Vil kun sove oven på mig

22. september 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vil kun sove oven på mig

Hej Helen.

Jeg har en dejlig lille dreng på 13 uger. Han er generelt et meget glad og nemt barn. Han bliver fuldtidsammet når han har lyst og tager mellem 250-300 gram på om ugen. Han er nysgerrig og vil gerne følge med i alt men er samtidig også et barn som søger meget tryghed.

Min mand arbejder rigtig meget, så jeg er meget alene med ham og jeg er en person uden så meget tålmodighed, jeg vælger derfor ofte hurtigt de nemme løsninger for at vide han får sovet.

Fra han var ca. 2 uger vil han ikke sove om dagen alene, han vil ikke sove i barnevogn eller seng, men derimod kun oven på mig og falder gerne i søvn under amning og med brystet i munden. Om dagen kan han ofte sove videre uden brystet i munden og evt med sut.
Jeg kan ikke lægge ham fra mig, så vågner han.

Han sover i løbet af dagen meget forskelligt både i antal af sammenlagte timer og antallet af timer på en dag.

Det skal lige siges at han godt kan falde i søvn selv i bilen og sove fint her, eller i barnevognen så længe jeg går med den. Så snart man holder stille vågner han og græder, især i barnevognen. Jeg kan også godt få ham til at sove ved at gå rundt med ham og vugge.

Om natten har vi haft en periode hvor han har sovet rigtig godt 2-3 timer af gangen ved siden af mig, op og amme i 10-15 min hvor han nærmest falder i søvn med det samme igen og jeg kan lægge ham fra mig igen. Sådan sover han fra ca 20-8.

Men da han var 11/12 uger ændrede dette sig fra den ene nat til den anden. Nu ligger han utrolig urolig, fagter med ben og arme, drejer hovedet fra side til side, kan græde i søvne og lave ansigtsudtryk som om han har mareridt (man kan se han er utilpas).

Så snart jeg løfter ham op til mig ...

Annonce

... og giver ham bryst, så stopper han og falder til ro.
Netop fordi søvnen om dagen er som den er, tager jeg den nemme løsning og sover derfor med ham på maven, hvor han hele tiden har afgang til bryst (skifter side i løbet af natten).

Han kan stadig være urolig i sin søvn, men stopper som sagt så snart han har brystet i munden, han kan godt sove uden brystet i munden, men efter noget tid er det han bliver urolig og vil ha det igen (ligesom om dagen). Det hjælper ikke at lægge en hånd på ham eller nusse.

Han har generelt altid gylpet meget, og kan hører der nogen gange kommer noget op i halsen han synker igen (både dag og nat). Derudover var han længe om at blive god til at bøvse, men er stadig dårlig til det om natten. Kan dog hører han bøvser engang imellem efter han er begyndt at ligge oven på mig. Men hvorfor skulle det pludselig være et problem efter 11/12 uger?

Han er de sidste dage også blevet mere pylret om dagen, hvor han gerne vil op på armen eller ikke gider ligge og lege osv som han ellers plejer. Græder hurtigere end ellers. Som om han mangler tryghed.

Kan det være appetitspring der varer så længe? Tigerspring eller er han ikke mæt nok af min mælk? Kan det være ondt i maven eller? Hvad kan det være der gør han er så tryghedssøgende og kun vil sove oven på mig?

Håber du kan hjælpe mig, må indrømme at selvom jeg ELSKER at ha ham liggende om dagen og ha den nærhed med ham, så kan jeg godt blive mentalt frustreret over ikke at kunne lægge ham fra mig. Og samtidig bliver jeg så ked af det, når han er ked, at jeg begynder at tude helt vildt hvilket forskrækker ham, så han græder mere. Og ønsker ikke han føler sig forkert.

Med venlig hilsen
den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig