Svar: Natteroderi 4 mdr baby

7. november 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige :) Og velkommen til - dejligt at du har fulgt med på sidelinjen, jeg kan også høre ud fra det du skriver, at du har læst meget omkring amning og forsøger at følge nogle af de anbefalinger, som jeg har givet til andre:) Det er rigtig godt, at jeres datter er begyndt at tage på og generelt lyder til at være i fin trivsel og udviklingsmæssigt godt med :)

Når jeg læser din beskrivelse af jeres datters rytme og hendes søvn, og de udfordringer I har med natteroderi, så er min umiddelbare tanke, at det hænger sammen med, at hendes nattesøvn er for lang. Ofte puttes hun omkring kl 19-19.30 og starter dagen omkring kl 6.30-07... og det betyder, at hun nærmest får 11.5 timers nattesøvn (nogle gange naturligvis lidt mindre og andre nætter lidt mere). Så når I oplever, at hun ofte bruger 1-1.5 time på at falde i søvn og tydeligt har svært ved at finde ro, så tænker jeg altså, at det hænger sammen med, at hun puttes for tidligt.

Du nævner, at hun ofte sover to gode lange lure dagligt - ofte en formiddagslur på 1.5 til max 2 timer og en middagslur på 2-3 timer. Alt efter hvor lang middagsluren er, så har hun nogle gange brug for en 3. lur. Og du spørger, hvorvidt du skal vække hende og afkorte middagsluren for at få hende givet den 3. lur.. Og nej - du skal ikke vække hende, men det vil være rigtig godt, at hun tilbydes en 3. lur dagligt, og det lyder for mig som om, at denne lur ofte vil kunne ligge omkring kl 18-19. Det betyder, at hendes nattesøvn så naturligt vil starte det senere, måske først omkring kl 21 - men det vil også være helt okay, fordi natten jo så naturligt bliver kortere og søvnen derfor naturligt også mere sammenhængende for hende.

Jeg kan fornemme, at du umiddelbart tænker, at det vil være rigtig godt, hvis hun sover omkring kl 19.30 - og at det vil være et passende puttetidspunkt. Og det har du til dels også ret i, men netop for børn i 3-4 måneders alderen, så er det sådan, at de ofte går sent i seng. Faktisk vil mange børn i denne alder have en rytme, hvor de ikke sover før kl er 22 eller senere - og det ændrer sig igen, når de bliver ældre. At jeres datter lige nu skal hjælpes til en rytme, hvor hun får 3 lure dagligt, og sover senere end hun gør lige nu, er altså en periode og dermed noget midlertidigt, men jeg tænker, at det faktisk vil kunne gøre en forskel for jer og give jer bedre nætter :)

Du skal gå ud fra, at hendes samlede søvnbehov skal være ca. 15 timer og meget gerne fordelt sådan, at hun sover 10 timer om natten f.eks. fra kl 21-07, og så sover hun 5 timer om dagen fordelt på 3 lure - f.eks. 1.5 time formiddag, 2.5-3 timer til middag og så ½-1 time sidst på dagen/først på aftenen - hos jer måske kl 18...

I takt med at hun bliver ældre, så bliver det naturligt relevant at begynde med ...

Annonce

... lidt skemad, og det vil stille og roligt også hjælpe jer til lidt mere rytme. Tiden arbejder derfor også lidt for jer, og gradvist vil hendes søvnbehov ændre sig, så hun vil trives med 2 lure dagligt og puttetidspunktet vil sandsynligvis begynde at ligge omkring 19.30-20...

Så i forhold til dine spørgsmål:

Ad 1) I vil sandsynligvis få lettere ved at putte hende om aftenen, hvis hun tilbydes en dagsrytme med 3 lure dagligt, og derfor puttes lidt senere til natten. Hvis hun sover ½-1 time mellem kl 18-19, så vil hun sandsynligvis være parat til at blive ammet og puttet omkring kl 21. Det vil sige, at I stedet for at I "kæmper" med hende i 1.5 time om aftenen, så skal hun puttes det senere, så hun netop er mere parat til at sove - men skal naturligt have sin 3. lur, for ikke at blive overtræt og ked af det, fordi eftermiddagen ellers bliver alt for lang for hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ad 2) Og ja, du skal begynde at arbejde på 3 lure, men ikke vække hende fra middagsluren. Derimod tilbyde hende en sen lur om aftenen, så hun ikke puttes til natten der, men netop får en ekstra lur. Og når hun vågner af sin aftentur, så kan I alle tre sidde i stuen, se lidt fjernsyn, hygge jer og slappe lidt af - gøre det til familietid - før hun så er parat til at blive puttet :)

Ad 3) Jeg tænker, at hun bliver "hys" om aftenen, når du ammer hende og forsøger at putte hende, fordi hun på den ene side er træt og egentlig parat til at sove, men samtidig faktisk ikke er rigtig parat, fordi hun vil trives bedre med en senere putning og en kortere nattesøvn. De tre lure dagligt, vil gøre, at hun ikke bliver overtræt og derfor også kan være mere vågen og glad mellem kl 19-21, og igen bedre puttes og være klar til dette, når det så sker :)

Du har naturligvis helt ret i, at det kan være en god idé at gå afsides med hende om aftenen, lægge dig og amme hende i din seng og på den måde hjælpe hende med at koble fra og finde ro, og derfor også bedre overgive sig til søvnen. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende og derfor også let kan blive overstimuleret. Vær derfor også opmærksom på, hvor mange aktiviteter I har i løbet af en dag, hvor meget I er ude, på besøg hos andre, har gæster osv. Hvor meget hun går fra arm til arm eller er hos mor eller far... Det er naturligvis vigtigt, at hun bliver stimuleret og aktiveret, men jo mere der sker om dagen, jo flere stimuli skal bearbejdes og jo sværere kan det også nogle gange være at skulle overgive sig til søvnen, koble fra. Prøv derfor at medtænke, at der i løbet af dagen og aftenen også gerne må være lidt ro omkring jer - og igen, at den 3. lur netop kan være med til at give hende et afbræk og hjælpe hende til at bearbejde nogle af dagens oplevelser, før natten så går i gang :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne