Brev:
Anna og søvn
15. juli 2019
Alder:
21 mdr.
Anna og søvn
Hej Helen
Vi har en lille spunk på 21 mdr. Anna er en glad, tilfreds og bestemt lille dame. Hun har en stærk vilje, men man kan sagtens aflede hende og finde på noget andet, hvis der er noget hun ikke må.
Anna har indtil for 3 mdr siden været super nem at putte og er altid blevet puttet af mor. Hun startede med at sove i sengen hos os, og blev ammet om natten indtil hun var 3 mdr. Stille og roligt er vi gået over til hun blev puttet i sin egen seng, imens jeg lå i min seng ved siden af hendes, indtil hun sov. Når hun vågnede om natten fik hun enten sutten eller kom op imellem os, alt efter hvor ked af det hun var.
Da hun var helt tryg ved at blive puttet i sin egen seng, ca 1 år gammel, kom hun ind på sit eget værelse. Hvor hun blev puttet i egen seng med sutteflaske og jeg sad i sofaen hos hende indtil hun sov. Da hun var oki med det, fik hun sutten når flasken var tom og jeg kunne gå ud og hun faldt bare i søvn af sig selv. Ind til for ca 3 mdr siden.
Det startede med jeg prøvede at tænde en bamse med musik som hun faldt i søvn til, hun lærte endda at tænde den selv hvis den stoppede. Lige så stille eskalerede det op, hun begyndte at kalde, ville op, fjollede når vi kom ind osv alt det som de nu laver i den alder af cirkus kunstner. Men pludselig en dag blev det med skrig når jeg ville ligge hende i sengen. Jeg tog hende op og sad med hende på hendes værelse i armene og sang. Det virkede i 2 dage, hvor jeg så derefter kunne synge 1 time for hende uden resultat. Så eskalerede det op igen hvor hun skreg så snart jeg nærmede mig sengen med hende. Jeg prøvede at tale hende til ro, sige hun skulle putte sig men intet hjalp.
Min mand og jeg blev enige om at tage sengen ind i soveværelset igen, men der ville hun heller ikke ligge i den, så hun kom op i vores seng. Det var stadig med skrig og skrål, så meget at hun slet ikke var til at komme i kontakt med hende. Min mand sagde på et tidspunkt at hun virkede helt som om hun var besat fordi hun bare skreg og ikke ville noget, vred sig ud af vores arme, forsøgte at komme ud af sin seng, ikke ville trøstes, bare sad i fodenden af sin seng og skreg. 2 dage i træk var hun oppe til kl 1, før hun viste hun var træt, til trods for dagene havde været indholdsrige, med tilpas ro også. Men det kunne vi ikke når hun skulle i dagpleje.
Vi fandt middelvejen at hun puttede sammen med far, vi stræk hendes sengetid til kl 20, hun vågner kl 6 og er før blevet puttet kl 19 og sover 2 timer i dagplejen. Hun fik sutteflasken og lagde sig til at sove først kl 20, men nu er kl tit 21 eller 21.30 før hun sover. Den sidste uge er hun begyndt igen at skrige i vildens sky når hun skal sove.
Jeg har læst mange af dine tidligere breve til andre og har prøvet at følge dine råd til dem. Så nu bliver hun tilbudt mad inden hun skal sove og får ikke længere flasken. Så har hun 30 min med putte ritualer, vi leger imens vi snakker om dagen, får en ren ble, børster tænder, siger godnat og jeg går i gang med "stryge-tøj-tiden". Men så snart hun kommer ned i sengen skriger hun. Til sidst smider hun sut og putte bamsen og nægter at tage dem igen. Første aften vi gjorde det blev hun puttet kl 20.10 skreg i 40 min før far kom ind og tog over, han tog hende op og hun blev beroliget og faldt i søvn efter 20 min i hans arme. I de 40 min havde jeg lagt tøj sammen, snakket med hende sagt mor er her, jeg passer på dig, put dig ned lille skat, snakket med hende om I morgen kommer en ny dejlig dag hvor vi skal lege sammen, prøvet at tage hende op og berolige hende fordi hun skriger så meget, hulker og er helt utrøstelig.
Anden dag var far med inde på værelset og havde "stryge-tøj-tid" det virkede heller ikke, så efter 20 min tog vi hende op og hun puttede med sin far og faldt i søvn efter 10 min. Tredje dag prøvede vi igen samme strategi, men stoppede hurtigt da hun igen skreg helt hysterisk og virker mest tryg ved at være hos en af os. Fjerde dag ville hun ikke sove til middag og faldt i søvn kl 16 i sofaen. Så der puttede vi hende først kl 21.30 (Det var først der hun viste tegn på træthed). Femte dag puttede vi hende igen kl 20, hos far med det samme, det var uden skrig og hun brugte ca 30 min på at falde i søvn.
Jeg har det ikke godt med at bruge stryge-tøj-metoden når min lille spunk står og virker så utryg og ked af det. Håber du kan forklare hvad der sker med vores lille datter. Ved godt hun har en alder lige nu hvor hun har ekstra meget brug for os og det får hun. Vi er om hende hele tiden, men hun er også god til at lege selv, vi giver hende utrolig meget nærvær og tryghed, vi går ikke og skælder ud på hende, men er gode til at være tålmodige omkring hende og vise hende vejen til det rette. Hun er ikke så god til at gå med andre uden mor og far er i nærheden.
Med venlig hilsen
Annas mor