Svar: Vil kun puttes af mor - 4 mdr.
23. oktober 2019
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Når man giver flaske, så har det den fordel, at far ofte også kan give mad og derfor være mere på banen i forhold til den lille.. men det er ikke altid, at det fungerer, og nogle gange må man sige til sig selv, at det er lidt ligesom, hvis du ammede - i givet fald var det ofte også kun mor, som kunne give mælk og putte...
Det betyder ikke, at I ikke kan forsøge - og jeg synes bestemt, at det er et forsøg værd. Det er derfor rigtig godt, hvis far kan prioriterer tid sammen med jeres datter i hverdagen og i weekenden, og mor måske tage sig lidt mere af de praktiske gøremål. Det vil være rigtig godt, hvis far skifter ble, giver jeres datter et bad, giver hende nattøj på, triller hende ture i barnevognen, lægger sig med hende, forsøger at give hende skemad osv. så hun oplever, at far er en naturlig del af hverdagen og alt det der foregår. Jo mere far gør alt det, som naturligt skal gøres i løbet af en hverdag med et lille barn, jo mere vil han naturligt kunne tage over, hvis mor en dag ikke er hjemme.
Det er naturligt svært, når far ofte kommer sent hjem, men så vil det være godt at prioritere dette i weekenden, netop for at jeres datter bliver mere tryg ved, at far også kan. Det kan på samme måde godt være en god idé, hvis I nogle gange gør ting sammen og f.eks. begge er med, når jeres datter skal puttes - fordi hun så kan spejle sig i dig og se at du tager det stille og roligt. Jo mere du kan signalere tryghed ved far, jo mere tryg vil hun naturligt blive overfor far...
Det er ikke sikkert, at det bliver et problem, når far skal være alene med hende den aften, hvor du skal i byen. Hvis du ikke er hjemme, så er mor jo udelukket, og hvis hun har oplevet, at du er taget af sted, og det netop er far, som han taget sig af hende, givet hende grøntsagsmos, skiftet hende, gjort hende klar til natten osv. så vil det være naturligt at far også giver hende flaske og putter hende - og det er ikke sikkert, at hun vil efterspørge dig på samme måde, fordi hun oplever, at du slet ikke er der... krydser fingre :)
Det kan også være, at far den pågældende aften er nødt til at ændre lidt på rutinerne. Det vil være fint, at han forsøger at gøre som du plejer, så der er genkendelighed og dermed tryghed, men hvis ikke det virker, så vil hun måske have glæde af at få flasken direkte i sengen eller måske vil det virke bedre at han sidder med hende i stuen eller lægger sig med hende i dobbeltsengen. Det betyder ikke så meget, når der er tale om en enkelt aften, hvis blot de to hygger sig og det går stille og roligt - og mor så kan være sammen med sine veninder nogle timer... :)
Rigtig meget held og lykke, håber du får en hyggelig aften! Husk at far elsker hende højt og passer godt på hende, - også selvom hun måske savner sin mor :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske