Svar: Sut og søvn - 6 mdr. gammel
6. august 2019
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter har brug for en del tryghed og nærhed, når hun skal sove. Og sutten hjælper hende til at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen - og det er helt okay, hun er jo kun 6 måneder gammel, og sutten må gerne være en del af hendes putteritual.
Men, når jeg siger, at I skal være opmærksomme på sutten, så er det fordi hun på sigt godt kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af sin sut. Det er ikke sikkert, at det sker, men det kan ske...
Med den alder hun har nu, så vil hun ofte sove uroligt. Det hænger sammen med den store udvikling, som hun går igennem både motorisk og mentalt. Hun har svært ved at skifte stilling om natten og får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun triller omkring, får sig skubbet op mod sengegavlen, sparker sin dyne af osv. Og hun drømmer også og kan sige en masse lyde i søvne - både gråd, klynk, knirk, smask, pludren osv. Alt sammen mere eller mindre imens hun sover.
Det er super fint, at I hjælper hende med en beroligende hånd om natten, at I lader hende mærke jer, og at hun ikke er alene. Det er super fint med stillingskift, at I hjælper hende om på den anden side, putter hende i midten af sengen igen, giver hende dynen på osv. Men I skal passe på, at I ikke per automatik kommer sutten i munden hver gang I hjælper hende.
Sutten er fin og beroligende, når hun har fået mælk, puttes og skal overgive sig til søvnen. Men når hun sover, så slappes alle musklerne i kroppen - også kæbemusklerne - og det betyder, at sutten falder ud af munden på hende. Hvis I hver gang i hjælper hende med stillingskift eller beroligede hænder også tilbyder hende en sut i munden, så kan I risikerer, at hun får det, som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn. At hun simpelthen lærer at sutten skal være i munden for at sove, så hun på sigt vil begynde at vågne, klynke hver gang hun taber sutten og først kan sove videre, når I så giver hende den i munden igen.. Og det er hårdt for jer alle...
Sutten må hun altså gerne få og det er helt fint, at hun efter amning tilbydes en sut og puttes med den ned hvor hun skal sove. Sammen med sutten kan I kærtegne hende osv. så hun også mærker, at I er der. Men prøv om I kan lade være med at give hende sutten i munden, hver gang hun har nogle små opvågninger. Prøv i stedet om I kan hjælpe hende med jeres hænder, stillingskift, trille barnevognen lidt, vugge hende hvor hun ligger.. men altså uden at komme noget i munden på hende :)
Med hensyn til hvor tidligt hun vågner om morgen og ændring af rytme, så er det meget svært at ændre rytme hos så lille et barn. I takt med at hun begynder med flere skemåltider dagen igennem, så vil dette dog ofte hjælpe til at rytmen ændrer sig og på den måde arbejder tiden for jer :)
Du skriver, at hun ofte vågner mellem kl 04-05, og det vil være rigtig godt, at du ammer hende her. Du må gerne tage hende over til dig og amme hende liggende - og på den måde hjælpe hende til at sove videre, så dagen ikke starter allerede kl 05. Og har hun glæde af en sut på dette tidspunkt, så er det også i orden.
Hvis hun generelt står tidligt op, og sover korte lure i løbet af dagen, så vil hun sandsynligvis stadig have brug for en 3. lur sidst på dagen - og det vil være rigtig godt, at I forsøger at skabe en rytme med netop 3 lure. Det vil være med til at gøre, at hun ikke går for tidligt i seng, så hele rytmen ikke bliver for tidlig for jer forældre, men så døgnet stadig kan hænge sammen for jer. Det vil sige, at det f.eks. kan være en god idé med en 3. lur omkring kl 17, så hun kan holde sig vågen og så blive puttet til natten omkring kl 20.. fremfor, at hun springer 3 lur over og er fuldstændig færdig kl 18...
Jeg har i mit første svar til jer sendt en skitseret dagsplan som jeg tænker kan give jer lidt indtryk af, hvordan en dag kan skrues sammen :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske