Svar: Min søn på 6 uger vil ikke tage lange lure
20. oktober 2019
Alder:
1 mdr.
Kære Stephanie
Stort tillykke med den lille dreng :) Tak for dit brev og velkommen til :)
Som jeg læser din beskrivelse, så er der helt klart en sammenhæng mellem amning og de udfordringer der er her - og de korte lure, som din dreng tager. Spørgsmålet er derfor, hvorvidt du lige nu gerne vil bibeholde amning, som det er - og dermed bibeholde måden din dreng sover og spiser på.. altså er det vigtigt for dig lige nu at amme ham, også selvom det betyder, at han så sover så kortvarigt som han gør og har brug for at ligge så meget i din favn...
Det lyder som om, at amningen er meget vigtig for dig, og noget du rigtig gerne vil prioritere. Du fortæller, at det har været svært lige fra starten, du ammer med ammebrikker, og det lyder også som om, at du har malket ud, for at stimulere til ekstra mælk. Din dreng har haft svært ved at holde vægten, men ved at amme ham meget hyppigt, malke ud og øge din mælkemængde på denne måde, så lykkes det nu - selvom han ikke tager voldsomt på, så lyder det som om, at han lige nu holder sin vægt. Det betyder dog også, at du igen og skal sidde med ham i favnen og at amningen kommer til at fylde rigtig meget dagen igennem...
Du fortæller også, at din dreng generelt har tendens til at falde i søvn under amning og derfor har du lavet en aftale med din sundhedsplejerske om, at lægge pauser ind undervejs, hvor an vækkes og derefter lægges til brystet igen. Det betyder dog hos jer, at der skal rigtig mange pauser ind, for at din dreng bliver fyldt op og igen, at amningen kommer til at tage rigtig lang tid, uden at han så sover et ret langt søvnstræk efterfølgende....
Spørgsmålet er, hvorvidt du vil kunne holde hans vægt og sikre ham tilstrækkeligt med mælk, hvis du blot ammer hver 3-4 time... Det lyder desværre som om, at det vil være svært at få ham til at indtage tilstrækkeligt med mælk til at dette kan fungere, som han spiser lige nu - og derfor svært at skabe en rytme, hvor han spiser mere og efterfølgnede også sover et længere søvnstræk.
Det er rigtig fint med ammebrikkerne, og for nogle er det netop ammebrikken, som får amningen til at fungere - men for andre giver det lidt problemer... Det kan være rigtig svært for din dreng at stimulere og tømme dit bryst tilstrækkeligt igennem brikken. Det kan være svært at få produceret nok mælk og også svært for ham at få den lidt federe mælk med ud. Og det er netop den fede mælk, som er vigtig for at han tager på som han skal, bliver rigtig godt mæt og med ro i maven, kan sove et længere søvnstræk.
Jeg kan ikke udelukke, at du ved at blive ved med at amme kan komme væk fra ammebrikkerne. I takt med at din dreng bliver større, stærkere, vil han måske kunne die uden brikkerne og derfor blive i stand til at spise mere effektivt hos dig, stimulere og tømme dit bryst rigtig godt, så du netop kommer ind i en rytme, hvor han spiser godt og efterfølgende sover godt.. om det kan lykkes afhænger meget af hvor indadvendte dine brystvorter er, hvordan du generelt oplever hans interesse for brystet, muligheden for at kunne komme af med brikkerne, dit overskud til at blive ved med at forsøge osv. Der er mange faktorer, som spiller ind.
Det er også sådan, at jo yngre han er (og han er jo kun 6 uger gammel), jo større sandsynlighed vil der være for at amningen stopper, hvis du begynder at tilbyde ham flaske. Det er betydeligt lettere at spise af en flaske end af et bryst og derfor vil mange børn foretrække flasken. Det er også sådan, at jo mere flaske han får, jo mindre vil han søge brystet, hvorfor din mælkeproduktion vil nedsættes, så hans interesse for brystet daler, og så er det også sådan, at sutteteknikken på bryst og flaske er meget forskellig, så han kan godt blive forvirret over dette. Hvis du begynder at tilbyde ham flaske skal du derfor være klar over, at det kan betyde at amningen stopper.
Når det så er sagt, så kan det også betyde, at han måske kan tage et længere søvnstræk, ligesom det naturligt vil få indflydelse på hans vægtstigning og han kan begynde at tage lidt mere på... Det kan også være med til at give dig lidt frihed - både fordi han ikke behøver så mange pauser under sit mælkemåltid, men kan bruge kortere tid på at spise, ligesom far også har mulighed for at give flasken, så det ikke kun er mor som er på...
Det er rigtig fint at du svøber ham, når han skal sove - det kan gøre skiftet fra din favn og ned i lift, seng, barnevogn lettere. Og det er på samme måde rigtig fint, at du forsøger enten at putte ham med det samme - når han er færdig med at spise - så han ikke oplever at falde i søvn i din favn. Eller at du venter med at putte ham fra dig til han har sovet ca 40 minutter i dine arme, fordi han der er så dybt i sin søvn, at du lettere kan flytte ham.
Du må også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham liggende, hvis det kan give ham den ekstra nærhed og kontakt, som han naturligt søger og samtidig kan gøre, at du får slappet lidt af... og hvis det kan fungere med ammebrikker osv. :) Og når han så sover godt, så må du gerne lade ham ligge i sengen, imens du selv lister væk - du skal blot sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Med den alder han har, så kan du ikke regne med at han bliver liggende, hvor du har lagt ham.. :)
Det er rigtig vigtigt, at du nyder ham og glæder dig over at være blevet mor. Det er ikke meningen, at alt skal være en "kamp", og at du skal gå rundt og være ked af det og føle at intet rigtigt fungerer... Det er derfor vigtigt, at du mærker efter, hvad du har lyst til og overskud til - hvad der vil gøre dig mest glad lige nu...
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre og sender dig et stort knus med på vejen - glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om Amning og Flaske" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske