Svar: Vil kun sove oven på mig
22. september 2019
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)
Det er rigtig dejligt, at du har prioriteret at have din dreng tæt, ofte sidder med ham i din favn og også lader ham sove på din brystkasse.. men det er naturligt uholdbart i længden, hvis han kun kan sove på denne måde - og det er derfor en rigtig god idé at du nu forsøger at ændre denne vane :) Dertil kommer, at din dreng ikke bør ligge og sove hos dig om natten, da det øger risikoen for vuggedød, og det vil derfor være rigtig godt, hvis han efter amning kan blive lagt over i sin egen seng, sove nogle sammenhængende timer der, blive ammet og lagt tilbage i sin seng igen...
Det lyder ikke som om at du mangler mælk, men det lyder som om, at din dreng nyder at ligge med brystet i munden. Det er sandsynligvis også rigtig dejligt, men det er vigtigt, at du nu er opmærksom på at holde ham godt igang ved brystet, når det er spisetid og derefter putte ham fra dig. Det er vigtigt, at han spiser fra et bryst af gangen og hvis han f.eks. kan spise 20 minutter, så er det bedre at han spiser dette fra et bryst, end at han spiser 10 minutter fra hvert bryst. Det vil hjælpe ham til bedre ro i maven, gøre at hans gylpetendes bliver mindre, det vil mætte ham mere og gøre at han så også sover bedre og være med til at sikre, at han ikke vågner og søger brystet igen og igen, fordi han reelt er sulten.
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at efterligne det, som din favn giver ham - når ha ligger hos dig, så føler han sig holdt, omsluttet, han kan mærke din varme, høre dit hjerte, dufte din mælk, fornemme din vejrtrækning osv. Og det vil hjælpe ham til at komme fra din favn og ned i egen seng og også ned i barnevognen, hvis nogle af disse ting kan følge med.
Det betyder, at det kan være en rigtig god idé at du svøber ham eller putter ham i en sovepose, fordi det netop vil gøre, at han føler sig holdt, men det vil være af et klæde og ikke af din favn. Skiftet fra din favn og ned, hvor han skal sove blive således mindre.
I stedet for brystet i munden kan han blive tilbudt en sut, meget gerne koblet til en klud, stofble eller lignende, som meget gerne må dufte af dig og din mælk. Du kan evt. sove med den om natten, så den dufter naturligt af dig.
Din vejrtrækning, lyden af dit hjerte osv. kan skabes via white noise eller ved at downloade hjertelyd eller købe en hjertelydsbamse eller lignende.. som han kan ligge og lytte til, når han skal sove...
De fleste børn vil i din drengs alder begynde at trives med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. De sover ofte samlet ca 5 timer i løbet af dagen og om natten sover de ca 10 timer. Naturligt afbrudt af mælk. Det gør ikke noget, om varigheden af lurene variere lige nu - nogle gange sover han måske den længste lur om formiddagen, andre gang er middagsluren længst, det kan også være at han sover 3 lige lange lure.. det er helt okay, men det kan hjælpe dig at medtænke 3 lure dagligt :)
Det er vigtigt, at mælk indgår som en fast del af hans putteritual, og det vil være rigtig godt, hvis du kan starte med at skifte ham og gøre ham klar til lur. Derefter svøber du ham eller putter ham i en sovepose - og så ammer du ham - og først derefter lægger du ham fra dig for at putte ham. Når du flytter ham fra din favn, så er det vigtigt, at du ikke venter for længe - du skal prøve at flytte ham fra dig lige der, hvor han næsten sover, men dog stadig når at registrere, at han bliver lagt fra dig. Det er utrygt for ham, hvis han falder i søvn hos dig, bliver flyttet og så vågner op og oplever at ligge et andet sted, så vil han naturligt have svært ved at sove videre...
Start med at amme ham, se på ham, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du kan se at øjnene kører rundt i hovedet og han har meget svært ved at fokusere. Når hans vejrtrækning er rolig. Læg ham stille og roligt fra dig ned hvor han skal sove og blive hos ham, lad dine hænder ligge beroligende på hans krop, så han kan mærke dig og prøv om du netop med dine hænder kan lulle ham ind i søvnen. Ligger han i barnevognen, så er det rigtig fint, at du triller ham og på den måde luller ham til ro.
Han kan hurtigt blive for stor til svøbet nu og en sovepose kan derfor som sagt være en idé. Det kan være en voksi-pose, duni-duo, sleepbag, drømmepose osv. De fås i mange forskellige kvaliteter og til forskellige priser. Da vi går den koldere tid i møde kan du godt have glæde af en sådan og fordelen er, at han kan puttes i den indenfor og derefter bæres ud i sin barnevogn og sove videre der. Det kan være praktisk i hverdagen og posen kan blive genkendelig og tryg for ham på sigt :)
Du skriver, at du elsker at have ham liggende om dagen - og det må du naturligvis gerne fortsætte med, men prøv om ikke bare en af lurene kan foregå på afstand af dig, så I begge stille og roligt vænner jer til dette, fordi det naturligt vil gøre at dit overskud også bliver større og du får mulighed for at lave andre ting, måske også tage dig lidt tid til dig selv.. Du skriver, at du bliver rigtigt ked af det, når han er ked af det, og så ender det med at I begge græder - og det er ikke godt for nogen af jer. Derfor er det vigtigt, at du også skaber lidt frirum i hverdagene for dig selv - f.eks. imens han sover :)
Det er helt naturligt at din dreng viser stort behov for tryghed og nærhed og at han sover bedst i din favn. At du synes, at hans behov for nærhed er blevet større handler sandsynligvis både om, at han jo er ældre nu, mere bevidst og naturligt derfor søger dig mere bevidst; men det kan også handle om, at det er det han har lært, og derfor naturligt søger mere og mere... Derfor er det godt at du forsøger at finde balancen mellem at give ham den tryghed han naturligt søger, men også forsøger at lære ham at han godt kan sove trygt på afstand af dig :)
At han er begyndt at gylpe ekstra meget kan sagtens hænge sammen med, at han ofte ligger hos dig og ofte ligger med brystet i munden. Så hvis du kan få skabt lidt mere rytme omkring spisetider og putning, så vil der naturligt begynde at gå lidt tid imellem at han ligger med brystet i munden og han vil derfor naturligt få færre slurke mælk og igen vil hans gylpetendens kunne blive mindre. Det vil være rigtig fint, hvis han spiser hver 3-4 time svarende til 6-8 måltider i døgnet. På den måde får han naturligt også lidt ro i maven mellem måltiderne, hvilket også vil hjælpe ham til at sove bedre, mere roligt, mere sammenhængende. I har begge brug for sammenhængende søvn :)
Jeg tænker ikke, at det lige nu er appetitspring, tigerspring eller lignende - det spiller naturligt også ind, men det er ikke udfordringen hos jer lige nu. Hos jer er der snarere tale om, at du skal begyndte at skabe lidt mere rytme og struktur for aktiviteter, amning og søvn dagen igennem - og hele dagens rytme vil naturligt også påvirke nætterne :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske