Svar: Vågner efter 45 minutter

5. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeres datter nærmer sig nu 3 måneders alderen, og det betyder, at der ofte vil ske lidt ændringer i hendes søvn og rytme. Rigtig mange børn sover i 2 måneders alderen to meget lange lure i løbet af dagen, men i 3-4 måneders alderen vil mange børn begynde at sove 3-4 lure dagligt og ofte ændrer rytmen sig også stille og roligt, så barnet begynder at gå senere i seng om aftenen... Jeres datters puttetidspunkt kan altså godt ændre sig fra, at hun sover ca. 19.30 til at hun pludselig ikke er parat til at sove før langt senere - og det kan være helt normalt. Det er ikke sikkert det sker, men det kan ske :)

Jeres datter går fra at være et spædbarn til at være en aktiv lille baby, og det vil være rigtig godt, hvis du nu begynder at se hendes vågne perioder som aktive perioder, hvor hun stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt - og så se hendes søvnperioder som tidspunkter, hvor hun skal hjælpes med at koble fra, finde roen og falde i søvn.

Når hun begynder at sove kortere lure, så kan dagen hurtigt blive fyldt af "at hjælpe hende med at sove" - og det er naturligt også vigtigt, at hun får sin søvn, men det er vigtigt, at du medtænker, at hun ikke skal lulles for meget i søvn og dermed slatsover lidt hele dagen, men i stedet medtænker, at når og hvis hun gaber, så er det ikke altid udtryk for at hun skal sove, men derimod udtryk for at hun keder sig. Så måske vil hun bedre kunne falde i søvn og sove godt, hvis du ikke putter hende med det samme hun virker træt og gaber, men i stedet aktiverer hende, hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt - det kunne godt tænkes at hun så kunne sove en længere og en bedre lur bagefter ...

Det kan også være en god idé at du lægger et bad ind midt på dagen - mellem hendes første og anden lur - fordi badet netop stimulerer hende godt og også forlænger hendes vågenperiode lidt. Derefter kan hun så få mælk og blive puttet til en længere lur - i f.eks. barnevogn, i slyngevuggen eller ved at du lægger dig med hende, giver hende mælk og lader hende falde i søvn ved siden af dig. DA hun får flaske kan det også nogle gange være en idé at tilbyde hende flaske i barnevognen eller i tremmesengen og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen på denne måde - for at hun ikke oplever et skift fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Det kan også gøre, at hun sover lidt længere lur.

Derudover er det rigtig godt, hvis du netop ...

Annonce

... kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual. Hvis hun er fyldt op med mælk lige før hun sover, så vil hun naturligt kunne sove et længere søvnstræk, før hun vågner og har brug for mælk igen. Har hun derimod fået mælk, når hun vågner eller f.eks. en time, før hun puttes, ja så vil hun naturligt måske kun kunne sove 45-60 minutter før hun så vågner og har brug for mælk igen.

Mange børn har i denne alder også stadig en aktiv moro-refleks, faldrefleks, som gør, at de kan spjætte med armene og have fornemmelsen af at falde. Det kender du sikkert også fra dig selv, at lige der, hvor du er ved at fald ei søvn, så giver kroppen et spjæt, og hvor du registrerer det og sover videre, så vil det vække din datter. Her hjælper det hende at være svøbt og være holdt i dine arme, fordi hun så rent fysisk hjælpes til at holde sammen på sig selv. Og det kan være en del forklaringen på, hvorfor hun ofte sover bedst i nærhed med dig...

Det er helt fint, at du varierer mellem slyngevugge, barnevogn, tremmeseng osv. i løbet af dagen, ligesom du også stadig gerne må have hende i viklen. Det vil dog være godt at efterligne og genskabe følelsen af at være holdt, ved at du f.eks. putter hende i en sovepose, når du putter hende i barnevognen. Ligesom det kan være en god idé at du triller vognen indtil du har passeret de første 40 minutter, hvis det er der, hun plejer at vågne op.. netop for på den måde at holde hende sovende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, hvis en af hendes lure dagligt varer mindst 1.5 time. Det sikrer hende en god kvalitet af søvnen og at hun kommer godt igennem de forskellige stadier, som søvnen begynder at indeholde, men det gør ikke noget, hvis de andre lure nogle gange er lidt kortere :)

Det er rigtig godt, at du oplever, at hun ofte kan falde i søvn på egen hånd både i slyngevugge, barnevogn, tremmeseng - uden at blive ekstra vugget eller hjulpet på anden vis. Slyngevugge og barnevogn giver hende naturligt bevægelse og det er helt okay, men det er stadig vigtigt, at hun tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual og at du er opmærksom på, at hun nogle gange måske puttes lidt for tidligt og netop lulles i søvn med vugge og trilning, hvor hun måske skulle have været aktiveret lidt mere, før hun så var parat til at sove og dermed sove et lidt længere søvnstræk... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder