Svar: Søvn i løbet af dagen
19. november 2019
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og søvn, tak :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Som du selv er inde på, så sover din datter en rigtig lang nattesøvn, ofte sover hun 12-13 timer og da hun sandsynligvis har behov for ca 15 timer samlet i løbet af et døgn, så giver dette kun plads til 2-3 timers søvn om dagen. De fleste børn vil i jeres datters alderen trives rigtig godt med 3 lure dagligt, men hvis der kun er et par timer at gøre godt med, så vil disse lure naturligt blive meget korte... og jeg tænker faktisk, at det er her at udfordringen ligger hos jer. For jeres datter lyder ikke til at trives med de korte lure, og det gør du heller ikke...
Derfor er det godt, hvis du kan forsøge at forlænge hendes dagssøvn lidt og naturligt derfor også få afkortet nattesøvnen. Det vil være rigtig godt, hvis hun f.eks. sover 10 timer om natten og 5 timer samlet om dagen, det vil gøre, at døgnet hænger langt bedre sammen for jer begge to og det vil ikke være urealistisk at arbejde på dette med den alder hun har.
I første omgang vil jeg anbefale dig, at du forsøger at forlænge hendes vågen periode om dagen lidt. Hun er ikke længere et spædbarn, men er en aktiv lille baby og hun nyder at kikke på verden, opleve mere og mere, bruge sig selv både motorisk og mentalt. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at gøre hendes vågne perioder til aktive perioder.
Jeg vil også anbefale dig, at du lægger et bad ind midt på dagen, så du på den måde forlænger hendes vågenperiode mellem formiddagslur og middagslur. Samtidig vil badet stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt.
Jeg vil også anbefale dig, at du lige nu arbejder beviset på at forlænge hendes middagslur. Det vil sige, at hun om formiddagen gerne må nøjes med at sove en kort lur, sover hun en længere lur er det helt okay, men det er også okay, at hun vågner og kommer op - så du ikke skal kæmpe med hende her. Til gengæld vil det være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe hende til en længere middagslur og her må du forsøge dig lidt frem.
Måske kan det hjælpe at du lægger dig med hende, ammer hende i din seng og lader hende falde i søvn ved siden af dig, så hun mærker dig, har dig helt tæt på og du på den måde også efterligner det som fungerer rigtig godt om natten. Det vil også give dig selv mulighed for at få lidt hvile og det vil hjælpe hende til at lære at sove et lidt længere søvnstræk uden at du skal bære hende rundt og vugge hende, men netop ved at ligge tæt og få din nærhed på denne måde. Vågner hun kortarigt op, spjætter på grund af sin mororefleks eller lignende, så må du gerne give hende brystet og på den måde holde hende sovende.
Du kan også vælge at tage hende i bæreselen og gå med hende, fordi du ved, at hun på denne måde ofte kan sove et noget længere søvnstræk - du skriver, at hun ofte sover 2-3 timer, hvis du vælger denne løsning. Det kan derfor godt være en måde at hjælpe hende til en rytme, hvor hun naturligt begynder at få en indre fornemmelse for, at hun faktisk har behov for en længere lur midt på dagen.
Jo mere du kan skabe en rytme med 3 lure dagligt og en længere middagslur, jo mere vil det naturligt øge hendes søvn om dagen og jo kortere vil nattesøvnen blive. Det betyder også, at hun vil have brug for en 3. lur først på aftenen og at hun vil begynde at gå senere i seng - men netop på denne måde afkortes hendes nattesøvn naturligt og fordelingen mellem dagssøvn og nattesøvn bliver bedre for jer. Hos jer ville et mål måske være, at hun sov 4 timer samlet i løbet af dagen fordelt på 3 lure og så fik en nattesøvn på ca 11 timer f.eks. fra kl 21-08. Og det er helt okay at hun går sent i seng - tidspunktet vil naturligt afhænge af, hvornår hendes 3. lur ligge, men du skal ikke være bekymret for, at hun fremadrettet altid vil sove sent. Det vil ændre sig igen.
En skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får bryst igen, når dagen begynder.
Kommer op, leger, er aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Ammes og puttes til formiddagslur - du kan her f.eks. lægge dig med hende og amme hende i din seng og lade hende tage luren ved siden af dig for på den måde at se om du kan holde hende sovende.
Vågner, leger, er aktiv...
Kommer i bad og stimuleres på denne måde rigtig godt både motorisk og mentalt. Samtidig forlænges hendes vågenperiode, så middagsluren kommer til at ligge lidt senere end den normalt ville gøre.
Ammes og puttes til middagslur. Du kan her i en periode vælge at have hende i bæreselen, for på den måde at vænne hende til at få en længere lur midt på dagen og på den måde påvirke hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme til dette.
Eftermiddag: vågner, ammes, leger, pludrer, stimuleres igen rigtig godt både motorisk og mentalt.. far kommer hjem fra arbejde og de to hygger sammen...
Tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur som ofte også er en kortere lur. Igen kan du f.eks. vælge at lægge dig med hende eller hun kan måske tage luren sammen med far, så far giver hende nærhed her...
Aften: Ammes og puttes til natten
Nat: Ammes og sover videre
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske