Brev:
4 mdr. sover generelt dårligt
25. november 2019
Alder:
4 mdr.
4 mdr. sover generelt dårligt
Hej Helen.
Jeg har fulgt med på sidelinien og læst mange af dine fine svar, men intet passer helt 100 på vores problematik så nu er det tid til selv at stille spørgsmål :)
Jeg har en dreng som er 4 mdr. her d. 29/11 (født 13 dage over termin m. kejsersnit). Han er en stor dreng 72 cm og nok omkring 7,8 kg nu.
Mit spørgsmål bliver delt i to. Et med henblik på dag og et på nat.
Nat:
Han har fra start været i god trivsel og er en meget glad baby i løbet af dagen. De første 3-4 uger gik fint med søvn om natten hvor han har sove både 3, 4 og 5 timer enkelte gange, men derefter blev det dårligere og dårligere og nu er det kommet til et punkt hvor jeg ikke hænger sammen mere og er ved at være ret desperat.
Natten igennem nu vågner han hver 1-1,5 time. Forløbet er det samme hver gang. Han starter med at baske vildt med hænderne oppe omkring hovedet, derefter klynk og til sidst gråd. Jeg har prøvet at lægge en hånd på hans kind/pande/bryst, vugge ham på hoften, tage ham over til mig (bliver altid puttet i sin bedside), sut, nynne, ssshhh - intet har effekt og resultere altid i gråd. Hvis gråden skal undgås skal jeg fysisk op at stå med ham hver gang, hvor han som regel altid falder til ro meget hurtigt og jeg igen kan ligge ham, eller han skal ammes sidende. Alt foregår med lukkede øjne. Jeg har haft tilbudt ham bryst ved hver opvågning, da jeg har overvejet om han måske er sulten eller vil have sat min produktion op. Men han tager ikke i mod hver gang, så nu tilbydes han ved hveranden opvågning og at tager i mod. Ingen af tingene har haft indflydelse på længden af søvnen.
* Hvad kan jeg gøre for at få ham til sove videre uden jeg skal op at stå? Er bange for at få skabt en dårlig vane.
* Har du nogen ideer til hvordan vi kan prøve at få ham til sove mere end d 1-1,5 ad gangen? Eller er det en del ad udviklingen hvor han bearbejder og mangler tryghed og nærvær?
Putteritual: Han bliver badet hver anden dag. Han bliver puslet og får nattøj på, hvorefter han bliver ammet og bøvset af inden putningen begynder, hvor han bliver svøbt i dyne. Sut er lidt on/off nogle gange vil han have den andre gange spytter han den ud kort tid efter han har fået den i munden og vil ikke have den igen. Han bliver puttet ml. 19-20, alt efter hvornår han tager sidste lur og begynder at gnide øjne og vise tegn på træthed.
Her er dog også opstået et problem for selvom han viser tegn på træthed er han begyndt at vågne op kort tid efter med gråd (30-40 min).
* Her er jeg i tvivl om vi skal tage ham op og vente på næste gang han viser træthed og putte på ny eller som vi gør nu og få ham til at sove videre?
* Far har også fået meget svært ved at putte ham (indefor den sidse uge), hvor han kan græde helt utrøsteligt og det ernder tit med at jeg tager over. Far har ellers ikke haft problemer før og har hele tiden været en del af putningen på skift sammen med mig. Hvad er dine tanker omkring det?
Dag:
Han har næsten fra start været en 40 min. baby men er de 14 dage blevet bedre og er begyndt at sove op til 1,5 time. Hvis han engang imellem vågner efter 40 min. prøver jeg altid at hjælpe ham videre i søvnen ved at lægge en hånd på kinden, give sut, bevæge barnevognen (som alle lure bliver taget i) i aller yderste tilfælde kan han blive taget op og vugget lidt hvis intet andet virker, men det er ikke altid han kan hjælpes videre og så kommer han op.
Spørgsmål: Måden vi har fået ham til at sove længere på er ved at svøbe i dynen, bruge white noise og ved at mørklægge "vinduet" med en stofble så der bliver mørkt i kassen. Ved ikke om dette er et skråplan? Hvis det er hvordan får vi så afvænnet dette uden at forstyre hans nye soveinterval som vi virkelig har kæmpet for at opnå og denne metode var virkelig vores sidste skud.
Bonus info:
Han vågner ml. kl. 7-8 om morgenen
På en god dag sover han 3 lure á 1,5 time 1,5 time og til sidst 45 min., men da han ikke er helt til at regne med endnu med længden synes jeg det er lidt svært med helt faste rutiner, men prøvet så småt og så godt dagen tillader det.
Bliver ammet (tilbydes altid mad fra begge bryster) ca. hver 2,5-3 time gennem dagen, da jeg prøver at komme væk fra sjatamningen.
Han er blevet tjekket af ørelægen uden anmærkninger.
Han er baby i trivsel og er altid glad og let til smil i løbet af dagen.
Har overvejet skemad pga. hans størrelse, men vil helst vente til han er ca 5 mdr., hvad tænker du om dette?
Håber du kan overskue mit "lille" brev :)
De bedste hilsner
Line