Min søn på 6 uger vil ikke tage lange lure

20. oktober 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Min søn på 6 uger vil ikke tage lange lure

Kære Helen

Jeg er en efterhånden temmelig frustreret mor til en dejlig dreng på snart 6 uger, som desværre har rigtig svært ved at sove, og som stort set kun er glad, når han ligger ved brystet.

(blot til info) Min søn kom til verden ved akut kejsersnit, da min dreng ikke kunne finde vej igennem mit bækken. Han havde derfor et temmelig ”deformt” hoved da han kom ud, eftersom han virkelig havde kæmpet for at komme ud. På sygehuset fik jeg efter 5min stukket ammebrikker i hånden, da mine brystvorter er en smule indadvendte.

Min søn tager på som han skal, han har dog ligget i den lidt lave ende en enkelt gang (160g på en uge), hvilket min SP mente kunne være pga. ammebrikkerne, men efter jeg er begyndt at pumpe mælk ud, har han taget omkring 180-200g på om ugen. Jeg vil gerne af med ammebrikkerne, men de fungerer egentlig fint, og jeg må indrømme at overskuddet ikke er til det lige nu, da jeg mener, der er andre udfordringer, der er vigtigere at tage hånd om.

Vores overordnede problem og roden til min frustration er, at jeg virkelig har svært ved at få min søn til at tage lange lure. Han ligger hos mig konstant og ammer/sutter/småsover dagen lang (hvis han får lov til det), med kun et par meget få pauser, hvor han enten bliver skiftet eller jeg snakker med ham. Det er meget frustrerende, da jeg nærmest ikke kan nå at børste tænder, uden han bliver ked.

Efter min sundhedsplejrskes anvisning kører vi en rutine, hvor vi ammer i 5-10min, bøvser, ammer igen, bøvser, ammer igen, skifter ble, ammer, han bliver svøbt i sin dyne og så ammer vi indtil han falder i søvn (han har nemlig haft tendens til at falde i søvn under amning, så det er for at holde ham i gang og være sikker på, at grunden til han ikke tager lange lure er fordi han er sulten)……

Problemet kommer så, når jeg prøver at lægge ham fra mig, så vågner han kort tid efter.
Jeg har prøvet at lægge ham lige inden han falder i søvn, 5min efter, 10min efter og helt op til 40min efter. Jeg har haft mest held med det sidste, nok fordi han er i sin dybe søvn her (men det er så også lang tid at sidde og vente ;) ). Jeg har prøvet at lægge ham i sin vugge, liften, babynest… ingen forskel. Barnevogn og bæresele gider han på en god dag (eller rettere sagt, hvis man fanger ham på et godt tidspunkt) og bæreselen kun i max 40min. Vi har også prøvet at give ham sut, og det er også kun en gang imellem han gider den.

Vi har ikke som sådan en rutine endnu, men om natten er han ...

Annonce

... ret stabil og sover uden problemer i sin vugge eller sin lift i første forsøg jeg lægger ham.

Han falder som regel i søvn mellem 22-24 og sover mellem 3-5 timer (oftest 3 timer).. Så er vi oppe i en time til halvanden, hvor vi kører ammerutinen beskrevet tidligere, så sover han igen omkring 2 timer, vi kører ammerutinen igen og er igen oppe i 1 time til halvanden. … Og så er det som regel her udfordringerne begynder, og han ikke vil sove mere (selvom han giver tegn til at være træt – gnider sig øjnene, blanke øjne, gaber).. Nogle gange kan jeg få ham til at sove en time mere, ved at ligge ned og amme ham i søvne.

Resten af dagen kan vi så bruge på at få ham til at sove igen – vi har haft mest held med at få ham til at sove mellem 11-13 og mellem 16-18… men det er mere undtagelsen end reglen, at han sover. Om aftenen fra omkring 18-22/23 ligger han og brokker sig, vrider sig og virker bare ikke glad. Også selvom han ligger ved brystet konstant.

Som du kan høre, og det som frustrerer mig en del efterhånden, er at jeg har en bestemt lille fyr, der helst ikke vil andet end at ligge hos mig. Og jeg synes bare ikke, det virker til, at andre babyer på hans alder har så svært ved at sove, køre i barnevogn osv., og generelt er ret ulykkelig, hvis ikke de er ved brystet. Hvad pokker er det jeg/vi gør forkert?

Det er lidt blandet, hvad jeg får anbefalet. Min egen SP siger jeg skal insistere på at få ham til at sove efter ammerutinen. Men når man har brugt hele dagen og aftenen på det, uden held, og man efterhånden har en meget overtræt og ulykkelig baby, er det ikke ligefrem motiverende. Andre siger, jeg bare skal lade ham bestemme, når han stadig er så lille og altså bare lade ham sove hos mig, og generelt bare ligge med brystet i munden, hvis det gør ham glad. Jeg er bare bange for, at det så aldrig ændrer sig.

Er det jeg beskriver normalt for en lille fyr på 6 uger? Skal jeg være bekymret? Og hvordan synes du, jeg skal håndtere det hele? Jeg har virkelig brug for nogle gode råd, da jeg virkelig ikke føler jeg er i stand til at opfylde min søns behov udover, hvis jeg lader ham ligge hos mig dagen lang. Hvis du også synes, jeg bare skal lade ham ligge hos mig, hvor gammel skal han så være, før jeg begynder at prøve og få ham væk?

Beklager det meget lange brev, men jeg er simpelthen fyldt op med bekymring, da jeg nærmest ikke synes noget fungerer - det ødelægger virkelig glæden ved at være blevet mor :(

Venlig hilsen
Stephanie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder