig til søvnen - også uden at du behøver stå ved hende, men du skal naturligvis gå til og fra, så hun hele tiden fornemmer, at du er der og så hun hele tiden føler sig tryg ved situationen... ligesom du skal holde øje med, hvornår hun så falder i søvn :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet