Brev:
Ændre nattevane
20. oktober 2019
Alder:
9 mdr.
Ændre nattevane
Hej Helen,
Jeg skrev for en måned tid siden ift vores nætter (igen). Desværre er der ikke sket meget siden, og vi er stadig oppe en gang i timen - hvis ikke oftere for at give sutten.
Du får lige en kort update.
Om dagen går det fint, han sover typisk to lure på ca. halvanden time hver. Spiser godt, er glad og aktiv. Generelt er der ikke noget på dagen jeg tænker bør ændres.
Vi spiser aftensmad omkring kl 18 hvor han spiser godt. Ca. hveranden dag kommer han i bad efterfølgende. Herefter får han flaske, typisk i egen seng - får sin sut. Bokser lige kort rundt og falder til sidst i søvn. Tager nok max 15 min at putte ham fra vi starter med at give flaske til han sover. Han sover bedst når han bliver lagt på siden, der går dog ikke længe før han selv rulle tilbage på ryggen.
Men så startet showet, det er som sagt ca hver time vi er ovre ved ham, nærmest på klokkeslettet. Dog har vi på det sidste oplevet at skulle over efter 45 min og herefter er de næste 15 min ret uroiige. Det fortsætter næsten hele natten, de sidste par timer inden han vågner er oftere hvilket jeg tænker er normalt.
Vi har prøvet diverse ting for at se om det ændrer noget:
Nusseklud også igennem sutten - sutten falder dog nemmere ud på denne måde og nusseklud/bamse begynder han bare at lege med når han bliver urolig (tror dog lidt han går det i søvne)
Tyngdepose
Forsellige dyner og tæpper (babydyne, juniordyne, voksendyne og tyndt uldtæppe)
Med og uden babynest
Hævet/eleveret seng
Bad før sengetid - gør ingen forskel om han får det eller ej inden han skal sove
Lette tryk henover leddene - har hørt fra fysioterapeuter at det skulle gøre kroppen rolig
Tryk på zoneterapipunkter der skulle afstresse og give bedre søvn (fundet på nettet).
Koldt og varmt rum
Samsovning
Sove i barnevogn
Flere sutter i sengen
Forskellige mængder mælk i flasken
Ja, synes vi har prøvet alt. Ingen forskel.
Forsøger når han bliver urolig at ligge ham anderledes, nusse ham, tysse på ham som du selv anbefaler man skal gøre når de har overstående probl. med sutten - du fortæller jo det er en dårlig søvnassociation, men det virker bare ikke. Han er først rolig når sutten kommer i munden. Har din bog om søvn og om mad og dine søvnhjul følger vi ret godt, samt den del med mad ift. hans alder. Har forsøgt at følge din råd heri, men det virker bare ikke for os.
Vi er netop startet op i vuggestuen, stadig lidt igang med indkøring. Han virker til at være fint tilfreds med det, umiddelbart ingen problemer her. Denne uges nætter har været ret hårde, dog kan det skyldes flere ting - tigerspring, opstart i vuggestue, forkølelse eller tænder. Vi håber at vuggestuen kan være med til at køre ham lidt mere træt og måske at det kan gøre han sover bedre/tungere. Dette må vi lige se hvordan udvikler sig.
Han får kun sutten i løbet af dagen hvis han begynder at blive pylret, typisk den sidste del af den tid han er oppe inden sin lur. Og selvfølgelig når han sover sine dagslure. Tit sover han den første lur på dagen uden at vi behøver gå ud til ham, typisk ml. 1 time 15 min og halvanden. Lur nr. 2 skal vi dog typisk lige ud et par gange, men kan dog også sove her uden vi skal gøre noget. Dette undrer mig. Vi har enkelte gange oplevet han sover næsten to timer uden vores hjælp.
Jeg har vendt situationen med sundhedsplejersken og hun synes vi skal prøve at lade ham sove på eget værelse så vi overhører nogle af hans lyde og måske derved selv kan falde til ro igen. Synes dog vi har prøvet, det gør bare at han begynder at græde - ikke ulykkeligt blot lidt gråd. Men han skal jo selv lære at sove videre uden vores hjælp.
Laver han blot lyde eller klynker let skal vi ikke gøre noget. Begynder han at græde må vi reagere. Selvfølgelig trøste ham, ellers sige til ham fortælle ham at vi er der og det er nat og at vi skal sove - altså verbalt tale ham til ro. Og så til sidst give ham sutten.
Hun mener han skal lære at forstå at vi ikke kommer flyvende om natten for at give sut og han på sigt så vil lære selv at falde til ro igen. Hun erfarer det lykkedes for folk til sidst hvis man giver det er forsøg. Self. sker det ikke på to nætter men kræver tid og tålmodighed samt hårde nætter.
Han er undersøgt ved lægen, hun finder intet på ører eller lunger, og mener han er sund og rask. Og mistænker heller ikke selv at der fysisk er noget galt.
Spørgsmålet er nu om du har erfaring med at lade ham ligge når han bliver urolig, og først reagere når han virkelig har brug for os. Har du oplevet at man kan give ham en ny vane når det har stået på så længe med at vi har givet ham sutten osv. Han bliver jo 9 måneder om lidt.
Har du andre råd til hvordan vi lærer ham selv at sove uden vores hjælp. Forventer ikke han bare lærer at sove igennem en helt nat, men kunne han tage længere stræk end blot en time vil vi blive lykkelige.
Det skal lige siges at han ikke længere får mad om natten, kun sin natflaske ellers giver vi lidt vand ved behov. Får han en flaske - hvis han nu er meget urolig - har det ikke ændret på resten af natten. Det hedder stadig hver time efterfølgende.
Håber virkelig du kan give et par gode råd til at afvænne ham sutten.
Med venlig hilsen
Sarah