Vil kun puttes af mor - 4 mdr.

23. oktober 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vil kun puttes af mor - 4 mdr.

Hej Helen

Vores pige på 4,5 måneder vil kun puttes til natten af sin mor. Hvis far forsøger skriger hun, men stopper i det sekund hun kommer over i mors favn.

Vi har i flere måneder kørt med samme putteritual (nattøj på, svøbes i dynen, nusseklud ved ansigtet, flaske, bliver herefter lagt i sin seng, som er koblet på vores seng, hvor hun bliver vugget i søvn mens vi taler blidt til hende og holder hende i hånden). Men selvom vi begge holder os til dette ritual hver gang, så er det kun mor der dur, og sådan har det været i et par måneder.

Om tre uger skal jeg i byen med nogle veninder, og vil derfor ikke være hjemme til at putte hende. Jeg har dog allerede nu ondt i maven over, at hun den aften højst sandsynligt ...

Annonce

... kommer til at græde sig i søvn, hvis ikke vi får lært hende, at far er lige så god som mor. Er det realistisk at vi kan få ændret den dårlige vane på et par uger?

Min mand er oftest først hjemme kl. 18 i hverdagene, og hun bliver lagt i seng kl ca 20, så det er i hverdagene ikke meget hun ser til ham. I weekenderne prøver han at indhente det forsømte samvær med hende, men jeg har hende i weekenderne også meget af tiden, da min mand har forskellige praktiske gøremål herhjemme der også skal ordnes.

Vil det være en ide, at vi begge er med til at putte hende i en periode, så hun kan blive tryg ved at far også kan klare den del? Eller hvordan får vi ændret den dårlige vane?

På forhånd tak for hjælpen

Mange hilsner
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder