Svar: Danske eller kinesiske sove/arbejdstider?

15. juli 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur...

Man skønner at ca. 60% af de 3 årige børn stadig vil have brug for en middagslur - men mange institutioner i DK er lavet sådan, at når børn omkring 3års alderen begynder i børnehave, så er middagsluren slut. Det er en biologisk nødvendighed for små børn at få søvn midt på dagen, og netop dagssøvnen giver barnet nogle ting, som nattesøvnen ikke giver på samme måde.

Når børn får en middagslur, så afbrydes dagens aktiviteter. Det giver dem mulighed for at bearbejde nogle af dagens oplevelser. Det giver ekstra energi, overskud, børn der har lettere ved at kontrollere deres følelser osv. Samtidig så lagrer oplevelser og stimuli sig i hjernen, og det er derfor vi siger, at "vi bliver klogere af at sove" :) Barnet har altså overskud til at lære mere, når det er vågen og har også mulighed for at lære, når det sover....

Dagssøvnen kan også reparere på en dårlig nattesøvn, - det omvendte er ikke tilfældet. Det vil sige, at hvis barnet har sovet dårligt en nat, så vil dagssøvnen kunne hjælpe på den manglende nattesøvn. Barnet får ikke samme effekt af søvnen, hvis søvnen i stedet for 10 nattetimer og 2 timers middagslur består af 12 sammenhængende nattetimer...

Alt dette taler jo for, at jeres datter fortsat har glæde af at få sin middagslur. Derudover fortæller du, at hun ofte sover godt, når hun sover til middag. Hun kan godt være lidt tid om at falde i søvn, men når hun så sover, så sover hun ofte et par timer, og det lyder derfor som om, at hun har glæde af søvnen midt på dagen.

Noget er søvn, andet er samvær... og min umiddelbare tanke jer, at jeres datter allerede er meget lang tid i institution. Jeg forstår godt, at det er kulturen, hvor ...

Annonce

... I bor, og et eller andet sted er I naturligvis nødt til at følge dette. Jeg er også med på, at I vil få familietid om aftenen, hvis hun går senere i seng... men ud over de arbejdstider du nævner, så er der jo også transporttid, og det betyder sandsynligvis, at din datter lige nu er i institution fra ca. 8-17 og dette vil blive forlænget, så hun er der fra 8-18... Det er længe at være væk fra mor og far i hverdagen. Mine overvejelser går derfor mere på, hvor lange dage i institutionen hun vil få fremfor, hvor meget hun vil sove i institutionen...

Du skriver, at alle børn sover til middag - helt op i skolealderen (måske starter børn i Kina i skole tidligere:)). Dette taler for, at jeres datter også sover til middag, så hun følger de andre børns rytme. Det vil være lettere for hende at følge de andre børn og rytmen i hverdagen - og være svært at være den eneste som er vågen.. for så tidligt hentes hun jo heller ikke, hun vil være der næsten lige så lang tid som de andre. Igen taler det for at lade hende sove...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker ikke at en middagslur på nuværende tidspunkt vil give problemer senere. Hun kan sagtens vænnes til at springe middagsluren over, når I senere vender tilbage til DK. Det vil være en helt anden situation. Du skal derfor ikke ændre på tingene nu afhængigt af, hvad du tænker fremtiden vil bringe, men i stedet ændre eller bibeholde tingene nu - som du skønner vil være bedst for jeres datter, hendes hverdag og hele jeres families rytme.

Ud fra det du fortæller, så lyder det umiddelbart som en god idé at bibeholde middagsluren og give jeres datter det afbræk i løbet af dagen. Det vil dog være rigtig godt, hvis dagene ikke behøvede være længere, end de allerede er.... :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder