Brev:
Søvn og svøb
8. november 2019
Alder:
1 mdr.
Søvn og svøb
Hej Helen
Tusind tak for dine fine svar på spørgsmål om min søn og hans søvnmønster - eller manglen på samme :)
Du foreslår i dine svar, at vi indfører et putteritual, der hedder: Amme, skifte, svøbe, amme igen, og derefter lægge ham, mens jeg holder mine hænder på ham, indtil han er rolig og falder i søvn. Du foreslår også en sut efter amning Der er dog et par problemer i det.
For det første vil han overhovedet ikke svøbes. Hverken i svøb med velcro fra Ergobaby, i stofble, i plaid etc. Han bliver helt ulykkelig og går i "flitsbue" - og så er vi endnu længere fra søvnen. Han kan til nøds svøbes i dynen - men bliver det ikke for varmt for ham?
For det andet er problemet netop, at han vågner, når jeg lægger ham fra mig, næsten uanset hvor længe, jeg venter med at lægge ham. Det har ikke altid været sådan, men selvom han ligger på min mave, eller på ammepuden, med lukkede øjne og dyb vejrtrækning, slår han øjnene op det sekund, han lægges i sin vugge, og selv om jeg holder hænderne på ham, forbliver han lysvågen, indtil han efter mellem et kvarter til en halv time begynder at græde. Og så kan jeg så starte forfra, og er ofte nødt til at give ham brystet igen for at han kan falde til ro. Jeg tror, et svøb ville kunne afhjælpe dette problem, men igen, han VIL ikke svøbes, og vi har virkelig prøvet.
Jeg tror, vores primære problem er, at vi ikke rigtigt føler, der er noget ritual, der hjælper vores søn. Det, der virker ved én putning, har ingen effekt næste gang vi forsøger. Derfor ender de fleste putningsforsøg cirka sådan her: Amning, skiftning, amning, forsøg på at lægge i vuggen, han græder, op igen, vugger ham i vores arme, forsøger at lægge ham igen, han sover lidt, men vågner og græder, vi går rundt med ham lidt, lægger ham i liften og vugger ham, han falder i søvn, men vågner når vi stiller den, græder, vi tager ham op, jeg ammer igen, holder om ham og vugger ham indtil han sover, lægger ham igen osv osv. På det tidspunkt er han tit så overtræt, at han bliver helt ulykkelig. Så kan jeg finde på at lægge ham på min mave, så han kan få lidt søvn, men det er heller ikke altid, han vil det.
Om dagen kan vi sagtens få ham til at sove i barnevognen, mens vi triller med den.
Jeg er meget opmærksom på, at han får "tømt" et bryst ved hver amning, som du beskriver, og han tager rigtig fint på. Han er ret uinteresseret i sut, men kan engang imellem overtales til at tage den.
På forhånd tusind tak.
Venlig hilsen
Luise