Meget urolig nattesøvn - 5 mdr.

25. november 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Meget urolig nattesøvn - 5 mdr.

Kære Helen

Jeg fødte vores første barn, en dejlig datter, i sommers, som godt og vel er 5½ måned gammel nu. Hun vejede 3265 g. og var 52 cm lang ved fødslen - helt perfekt. Hun vejer nu 7 kg og er 70 cm lang. Jeg fuldammer hende. Jeg har fået af vide at hun er meget lang, men til den slanke side.

Det var meget hårdere end forventet at blive forældre for første gang, forstået på den måde, at hun skreg og skreg i de første måneder, hvor hun hverken kunne sove om dagen eller om natten. Hun gad hverken ligge i barnevogn eller i bæresele og skreg hysterisk når vi forsøgte. Det vendte heldigvis, og siden hun var godt 3 måneder har hun sovet gode dagslure (i barnevogn) og lange stræk om natten (typisk fra kl. 21-02 og igen til kl. 06)...Men ulig dagslurene, så er det desværre ikke sådan med nattesøvnen længere, og har ikke været det i en måneds tid.

Hun sover på eget værelse, og har gjort det siden hun var 1 måned, da vi simpelthen vækker hinanden for let. Vores soveværelse og hendes værelse er dog lige ved siden af hinanden. Her sover hun i sin barnevogn, da hun nægter at ligge i sin tremmeseng med/uden babynest.

Hun har sin daglige putterutine og kommer i seng omkring kl. 19.30-20. Det tager typisk 40 minutter at få hende til at sove, og foregår næsten altid med brokkeri fra hendes side, selvom hun tydeligvis er træt. Så sover hun typisk til kl. 23.30 hvor hun bliver ammet fra begge bryster, så hun er godt fyldt op. Ammes igen kl. ca. 03. Derefter vågner hun enten hver(!) eller hveranden time indtil kl. 06. Det starter som letter brok, som udvikler sig til gråd og skrig hvis ikke jeg går ind til hende. Hun kan ikke vugges til ro i armene om natten af hverken far eller mig - og hun har aldrig ville bruge sut (eller sutteflaske), så det er desværre ikke en hjælp. Vi forsøger derfor at vugge barnevognen, og virker dette ikke må jeg amme hende til ro - selvom jeg synes det er ...

Annonce

... en uskik når det ikke er pga. sult. En hånd på kroppen eller hovedet virker heller ikke beroligende på hende om natten.

Vi startede på lidt smagsprøver af grød og grøntsagsmos for en måneds tid siden - hun er ikke super interesseret, men der er dog blevet en del af hverdagen. Rutinen ser således ud:

Kl. 06: Vågner, bæres ind i vores seng og liggeammes. Sover lidt videre.
Kl. 07/07.30: Vågner, pludrer/snakker lidt i sengen, pusles og får tøj på.
Kl. 09: Ammes, puttes til formiddagslur i barnevogn - sover typisk 2-2½ time.
Kl. 11.30/12: Grød (med lidt frugtmos) og vand af kop ved spisebordet (Spiser højst et par skefulde)
Kl. 14: Ammes, puttes til middagslur i barnevogn - sover typisk 2-2½ time igen)
Kl. 17.30/18: Grøntsagsmos og vand af kop ved spisebord (Spiser typisk 1 dl her)
Kl. 18.30: Aftenlur - Gåtur i bæresele (Sover i 30 minutter)
Kl. 19.30-20: Ammes og puttes for natten
Kl. 23.30: Ammes fra begge bryster.
- Herfra går der aldrig mere end 1-2 timer mellem opvågningerne frem til kl. 06.

Generelt synes vi hun er let at afkode - men om natten er det som om hun er en hel anden baby, og det er så frustrerende at vi ikke kan hjælpe hende tilbage til en god og lang nattesøvn. Kan det være pga. opstart af ske-mad? Hun virker ikke synderligt interesseret i at spise hverken mos eller grød (trods variation), men elsker dog at sutte på stænger af grøntsager og frugt - og kigger også gerne laaaangt efter vores mad ved middagsbordet.

Vi har ikke fornemmelsen af, at hun har ondt, da hun glædeligt sover om dagen, og generelt er super glad og meget energisk når hun er vågen. Hun mosler rundt i sin kravlegård, hviner glædeligt og vender og drejer sig fra ryg/mave og omvendt med stor iver dagen lang.

Jeg ser frem til at høre dine tanker, Helen. Måske du kan se noget i vores rutine, som kan justeres eller optimeres?

På forhånd tak

Venlig hilsen
Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder