Svar: Urolig søvn 6 måneder

6. august 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nørrebro

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar :)

Jeres datters uro om natten skyldes sandsynligvis flere ting. Det ene er, at hun sandsynligvis har brug for lidt mere mad nu, hvor hun er blevet det ældre. Ikke nødvendigvis større mængder, men lidt flere måltider dagen igennem, og måske også mad, som mætter lidt mere. Det vil sige, at det vil være rigtig godt med f.eks. havregrød og øllebrød, ligesom hun skal begynde med kød og fisk i sin grøntsagmos, og så kan hun tilbydes frugt og bær som mellemmåltid formiddag og eftermiddag. Hun skal også stadig have sine flasker, men det er netop balancen mellem mælk, skemad og også vand af kop, som gradvist skal skabe den mæthed, som er nødvendig for at kunne sove igennem om natten.

Det andet er, at hun gennemgår en meget stor udvikling nu, hvor hun er blevet 6 måneder. Hun bruger sig selv rigtig meget motorisk, begynder at trille mere omkring, sparker fra med benene, skubber eller hiver sig frem. Hun tager bevidst ud med sine hænder, putter i munden, tager fat i sine fødder osv. Og hun har generelt svært ved at ligge stille. Det betyder, at hun også om natten kan få lagt sig i stillinger, som hun ikke kan komme væk fra, og hvor hun derfor har brug for jeres hjælp. Hun har brug for at I hjælper hende om på siden, ned midt i sengen, giver hende dynen på, som hun har sparket af osv.

Hun er også langt mere bevidst nu og følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende, hvor I er - om I er hjemme eller ude. Og det kan her naturligt godt spille ind på hendes søvn eller mangel på samme, hvis I de sidste uger har været meget omkring og ikke har været hjemme, men har sovet eller besøgt forskellige steder, været i sommerhus osv.. Hun kan godt have svært ved at mærke, når hun er træt og har brug for at sove og i stedet bliver hun afledt af en masse aktiviteter og ting at kikke på, og pludselig så sover hun ikke så meget, som I egentlig synes, at hun bør.

Derfor er det godt, hvis I nu kan hjælpe hende med en nogenlunde fast rytme, hvor hun tilbydes flere måltider dagligt og stadig tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual. Og hvor hun så hjælpes til at sove, når det er sovetid. Enten ved at I lægger jer med hende i dobbeltsengen eller ved at I f.eks. triller hende en tur i barnevognen. Hun må gerne tilbydes flasken i seng eller barnevogn, hvis det kan hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen :) Og som du har hørt eller læst at andre gør, så er det nogle gange nødvendigt at trille en lang tur for på den måde at holde hende sovende.

Det vil sige, at en dagsrytme nu kan se således ud:

Tidlig morgen 05.30: Flaske ...

Annonce

... og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop.

Formiddag 9: tilbydes frisk blød frugt hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Frokost 11.11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt frugtmos og vand af kop

Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten 19.30

Sen aften eller først på natten 23: Drømmeflaske

At jeres datter vågner og søger en flaske ekstra om natten, hænger altså sandsynligvis sammen med, at hun nu har brug for mere mad om dagen - to skemåltider er ikke længere tilstrækkeligt :) Hvilket jo er et rigtig godt tegn :) Og derudover hænger det også sammen med hendes alder og udvikling.

Når I hjælper hende med stillingskift om natten, så er det netop vigtigt, at I hjælper hende med stillingsskift - beroligende hænder, kærtegn osv. Og at I forsøger ikke at tage hende op hver gang hun vågner, ikke begynder at gå rundt med hende og lignende, men hjælper hende videre i søvnen, der hvor hun allerede er puttet.

Det vil være rigtig godt, at hun når at følge med i, at hun rent faktisk puttes i sin seng og ikke først falder i søvn i jeres arme og derefter flyttes over, hvor hun skal sove. Det er vigtigt, at I putter hende i tremmesengen, hvis I ønsker, at hun skal sove der. Hun må gerne sove på eget værelse - og nogle gange kan det være en fordel at gøre dette, fordi I så naturligt ikke vil reagerer på alle hendes lyde og hun i stedet vil få mulighed for at komme videre i søvne på egen hånd. Hvis det er motorisk udvikling, øget bevidsthed og derfor øget drømmeaktivitet som vækker hende om natten, så er det ikke sikkert, at hun har brug for jeres hjælp så hyppigt om natten...

Og det vil være rigtig godt, at I ikke per automatik kommer en sut i munden på hende, hver gang hun vågner, og skal hjælpes med stillingskift. Det er vigtigt, at I hjælper hende med jeres hænder, kærtegn, berolignede ord osv. men så vidt muligt uden at give hende noget i munden... :) Hvis hun er ked af det, så skal I naturligvis tage hende op, men prøv om I kan putte hende tilbage i seng igen, når hun er faldt til ro - og netop ved at trøste og berolige med nærhed og uden at I begynder at gå, hoppe osv. med hende.. altså hjælpe hende med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt, da det vil være til gavn for jer alle fremover :)

Og så skal mætheden som sagt skabes hele dagen igennem :) Jeg håber at dagsplanen viser hvordan... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder