Brev:
Hjælp til putning i barnevogn
24. november 2019
Alder:
5 mdr.
Hjælp til putning i barnevogn
Hej Helen
Vi har fået skabt en dårlig vane, hvor vores datter helst skal trilles i søvn i barnevognen, når hun skal sove om dagen. Hun er 5,5 måned gammel.
Hun puttes ca. efter 3 timers vågentid, hvor vi forsøger at aktivere hende så godt som muligt (leg på maven, triller selv, flyveture i luften mv., med på indkøb, ture i barnevognen osv.). Ca. hver anden dag bliver hun desuden badet ca. 1 time før putning til middagslur. Så jeg synes vi prøver at aktivere hende godt, når hun er vågen.
Når hun viser træthedstegn efter ca. 3 timer giver jeg hende overtøjet på og svøber hendes dyne om hende, hvorefter hun får sin flaske indendøre. Når hun slipper flasken bliver hun lagt halvt sovende ud i barnevognen. Hun når alle dage at registrere, at hun bliver lagt ned. Et par gange om ugen sover hun fint videre i barnevognen, uden at jeg skal trille hende overhovedet. Andre dage er hun lysvågen derude (græder dog ikke, men ligger bare og kigger) fem minutter efter hun er blevet lagt ned, og jeg kan herefter bruge op til 1 time på at få hende til at sove, ved at trille rundt med hende.
Vi kan godt se, at vi er ved at skabe en rigtig dårlig vane, hvor hun skal trilles i søvn hver gang hun skal sove i barnevognen, og det vil vi rigtig gerne forsøge at gøre noget ved. Vi har forsøgt bare at lade hende ligge, hvis ikke hun sover med det samme hun bliver lagt ud, men det kan resultere i, at hun bare ligger og kigger i op til 1 time, hvorefter vi så har valgt at trille hende i søvn, for at hele hendes dagsrytme ikke skubber sig. Dette på trods af, at hun inden putning har været vågen i ca. 3 timer og i vågentiden er blevet aktiveret godt, så hun burde jo være træt. Det er sjældent hun græder ude i barnevognen.
Skal vi bare være konsekvente og lade hende ligge og kigge, til hun selv falder i søvn, selvom det kan tage flere timer? Hun har aldrig været den bedste sover om dagen, så vi har fra starten valgt at trille hende i søvn, fordi det var det der virkede, så hun i det mindste fik sin søvn, og så hele hendes dagsrytme ikke skubbede sig.
Jeg har læst nogle af dine tidligere svar til andre læsere, og jeg kan se, at du anbefaler, at man triller vognen, når barnet græder, og lader vognen stå stille, når barnet er stille. Men når barnet altid er stille, men ikke sover, skal vi så bare lade hende stå? Og i hvor lang tid skal vi lade hende ligge?
Vi kunne virkelig godt bruge dine input, tak :)
Mange hilsner
En mor