Brev:
Ødelægger vi vores barn? Hvordan håndterer vi søvnproblemet bedst muligt - 2,5år.
9. november 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej Helen.
Vi har en dejlig dreng på 2år 8mdr. Han er født i uge 32, men har fra start klaret sig fantastisk. Han er helt med både motorisk og sprogligt og er fantastisk om dagen - natten skaber udfordringer for os alle i familien.
Han har aldrig sovet igennem og vi er godt klar over at man som forælder ikke nødvendigvis skal regne med at sove 8 timer i stræk men det føles ekstremt. Nogle nætter vågner han hver 30. minut. Han stoppede med at bruge sut da han var ca. 8 måneder - og har ikke været interesseret i den siden. Til gengæld bruger han sin sutteflaske som tryghed. Vi har vænnet ham af med den om dagen hvor han ellers blev lagt med den til lur og nu har vi i 2,5 måneder forsøgt at vænne ham af med den om natten. Han bruger den altid kun med vand i. Vi er dog nervøse for om det var derfor han ikke sov igennem - simpelthen fordi han søgte den.
Han bliver lagt med en flaske på 200ml vand og falder fint i søvn og er faktisk oftest nem at putte. Det har han altid været. Det er opvågningerne der er udfordringen. Når han er lagt et sted mellem 19.30-20.00, så ved vi aldrig om han vågner efter 40min eller 2,5time og derfra ved vi heller ikke om han har en god nat med få opvågninger eller når det er helt ekstremt så er det hver 30.-40. minut.
Vi har forsøgt alt med faste rutiner, ingen skærm, rolig leg fx højtlæsning, varmt bad mv.
Om dagen sover han fast mellem 1-2,5t. Det gør ingen forskel for søvnen om natten.
Han sover i sin seng som støder op til vores. Vi har af flere omgange forsøgt at han sover på eget værelse men gr. de mange opvågninger hænger det ikke sammen for os.
Nu, efter 2,5 måneder føles det som om han er vænnet af med de ekstremt mange opvågninger men vågner fortsat ca. 4x hvor han er fuldstændig ulykkelig. Det er ikke som når vi tager andre kampe op og han vil have sin vilje - det er en anden form for gråd og magtesløshed. Nogle gange løber han rundt i hele huset og skriger og græder, indtil han dejser om og bare siger: mooooor, min flaske, hvor han dog ikke får den fordi vi har aftalt at holde fast i ingen flaske. Andre gange kan vi få ham til at falde til ro ved at tage ham op og gå lidt rundt. Der er dog altid 1-2 af opvågningerne som stikker HELT af.
Hvis vi giver flasken, så siger han tak og ligger sig på siden og sover når han har drukket de 80ml der er i flasken.
Han lider af night terror og vi ved at i disse situationer skal vi blot være der for at støtte ham. Han har ikke haft et NT efter vi har forsøgt at holde med flasken - tror vi, men vi er ærlig takt i tvivl fordi nogle nætter er så vanvittige. Det er rigtig ubehageligt. Oftest kommer NT hvis han bliver vækket spontant i den dybe søvn eller ved feber ifbm sygdom.
Vi er enormt i tvivl om vi skal fortsætte den hard core proces når der efter 2,5 måneder nu er stilstand og det ikke bliver til færre opvågninger og han er dybt ulykkelig. Vi er bange for om det sætter sig i ham. Skal vi bare leve med at han skal have flasken eller skal vi fortsætte i flere måneder frem? Hvis vi giver flaske ved de slemme opvågninger så er vi bange for om han begynder at trappe op igen og så er irritationsmomentet at han skal skiftes mange gange/tisser igennem og bekymring om at han vågner ofte og ikke har sammenhængende søvn i mange timer som andre børn. På den anden side - ingen får ordentlig søvn lige nu fordi det er rigtige og voldsomme opvågninger. Før kunne vi give flasken i søvne - det tog bare overhånd fordi det blev alt for mange gange.
Vi har forsøgt med kop, sut, bamse mv. Han er tjekket hos ørelæge, diverse alternative behandlere. Vi har forsøgt at han sover uden mor, hos andre familiemedlemmer mv.
Vi ved ikke hvad vi skal gøre....HJÆLP! Ødelægger vi ham?