Svar: Ændre nattevane
20. oktober 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er flere ting som spiller ind hos jer nu, og det gør naturligt, at I stadig oplever problemer med nattesøvnen... det betyder dog ikke, at I ikke stadig kan ændre på tingene, men det bliver naturligt sværere i denne periode...
1. For det første, så går jeres dreng lige nu igennem separationsfasen, og det gør ham ekstra motorisk urolig, så han har svært ved at ligge stille - både når han skal falde i søvn og også når han sover. Han har derfor brug for stillingskift om natten.
2. Derudover så drømmer han rigtig meget, og kan om natten sige mange forskellige lyde - og det er helt rigtigt, som jeres sundhedsplejerske har sagt - at det ikke er alle lyde, som I skal reagere på.
3. Så er han startet i vuggestue, hvilket forstærker separationsfasen - han er adskilt fra jer i dagtimerne og vil derfor være ekstra tryghedssøgende om natten. Og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten, så hans drømmeaktivitet er ekstra stor nu - og det betyder igen flere natlige lyde, klynk og gråd om natten.
4. Han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af sin sut. Han har det jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn, som betyder, at han har lært at sutten skal være i munden, når han skal sove, og han vågner derfor hver gang han taber sutten - og I skal give ham sut i munden igen.
5. Han har naturligt også lidt udfordringer med sygdom, forkølelse, tandfrembrud osv. som også kan give urolig nattesøvn..
6. Han er stadig for lille til at kunne bruge en puttebamse, putteklud osv. bevidst. Han er for lille til selv at kunne finde sin sut - og løsningen med at give ham flere sutter i sengen fungerer derfor ikke endnu.. nogle af de ting I forsøger virker derfor ikke, fordi de ikke passer til hans nuværende alder...
Så hvad så nu..? I er nok nødt til at indstille jer på, at det lige nu ikke er den letteste alder at ændre søvnvaner og rutiner - og den vane, som I har fået givet ham med sut i munden, den bliver rigtig svær at ændre. Men I kan godt forsøge. Det betyder, at når han vågner om natten, så skal I hjælpe ham med stillingskift, beroligende hænder, få dynen på, som han har sparket af osv. men uden at give ham sut i munden. Lige nu har han lært at sutten skal være der hele tiden, og du skriver også at sutteklud ikke dur, fordi det betyder, at sutten lettere falder ud af munden.. men problemet er netop, at han ikke kan sove uden sin sut og har lært, at den skal være der - for det sætter jer på arbejde hele natten igennem... :(
Det er på samme måde vigtigt, at I forsøger at skelne de natlige lyde - hvis han småklynker i drømme, ligger og småsnakker, knirker lidt osv. så behøver I ikke reagere på dette, men skal give ham tid til at finde videre i søvnen selv. Hvis han derimod græder, så skal I naturligvis være der, berolige og betrygge og hjælpe ham videre i søvnen med den nærhed, som han nu viser behov for.
Det kan nogle gange være en idé at flytte ham på eget værelse, fordi det naturligt gør, at I ikke reagerer på alle lyde, men først hører ham, når han virkelig har brug for jer. Det kan derfor godt være et forsøg værd. Nogle gange så betyder det dog, at I kommer til at løbe mellem jeres soveværelse og hans værelse flere gange - hvor det kan være lettere med en beroligende hånd på ham, når han ligger koblet til jeres seng. Derfor må I prøve at vurdere, hvad der kan fungere bedst for jer alle tre.
Som udgangspunkt skal I forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, at han skal sove i egen seng, falde i søvn i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor han sover. Han skal hjælpes med stillingskift, berolignede ord, kærtegn osv. men så vidt muligt uden at falde i søvn med sin flaske, uden sut i munden natten igennem, uden at skulle op i jeres favn og vugges eller gås rundt med osv. Så vidt muligt hjælpes hvor han ligger med lidt hjælp fra jer der... Og det er som sagt bare rigtig svært, med alt det som sker lige nu...
Derudover kan det være godt med 3 flasker i døgnet og at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Så han skal altså have lidt mere mælk end han tilbydes lige nu. Og så vil jeg også anbefale jer en godnatgrød efter aftenbadet. Det vil sige, at hans aftenrytme kunne se således ud:
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten 19.45-20.00... Falder i søvn i egen seng, uden flasken i munden, men med beroligende hænder, kærtegn, godnatsang...
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Jeg håber at du, sammen med mine tidligere svar til dig, kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske