Hjælp til putning i barnevogn

24. november 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hjælp til putning i barnevogn

Hej Helen

Vi har fået skabt en dårlig vane, hvor vores datter helst skal trilles i søvn i barnevognen, når hun skal sove om dagen. Hun er 5,5 måned gammel.

Hun puttes ca. efter 3 timers vågentid, hvor vi forsøger at aktivere hende så godt som muligt (leg på maven, triller selv, flyveture i luften mv., med på indkøb, ture i barnevognen osv.). Ca. hver anden dag bliver hun desuden badet ca. 1 time før putning til middagslur. Så jeg synes vi prøver at aktivere hende godt, når hun er vågen.

Når hun viser træthedstegn efter ca. 3 timer giver jeg hende overtøjet på og svøber hendes dyne om hende, hvorefter hun får sin flaske indendøre. Når hun slipper flasken bliver hun lagt halvt sovende ud i barnevognen. Hun når alle dage at registrere, at hun bliver lagt ned. Et par gange om ugen sover hun fint videre i barnevognen, uden at jeg skal trille hende overhovedet. Andre dage er hun lysvågen derude (græder dog ikke, men ligger bare og kigger) fem minutter efter hun er blevet lagt ned, og jeg kan herefter bruge op til 1 time på at få hende til at sove, ved at trille rundt med hende.

Vi kan godt se, at vi er ved at skabe en rigtig dårlig vane, hvor hun skal trilles i søvn hver gang hun skal sove i ...

Annonce

... barnevognen, og det vil vi rigtig gerne forsøge at gøre noget ved. Vi har forsøgt bare at lade hende ligge, hvis ikke hun sover med det samme hun bliver lagt ud, men det kan resultere i, at hun bare ligger og kigger i op til 1 time, hvorefter vi så har valgt at trille hende i søvn, for at hele hendes dagsrytme ikke skubber sig. Dette på trods af, at hun inden putning har været vågen i ca. 3 timer og i vågentiden er blevet aktiveret godt, så hun burde jo være træt. Det er sjældent hun græder ude i barnevognen.

Skal vi bare være konsekvente og lade hende ligge og kigge, til hun selv falder i søvn, selvom det kan tage flere timer? Hun har aldrig været den bedste sover om dagen, så vi har fra starten valgt at trille hende i søvn, fordi det var det der virkede, så hun i det mindste fik sin søvn, og så hele hendes dagsrytme ikke skubbede sig.

Jeg har læst nogle af dine tidligere svar til andre læsere, og jeg kan se, at du anbefaler, at man triller vognen, når barnet græder, og lader vognen stå stille, når barnet er stille. Men når barnet altid er stille, men ikke sover, skal vi så bare lade hende stå? Og i hvor lang tid skal vi lade hende ligge?

Vi kunne virkelig godt bruge dine input, tak :)

Mange hilsner
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.