Svar: Danske eller kinesiske sove/arbejdstider?
15. juli 2019
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur...
Man skønner at ca. 60% af de 3 årige børn stadig vil have brug for en middagslur - men mange institutioner i DK er lavet sådan, at når børn omkring 3års alderen begynder i børnehave, så er middagsluren slut. Det er en biologisk nødvendighed for små børn at få søvn midt på dagen, og netop dagssøvnen giver barnet nogle ting, som nattesøvnen ikke giver på samme måde.
Når børn får en middagslur, så afbrydes dagens aktiviteter. Det giver dem mulighed for at bearbejde nogle af dagens oplevelser. Det giver ekstra energi, overskud, børn der har lettere ved at kontrollere deres følelser osv. Samtidig så lagrer oplevelser og stimuli sig i hjernen, og det er derfor vi siger, at "vi bliver klogere af at sove" :) Barnet har altså overskud til at lære mere, når det er vågen og har også mulighed for at lære, når det sover....
Dagssøvnen kan også reparere på en dårlig nattesøvn, - det omvendte er ikke tilfældet. Det vil sige, at hvis barnet har sovet dårligt en nat, så vil dagssøvnen kunne hjælpe på den manglende nattesøvn. Barnet får ikke samme effekt af søvnen, hvis søvnen i stedet for 10 nattetimer og 2 timers middagslur består af 12 sammenhængende nattetimer...
Alt dette taler jo for, at jeres datter fortsat har glæde af at få sin middagslur. Derudover fortæller du, at hun ofte sover godt, når hun sover til middag. Hun kan godt være lidt tid om at falde i søvn, men når hun så sover, så sover hun ofte et par timer, og det lyder derfor som om, at hun har glæde af søvnen midt på dagen.
Noget er søvn, andet er samvær... og min umiddelbare tanke jer, at jeres datter allerede er meget lang tid i institution. Jeg forstår godt, at det er kulturen, hvor I bor, og et eller andet sted er I naturligvis nødt til at følge dette. Jeg er også med på, at I vil få familietid om aftenen, hvis hun går senere i seng... men ud over de arbejdstider du nævner, så er der jo også transporttid, og det betyder sandsynligvis, at din datter lige nu er i institution fra ca. 8-17 og dette vil blive forlænget, så hun er der fra 8-18... Det er længe at være væk fra mor og far i hverdagen. Mine overvejelser går derfor mere på, hvor lange dage i institutionen hun vil få fremfor, hvor meget hun vil sove i institutionen...
Du skriver, at alle børn sover til middag - helt op i skolealderen (måske starter børn i Kina i skole tidligere:)). Dette taler for, at jeres datter også sover til middag, så hun følger de andre børns rytme. Det vil være lettere for hende at følge de andre børn og rytmen i hverdagen - og være svært at være den eneste som er vågen.. for så tidligt hentes hun jo heller ikke, hun vil være der næsten lige så lang tid som de andre. Igen taler det for at lade hende sove...
Jeg tænker ikke at en middagslur på nuværende tidspunkt vil give problemer senere. Hun kan sagtens vænnes til at springe middagsluren over, når I senere vender tilbage til DK. Det vil være en helt anden situation. Du skal derfor ikke ændre på tingene nu afhængigt af, hvad du tænker fremtiden vil bringe, men i stedet ændre eller bibeholde tingene nu - som du skønner vil være bedst for jeres datter, hendes hverdag og hele jeres families rytme.
Ud fra det du fortæller, så lyder det umiddelbart som en god idé at bibeholde middagsluren og give jeres datter det afbræk i løbet af dagen. Det vil dog være rigtig godt, hvis dagene ikke behøvede være længere, end de allerede er.... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske