Svar: Meget urolig nattesøvn - 5 mdr.

25. november 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker :)

Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af, at jeres datter generelt sover meget let, har mange natlige lyde - og at det måske også gælder dig eller hendes far. I hvert fald fortæller du, at I har måtte putte hende på eget værelse allerede da hun var 1 måned gammel, fordi I vækkede hinanden...

Du fortæller også ,at hun generelt sover godt i sin barnevogn og hun er begyndt at sove længere søvnstræk nu. Det er rigtig godt, og det er fint, at I har valgt at bruge barnevognen om natten for at give hende (og jer) mulighed for mere sammenhængende søvn, men det vil dog være rigtig godt, hvis hun kan lære at sove i sin tremmeseng.

Hun har en alder nu, hvor hun naturligt har brug for at kunne flytte mere og mere på sig - hun bruger sig selv mere og mere motorisk om dagen og øver sig naturligt også motorisk om natten, og det kan sagtens vække hende og irritere hende, hvis hun ikke kan skifte stilling. Du nævner, at hun om dagen "mosler rundt i sin kravlegård, hviner glædeligt og vender og drejer sig fra ryg/mave og omvendt med stor iver dagen lang", og hun har netop behov for at kunne flytte på sig og skifte stilling om natten...

At sove i sin tremmeseng giver hende mulighed for at trille lidt omkring og selv finde roen, og det kan derfor godt være en del af forklaringen på, hvorfor hun vågner om natten og hvorfor du skal ind og hjælpe hende... Jeg vil derfor foreslå dig, at I begynder at putte hende i tremmesengen til natten og arbejder bevidst på dette. Hvis det er meget svært lige nu, så kan I evt. sætte barnevognskassen i tremmesengen, så hun på den måde vænnes til sin seng og til omgivelserne. Det vil være genkendeligt for hende, hun vil kunne kikke sig omkring osv. og efter 3-5 nætter vil det være godt at putte hende direkte i tremmesengen og uden behov for barnevognen.

Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fin ud, og det lyder meget passende at I tilbyder hende skemad to gange dagligt. Da hun har været igang i en måned og spiser ca 1 dl. mos om aftenen og da hun nu nærmer sig de 6 måneder, så kan I godt overveje, om hun stille og roligt skal tilbydes skemad 3 gange dagligt, så hun nu begynder med lidt morgengrød også. Det er vigtigt at mætheden øges hele dagen igennem og det er faktisk bedre at hun spiser lidt mere om dagen end at hun spiser større mængder om aftenen. For meget skemad om aftenen kan godt være med til at give uro i maven og dermed urolig søvn, at hun spiser en dl. grøntsagsmos er dog helt ...

Annonce

... okay :)

Det kan også være en god idé at udnytte hendes lyst til at sidde med mad i hånden, sutte, gnaske, synke... og meget gerne starte hvert måltid med lidt i hånden og så følge efter med skeen. Det at sidde med noget vil gøre hende opmærksom på at det nu er spisetid, hun vil blive styrket mundmotorisk og vil naturligt producere lidt mere spyt, så hun vil være mere parat til skemaden, når I så følger efter med dette :)

Det er også meget fint, at hun stadig får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. I følge din dagsplan så ligger hendes 3. lur dog ret sent - ofte omkring kl 18.30 - det må den meget gerne, og det er helt naturligt, når hun ofte sover 2.5 times middagslur, men det kan være forklaringen på, hvorfor hun er så svær at putte, når I putter hende allerede kl 19.30-20. Du fortæller, at I ofte bruger 40 minutter på putning om aftenen og jeg tror at en del af forklaringen skyldes, at hun puttes lidt for tæt på, at hun er vågnet af sin 3.lur... Det kan godt tænkes, at hun ikke skal puttes før klokken er 20.30...

Det kan også tænkes, at hvis I begynder at putte hende det senere, hvor hun er mere klar, så vil det måske blive lettere at hjælpe hende til ro og måske også lettere at få hende til at sove direkte i tremmesengen, så hun kommer væk fra barnevognen...

Mit forslag til en dagsplan, med udgangspunkt i jeres nuværende plan, ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng som nu og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød. Evt med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes bløde frugtbåde, agurkeringe, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos eller grød e(anden type end om morgenen). Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur - omkring kl 14 som nu...

Eftermiddag: Ammes, når hun vågner af sin middagslur...

Aften 18: Suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og der følges efter med grøntsagsmos og vand af kop.

Sover en 3. lur som nu ...

Ammes og puttes til natten ca kl 20.30... ikke før hun normalt plejer at falde i søvn :)

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Nat 03: Ammes og sover videre. Denne amning kan ofte trappes ud i 6 måneders alderen, men det er nok lidt for tidligt endnu :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker, og at det giver lidt idé til, hvor I kan justere/optimere :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin