Søvn og svøb

8. november 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn og svøb

Hej Helen

Tusind tak for dine fine svar på spørgsmål om min søn og hans søvnmønster - eller manglen på samme :)

Du foreslår i dine svar, at vi indfører et putteritual, der hedder: Amme, skifte, svøbe, amme igen, og derefter lægge ham, mens jeg holder mine hænder på ham, indtil han er rolig og falder i søvn. Du foreslår også en sut efter amning Der er dog et par problemer i det.

For det første vil han overhovedet ikke svøbes. Hverken i svøb med velcro fra Ergobaby, i stofble, i plaid etc. Han bliver helt ulykkelig og går i "flitsbue" - og så er vi endnu længere fra søvnen. Han kan til nøds svøbes i dynen - men bliver det ikke for varmt for ham?

For det andet er problemet netop, at han vågner, når jeg lægger ham fra mig, næsten uanset hvor længe, jeg venter med at lægge ham. Det har ikke altid været sådan, men selvom han ligger på min mave, eller på ammepuden, med lukkede øjne og dyb vejrtrækning, slår han øjnene op det sekund, han lægges i sin vugge, og selv om jeg holder hænderne på ham, forbliver han lysvågen, indtil han efter mellem et kvarter til en halv time begynder at græde. Og så kan jeg så starte forfra, og er ofte nødt til at give ham brystet igen for at han kan falde til ro. Jeg tror, et svøb ville ...

Annonce

... kunne afhjælpe dette problem, men igen, han VIL ikke svøbes, og vi har virkelig prøvet.

Jeg tror, vores primære problem er, at vi ikke rigtigt føler, der er noget ritual, der hjælper vores søn. Det, der virker ved én putning, har ingen effekt næste gang vi forsøger. Derfor ender de fleste putningsforsøg cirka sådan her: Amning, skiftning, amning, forsøg på at lægge i vuggen, han græder, op igen, vugger ham i vores arme, forsøger at lægge ham igen, han sover lidt, men vågner og græder, vi går rundt med ham lidt, lægger ham i liften og vugger ham, han falder i søvn, men vågner når vi stiller den, græder, vi tager ham op, jeg ammer igen, holder om ham og vugger ham indtil han sover, lægger ham igen osv osv. På det tidspunkt er han tit så overtræt, at han bliver helt ulykkelig. Så kan jeg finde på at lægge ham på min mave, så han kan få lidt søvn, men det er heller ikke altid, han vil det.

Om dagen kan vi sagtens få ham til at sove i barnevognen, mens vi triller med den.

Jeg er meget opmærksom på, at han får "tømt" et bryst ved hver amning, som du beskriver, og han tager rigtig fint på. Han er ret uinteresseret i sut, men kan engang imellem overtales til at tage den.

På forhånd tusind tak.

Venlig hilsen
Luise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin