Svar: Søvn og svøb
8. november 2019
Alder:
1 mdr.
Kære Luise
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)
Du skal være sikker på, at din dreng ikke græder og protesterer mod svøbet, fordi han har ondt. Det kan være en idé at få jeres læge til at tjekke ham igennem... måske har jeres dreng ikke været til 5 ugers undersøgelse endnu, i givet fald vil det være rigtig godt, at du her beder lægen tjekke ham ekstra igennem.
Nogle børn har fået et vrid i nakken eller skulrene i forbindelse med fødslen, enkelte børn brækker også kravebenet, og hvis han har smerter fra nakke og skuldre, så kan det forklare, hvorfor han græder og protesterer voldsomt mod svøbet. Når han svøbes med armene ind mod kroppen og svøbet på den måde "holder hans arme fast", så kan det gøre ekstra ondt, hvis han har problemer med nakke og skuldre.. det er slet ikke sikkert og jeg skriver det ikke for at gøre dig unødigt nervøs. Men du har i et tidligere brev fortalt mig, at han græder rigtig meget og at jeres egen sundhedsplejerske siger, at der ikke er tale om kolik... men det vil være godt, at tale med lægen om, hvad årsagen til gråden kan være hos jer :)
Da han ikke er ældre end han er, så tænker jeg, at det er en god idé at forsøge med svøbet, fordi det vil give ham en følelse af at være holdt. Og det lyder som om, at du har forskellige typer af svøb, som du kan forsøge med. Prøv derfor med det svøb, som du umiddelbart synes fungerer bedst for jer - og start netop med at amme ham, så han har mælk i maven og naturligt er mere rolig. Skift ham, så han har en dejlig ren og tør ble - og svøbt ham så i forbindelse med skiftning - og am ham så igen. På den måde kan man ofte få spædbørn til at finde ro, og netop også finde ro ved svøbet...
Du skriver blandt andet "om dagen kan vi sagtens få ham til at sove i barnevognen, mens vi triller med den", og hvis det fungerer for jer, så er der ikke noget i vejen for at I også putter ham i barnevognen om aftenen... jeg synes ikke, at han skal stå og sove udenfor i mørket, men I kan tage vognen ind og putte ham i den indenfor. Det betyder ikke noget, om han sover i barnevognen eller i sin seng - måske er det liften eller soveposen som giver ham tryghed, og det kan I også sagtens bruge indenfor. Gør det som virker og som giver ham den søvn, som han har brug for, så han ikke er vågen i alt for mange timer og ender med at blive overtræt, grædende og utrøstelig :)
Og ja, du skal naturligvis være opmærksom på, at han ikke må få det for varmt. Derfor anbefaler man normalt, at svøbet kun bruges til at finde ro og falde i søvn med - og når han sover dybt, så kan du løsne på svøbet. Du skal også være opmærksom på hans påklædning, hvis du vælger at putte ham i f.eks. en sovepose indenfor. Du kan altid mærke ham i nakken. Hvis han sveder i nakken, så har han det for varmt og skal have noget af tøjet af og dynen eller svøbet løftet..
Det lyder som om, at du sidder lidt for længe med ham, når du har ammet ham og før du putter ham. Du skriver, at han ligger med lukkede øjne og dyb vejrtrækning og ofte slår øjnene op i det sekund, du forsøger at lægge ham fra dig. Det er for det første her, at svøbet vil kunne hjælpe ham, fordi skiftet fra din favn ikke vil føles så voldsomt, som det gør lige nu. Men, det er samtidig vigtigt, at du forsøger at putte ham fra dig, før han sover dybt..
Det kan dog være svært at finde det helt rigtige tidspunkt, når han ikke er ældre, for lige nu består hans søvn kun af to stadier - han sover aktiv søvn (REM søvn) og stille søvn (non-REM søvn). Når han sover ”aktiv-søvn”, så vil han trække vejret let uregelmæssigt, du kan se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene, og nogle gange ligger han måske og smiler for sig selv. Når han sover ”stille søvn”, vil han derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan du se at han laver suttebevægelser med sin mund.
Når han skifter imellem disse to søvnstadier, så kan han godt få tendens til at vågne op, ligesom mange børn har en aktiv mororefleks, som gør at han pludselig spjætter med arme og ben - og derfor vågner og græder. Også her hjælper det at være svøbt, ligesom det kan hjælpe at holde ham hos dig, fordi du så naturligt hjælper ham med at holde sig fysisk rolig, så hans spjæt ikke bliver så voldsomt. Du kender sikkert også den fornemmelse fra dig selv, at du spjætter og har følelsen af at falde...
Derfor skal du forsøge at putte ham - enten før han sover dybt - eller sidde så lang tid med ham, at du er sikker på, at han sover så dybt, at du kan flytte ham fra dig og han kan sove videre... og det lyder som om, at det hos jer må afprøves lidt, hvornår det rette tidspunkt er... :)
Når alt dette er sagt, så lyder det også meget nærværende, når du forsøger at putte ham - ammer ham, skifter, ammer, lægger i vuggen, han græder, du tager ham op, beroliger og bebygger, putter ham igen, tager ham atter op, hvis han græder, ro på og forsøger igen... og til sidst så lyder det som om, at han sover. Du skal her naturligvis overveje, om du behøver tage ham op hver gang eller han kan beroliges, hvor han ligger - det afhænger helt af, hvor meget han græder... hvis han er ulykkelig, så skal du tage ham op - også før han bliver ulykkelig :)
Du må også meget gerne lægge dig med ham om aftenen, amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn ved siden af dig på denne måde. Det er helt okay og giver ham ikke dårlige vaner.. du skal blot sikre dig, at han ikke kan trille ud af jeres seng. Det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at have ham liggende der :)
Det kan være en overvejelse værd, om han måske har glæde af det man kalder for white noise/hvid lyd.. Når han ligger i jeres favn, så mærker han jeres bevægelser, hører hjertelyden, fornemmer vejrtrækningen osv. Alt sammen som da han lå i mors mave. Det er derfor det mest trygge sted, han kan være. I må gerne forsøge at efterligne dette udenfor maven, så han oplever det lige så trygt at skulle sove ude - og det kan man gøre ved f.eks. at bruge hvid lyd eller downloade hjertelyd osv. Man kan også købe bamser, som kan afspille disse lyde og dermed virke beroligende for barnet...
Jeg tænker også, at tiden arbejder lidt for jer. Nogle børn har bare rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og man taler om, at de har brug for at "lukke overskudsenergi ud", før de egentlig er parate til at sove... der vil her være tale om kortvarig gråd, hvor han græder få minutter, men herefter overgiver sig - og børn vil vokse fra dette...
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske