Fantasi og behov for at være en anden

8. november 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Fantasi og behov for at være en anden

Kære Helen

Jeg skriver til dig vedr. vores søn på 2 år og 8 mdr., og hans livlige fantasi og behov for at være en anden hele tiden.

Han har nu i flere måneder gerne ville kaldes Tanita eller Penny, som er pigenavne på hhv en ambulanceredder og brandmand fra to tegnefilm han ser. Hvis vi kalder ham Valdemar, skat eller andet, bliver han irriteret og siger “ Jeg hedder altså Tanita”. Vi andre får også navne. Jeg har indtil nu ikke tænkt så meget over det, da jeg ofte så det i sammenhæng med den leg, han legede som ofte handler om en nødsituation hvor nogle er kommet til skade, en brand skal slukkes eller en bil skal trækkes op af hans kranbil. Stille og rolige “naturlige” drengelege.

Grunden til min bekymring er, at vuggestuen har udtrykt lidt undren over hans behov for at hedde noget andet. Jeg har talt meget med Valdemar om, at det bare er noget, vi leger, og han siger derfor nu” jeg leger, at jeg hedder penny”. Når jeg spørger ham, hvad han hedder rigtigt, svarer han meget fint Valdemar.

Lidt info:

- ...

Annonce

... Jeg er gravid med en lille pige. Det har vi talt om, og at han skal være storebror. Han glæder sig.

- Valdemar er ikke interesseret i “pigelegetøj” eller at pynte sig. Han er meget drenget i sin leg.

- Han er meget glad for sin far, som i de seneste måneder faktisk til tider han en større “værdi” end mor (hvilket er nyt).

- Der er meget kys og kram, ros og anerkendelse herhjemme, så han bør ikke opleve sig forkert som Valdemar.

- Han er fuldt med motorisk, sprogligt mv.

Skal jeg være bekymret synes du? Lever han for meget i en fantasiverden? Bør jeg gøre noget aktivt for at stoppe det?

Derudover vil jeg høre: min søn drikker ikke mælk eller spiser yoghurt, og derfor får han ikke kalk nok (forestiller jeg mig). Har forsøgt mig med alverdens kalk-vitamin piller, men han kan ikke lide nogle af dem. Kan du anbefale nogle calcium dråber eller alternativer, så han får kalk nok til sine knogler? Min egen læge var desværre ikke til megen hjælp 😔

Håber du kan hjælpe.

Mange hilsener
Fra hele familien

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor