Brev:
Putteritualer - 2 mdr.
23. oktober 2019
Alder:
2 mdr.
Putteritualer - 2 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver for at få råd til at indføre gode putteritualer for min 9 uger gamle søn.
Han har indtil nu været et relativ nem baby, men jeg kan mærke at han bliver ældre og at udfordringerne kommer.
Vi har ikke nogen egentlig rytme endnu- i den forstand at alt er cirka tider.
Vi står oftest op mellem 8 og 9, og så rammer første lur ca. 1,5 time senere.
Han ligges i slyngevugge og vugges i søvn (så lidt som muligt).
Det er gået fint, men den sidste uges tid vågner han efter 40-50 minutter, og er tydeligt ikke klar til at stå op. Jeg kan som regel få ham til at sove videre med lidt mere vuggen. Efter lur er han vågen ca 1,5 time inden han skal sove igen.
Samme princip gælder for middagsluren, hvor han dog sover i barnevogn på altanen. Jeg vugger ham på bolden og han lægges i barnevognen i en tætsluttende sovepose. Indtil videre kan jeg ikke få ham til at sove videre ved bare at køre vognen. Jeg er nødt til at tage ham op og vugge ham (helst på en fitnessbold).
Det volder ikke de store gener endnu, men da vi stod i samme situation med storesøsteren søger jeg råd til hvordan vi IKKE ender i endnu et søvnassociationsproblem.
Jeg prøver at fange ham inden de 40 minutter er gået men det er ikke nemt:)
Jeg ønsker at høre dine tanker om hvordan vi skal gribe lurene an så vi undgår problemer fremadrettet.
Han fri ammes, i den forstand at han bliver tilbudt brystet ofte, og altid inden og efter lur.
Om aftenen svøbes han og så ammes han enten i søvn, eller vugges på yogabold. Det går nemt og smertefrit. Han sover fra mellem 21.30-22.30 og til 8-9 med 2-3 amninger. Om natten lægges han i bedside crib og finder selv søvnen/sover videre fra brystet.
Desuden mangler jeg nok råd/inspiration til hvordan vi putter ham uden at vugge. Vi har aldrig prøvet andet:)
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Iben