Døgnrytme og putterutiner

24. november 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Døgnrytme og putterutiner

Hej Helen.

Tak for en god brevkasse.

Vi er nu så meget i tvivl om vores søns døgnrytme og putte-teknikker, at vi godt ku bruge din hjælp. Vores søn fylder 6 mdr om 1 uge. Han stortrives og er glad og normal i sin udvikling. Han er blevet fuldammet fra fødsel(kejsersnit), og er begyndt på grød for 14 dage siden med stor fornøjelse.

Rytmen i starten af hans liv var rigtig god. Indtil han blev ca 3 mdr sov han 4-5 timers stræk om natten, og 2-3 timers lure om dagen. Han var nem at putte. Også rigtig god til at sove i barnevogn, og faldt næsten i søvn i liften, før vi fik ham i vognen.

Ved 3 mdr alderen begyndte det at skride for os. Han skulle have rigtig meget hjælp for at sove længere end 30-45 min om dagen, hvor vi lullede i arme, hoppede på pilatesbold, brugte slyngvugge, altsammen on and off, da intet virkede rigtig godt.

Ved 4-mdr alderen ville han pludselig heller ikke være i barnevognen mere og blev meget ked af det. Han fik mange opvågninger om natten(måske sult?, blev ihvertfald lidt bedre efter grød). Vi endte med at lulle ham i armene til alle lure og når han skulle puttes til natten. Lagde ham så derefter i barnevogn el seng. Men han tog kun korte lure fortsat. Dette har været ret tungt for ryg og arme, da han er en stor dreng.

For 14 dage siden havde vi besøg af sundhedsplejersken og spurgte hende til råds. Hun foreslog at vi skulle lade ham ligge i barnevognen selvom han er ulykkelig, og så trøste med vores stemmer og berøring. Det forsøgte vi, men endte med han skreg i en time den ene gang. Det ku vi ikke lide, så droppede det igen, og begyndte at tage ham op og trøste, og så ligge igen efter nogle minutter.

Lige nu (efter 14 dage) har det betydet at han ...

Annonce

... ca 2 ud af 3 lure dagligt, falder i søvn i vognen (hvor vi har haft ham oppe og trøste 1-2gange). Ca 1 lur dagligt ender han med at være så træt og ked at vi luller ham i armene. Putningerne tager ca 1 time, hvilket føles lidt uholdbart. Tilgengæld er lurens længde blevet meget bedre.

Han sover ca 3 lure dagligt, hvor den sidste lur næsten altid er ret umulig. Der kan putning godt vare 1,5 time og han er ked af det.

Døgnrytme ca:

Vågen ca 6.30 (ammes i sengen)
Står op ca kl 7 (sover nogle gange 30-60 min mere).

Puttes ca kl 8.15 i barnevogn (sover først efter ca 1 time).
Sover 1-2 timer

Får majsgrød og vand fra kop
Ammes når vågen ca 1 time(siger selv til).
Puttes igen i barnevogn efter ca 1,5 time. Her urolig i kroppen og lidt pjevset (tager en time at putte)
sover 30min - 2timer alt efter første lurs længde

Ammes når han vågner
Bider i gulerod el æble
Puttes til sidste lur i barnevogn efter 1,5 time (putning tager ca 1,5 time)
sover 30-45 min

Ammes når vågen
Får hirsegrød med grønsagsmos efter ca 30 min
Bades inden putning
Ammes med lyset tændt i sengen
Lyset slukkes ca kl 18.30-19.00 og putning varer 30-60 min

ammes ca kl 22, kl 01, kl 04

Overordnet er vores spørgsmål:

- Putter vi mon for tidligt efter 1,5 times vågentid, når han bliver ked af det hvis vågen i længere tid(har vi forsøgt). Men putning varer 1 time?

- Hvordan vil du gribe putningen an? Når han græder i vognen. Hjælper ikke at køre med vognen. Det gør vi altid.

- Hvordan vil du gribe den sidste lur an? Nogle gange er det først kl 17, hvor det er mørkt og koldt udenfor. Giver det mening at have en barnevogn indendørs? Eller hvad foreslår du?

Glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder