Brev:
Vågner efter 45 minutter
5. oktober 2019
Alder:
2 mdr.
Vågner efter 45 minutter
Kære Helen
Tak for dit råd ang. urolig nattesøvn.
Min datter (11 uger) har altid sovet godt, og den sidste halvanden måneds tid har hun sovet 11 timer om natten fra 19.30 til 6.30 afbrudt af 2 gange mælk (mme).
Hun har også altid sovet godt om dagen, hvor hun uden problemer har taget lure af 2-3 timers varighed. Men de sidste fjorten dage er hendes dagsrytme blevet noget værre rod. Hun vågner konsekvent efter 45 minutters lur, og hun er så godt som umulig at hjælpe videre i søvnen. Det lykkes faktisk kun uproblematisk, hvis hun er i viklen. Men jeg vil nødig vænne hende til at sove sine lure der (selvom det er fristende, fordi det jo virker).
Jeg synes, jeg har fulgt og følger alle gode råd. Vi har faste putteritualer og har haft det siden fødslen. Hun er helt tryg, mæt og glad, når hun bliver lagt til at sove, og hun falder selv i søvn både i slyngevugge, barnevogn eller sin seng uden at blive vugget eller hjulpet på anden vis. Hun falder altså ikke i søvn og vågner ved, at noget er forandret.
Jeg putter hende nærmest konsekvent i slyngevuggen om dagen og i hendes nest i tremmesengen om natten. I slyngevuggen sover hun som sagt 45 minutter, hvorefter hun vågner. Jeg har prøvet at reagere med det samme, give hende sutten og vugge hende, men hvis jeg skal have hende til at sove videre kræver det næsten altid, at jeg ikke stopper med at vugge igen. Jeg har også forsøgt ikke at reagere, før hun græder, for at se om hun selv faldt hen, men med samme resultat. Dette er også forsøgt i barnevognen, hvor det dog er fuldkommen umuligt at få hende til at sove videre. Hun skriger som en gal efter et par minutter og vil op, hvilket også er lidt af et handicap, når vi er ude.
Jeg har selvfølgelig tænkt på, at det kan være, hendes søvnbehov bare ikke er større, når nu hun sover så godt om natten. Men hun gaber, har røde øjne og græder, hvis vi løfter hende op. Hun kan jo også sagtens sove videre, når vi vugger hende, hvilket hun vel ikke kunne, hvis ikke hun var træt?
Det er ved at være ret så frustrerende. Jeg synes, jeg bruger en stor del af min dag på at bøvle med hendes søvn og sidde og vugge hende. Er det bare en fase, jeg skal vente på går over? Eller skal jeg gribe det helt anderledes an?
Det skal siges, at vi slet ikke har samme problem om aftenen og om natten!
Med venlig hilsen