Vågner efter 45 minutter

5. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Vågner efter 45 minutter

Kære Helen

Tak for dit råd ang. urolig nattesøvn.

Min datter (11 uger) har altid sovet godt, og den sidste halvanden måneds tid har hun sovet 11 timer om natten fra 19.30 til 6.30 afbrudt af 2 gange mælk (mme).

Hun har også altid sovet godt om dagen, hvor hun uden problemer har taget lure af 2-3 timers varighed. Men de sidste fjorten dage er hendes dagsrytme blevet noget værre rod. Hun vågner konsekvent efter 45 minutters lur, og hun er så godt som umulig at hjælpe videre i søvnen. Det lykkes faktisk kun uproblematisk, hvis hun er i viklen. Men jeg vil nødig vænne hende til at sove sine lure der (selvom det er fristende, fordi det jo virker).

Jeg synes, jeg har fulgt og følger alle gode råd. Vi har faste putteritualer og har haft det siden fødslen. Hun er helt tryg, mæt og glad, når hun bliver lagt til at sove, og hun falder selv i søvn både i slyngevugge, barnevogn eller sin seng uden at blive vugget eller hjulpet på anden vis. Hun falder altså ikke i søvn og vågner ved, at noget er forandret.

Jeg putter hende nærmest konsekvent i slyngevuggen om dagen og i hendes nest i tremmesengen om natten. I slyngevuggen sover hun som sagt 45 ...

Annonce

... minutter, hvorefter hun vågner. Jeg har prøvet at reagere med det samme, give hende sutten og vugge hende, men hvis jeg skal have hende til at sove videre kræver det næsten altid, at jeg ikke stopper med at vugge igen. Jeg har også forsøgt ikke at reagere, før hun græder, for at se om hun selv faldt hen, men med samme resultat. Dette er også forsøgt i barnevognen, hvor det dog er fuldkommen umuligt at få hende til at sove videre. Hun skriger som en gal efter et par minutter og vil op, hvilket også er lidt af et handicap, når vi er ude.

Jeg har selvfølgelig tænkt på, at det kan være, hendes søvnbehov bare ikke er større, når nu hun sover så godt om natten. Men hun gaber, har røde øjne og græder, hvis vi løfter hende op. Hun kan jo også sagtens sove videre, når vi vugger hende, hvilket hun vel ikke kunne, hvis ikke hun var træt?

Det er ved at være ret så frustrerende. Jeg synes, jeg bruger en stor del af min dag på at bøvle med hendes søvn og sidde og vugge hende. Er det bare en fase, jeg skal vente på går over? Eller skal jeg gribe det helt anderledes an?

Det skal siges, at vi slet ikke har samme problem om aftenen og om natten!

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin