Svar: Døgnrytme og putterutiner

24. november 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Der er to ting, som springer mig i øjnene, når jeg ser jeres dagsplan og rytme. Det ene er, at jeres dreng bliver puttet lidt for tidligt hele dagen igennem. Han er sandsynligvis ikke parat til at sove, når I forsøger at putte ham og bruger derfor ofte en time på at falde i søvn - og har derfor også ekstra meget behov for at I triller, hopper, vugger osv. for at overgive sig til søvnen.

Hvis jeres dreng starter dagen omkring kl 7-7.30, så vil han sandsynligvis ikke være parat til at sove første lur før klokken er 9-9.30 og altså ikke allerede kl 8.15. I stedet kan han tilbydes morgengrød, når han vågner...

Det andet jeg lægger mærke til er, at du ofte tilbyder ham bryst, når han vågner - og det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at tilbyde ham bryst, som en fast del af hans puttetritual. Nu hvor han er begyndt med skemad, så vil det være super godt, hvis I kan lave en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop, og så tilbyder ham brystet, før hver lur. Det vil for det første sikre, at han får både mad og mælk nok, og samtidig vil det at blive ammet før han puttes hjælpe ham med at koble fra og finde roen, og dermed overgive sig til søvnen.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i sengen sammen med mor :)

Morgen 7.30-8: Tilbydes grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Han skal altså ikke puttes før han normalt plejer at falde i søvn, hvilket iflg. dit brev ofte er 9.15...

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Må gerne suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende i hånden, som han kan sidde og sutte og gnaske på...

Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet varierer naturligt efter, hvor lang middagsluren er.

Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes evt. lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand ...

Annonce

... af kop. Suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - igen ca ½-1 time senere end du putter ham lige nu og altså på det tidspunkt, hvor han normalt plejer at falde i søvn.

Sen aften 23: Drømmeammes

Midt nat 03: Ammes evt. men i 6 måneders alderen og i takt med at antallet af skemåltider sættes op, så vil denne amning ofte kunne udfases...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som du kan se, så er hele jeres plan rykket en times tid, så jeres dreng faktisk puttes på de tidspunkter, hvor han normalt falder i søvn. Samtidig er der skabt en rytme med skemad og vand, når han vågner og brystet før han puttes :) Det vil hjælpe jer til at få afkortet putningen betydeligt, og samtidig vil bryst før putning hjælpe til, at han græder mindre og bliver mindre frustreret, når han skal sove. Han vil naturligt falde bedre og mere roligt i søvn. Når jeres dreng græder i sin barnevogn, så er det sandsynligvis fordi han puttes for tidligt og også fordi han netop har brug for brystet for at koble fra og finde ro :)

Med hensyn til dagens 3. lur, så må I naturligvis gerne trille ham en tur her, hvis han sover godt i sin barnevogn. Nogle gange kan det også være en god idé at mor lægger sig med ham i soveværelset og ammer ham liggende i dobbeltsengen. Jeres dreng har en alder nu, hvor han følger mere og mere med i, hvad der sker omkring ham, og hvor det kan være rigtig svært at koble fra - især fordi far jo også kommer hjem på dette tidspunkt og det er naturligt spændende og hyggeligt. Så at gå afsides med ham, lægge sig med ham og amme ham i et mørkt soveværelse kan være en rigtig god idé :) Og ellers kan far trille ham en lille tur sidst på dagen, så de to er sammen om dette...

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre :) Derudover vil jeg lige nævne, at rå gulerod og æblebåde ikke anbefales... det knækker let og han får let bidt stykker af, især hvis han har fået et par tænder eller er ved at få det, og det kan sætte sig fast i halsen. Han må gerne få mad i hånden, men prøv med ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller bløde frugtbåde som f.eks. en appelsinbåd eller lignende... Du kan også give ham gulerod, blomkål eller broccoli, men det skal koges, så det er blødt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far