Danske eller kinesiske sove/arbejdstider?

15. juli 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Danske eller kinesiske sove/arbejdstider?

Kaere Helen.

Jeg har ind til nu forsoegt at bibeholde mange danske vaner og maader at goere tingene paa, selvom vi nu paa 3. aar befinder os i Kina stoerstedelen af aaret. Men i forhold til vores datters sovemoenster, overvejer jeg nu, om en kinesisk model ville kunne fungere for os alle, da det ville rydde nogle knaster paa mit arbejde. Dog vil jeg noedigt gaa (for meget) paa kompromis naar det handler om at faa prioriteret tid med familien, specielt da vores datter stadig er meget ung, og derfor kunne jeg godt taenke mig at hoere dine tanker ang. nedenstaaende:

Vores datter er 2 aar og 9 maaneder, og har flere og flere dage, hvor hun skipper middagslur. Dagene kan see ud paa 2 forskellige maader, afhaengigt af om hun tager lur eller ej:

Ingen lur: Op kl 7, sover ved 19:45-20:30 tiden afhaengigt af hvor traet hun er, samt hvor mange krumspring hun finder paa ved sengetid. Hun er helt klart ”ugle” – kan godt have lidt svaert ved morgenerne og har fuld knald paa om aftenen, og er dermed ikke altid enig i, at det er sovetid.

Middagslur: Op kl 7, boernehave 9-12 inkl frokost. Laegges til lur omkring kl 13. Falder sjaeldent i soevn med det samme saa luren starter oftest 13:30-14, hvor hun saa til gengaeld nemt kan tage et par timer, specielt, hvis hun har skippet dagen foer. Dermed bliver kl nemt 20:30-21 ogsaa nogle gange 21:30 foer hun er klar til at sove om aftenen.

Hun er der hvor jeg, hvis jeg/vi i DK, ville begynde at overveje at droppe middagsluren. Men i Kina sover boern normalt lur helt frem til skolealderen, og i boernehaven er der lurtid 12:30-14:30, naar hun rykker op paa ”fuld tid” til september, naar efteraarssemesteret starter. En god grund til dette er, at mange kinesiske foraeldre har lange arbejdstider, saa skal de have tid med deres boern, maa det ske om aftenen, og min datters jaevnaldrene har typisk sengtid ved 22-23-tiden. Dvs. at deres nat er tilsvarerende kortere, og saa sover de om dagen, mens foraeldrene arbejder. I starten syntes jeg, at kinesiske boern er alt for laenge oppe, men naar man forstaar dynamikken bedre, giver det mening.

Arbejdstiden i mit firma er 8:30-17:30, inkl. en times frokostpause. Jeg har ind til nu arbejdet 8:30-16:30, inkl ½ times frokost, og derudover lagt noget tid om aftenen, afhaengigt af hvordan aftenen ioevrigt er forloebet. Sover min datter ved 20-tiden, kan det fint ...

Annonce

... fungere, sover hun foerst kl 21, er det straks svaerere, hvis man ogsaa lige har andre ting, der skal ordnes. Jeg har hele tiden taenkt at hun ville holde op med at sove til middag omkring de 3 aar, men jeg har de sidste dage overvejet om det ville vaere OK, hvis vi holder hende laengere oppe, saa hun kan tage lur i boernehaven som de andre. Samtidig ville jeg saa aendre min arbejdstid til 8:30-17:30 som alle andre i firmaet. Alternativt vil min arbejdstid hedde 8:30-16:30 + 21-22.

I Kina er der ikke flekstid paa samme maade som i Danmark, saa jeg bliver noedt til at have veldefinerede arbejdstider. I praksis ville jeg have det samme antal timer sammen med min datter uanset hvilken model vi vaelger, selvom jeg taenker at hun vil vaere mere oplagt i timen fra 16:30-17:30 end timen fra 20:30-21:30, som vi evt. ville forlaenge hendes dag med. Skaaret ud i pap:

1) Datter sover 20-07 og mor arbejder 8:30-16:30 + 21-22, eller
2) Datter sover 21:30-07 + 13-14:30 (lurtid starter 12:30, men der sover hun naeppe) og mor arbejder 8:30-17:30

I praksis det samme antal fritimer sammen, men ser du nogle for-og-imod, som jeg boer overveje? Fordelen ved model 2 er at jeg har fri, naar jeg gaar hjem + at min mand jaevnligt arbejder til 19-20 stykker, og han ville dermed ogsaa have mere tid med sin datter. Det vil dog kraeve lidt mental omstilling fra min side at skulle vaere vaek saa mange dagtimer.

Jeg vil meget gerne hoere, hvad du taenker. Vil det give problemer i forhold til senere, naar vi vender hjem til Danmark (om halvandet-to aar), hvis vores datter er vendet til at komme sent i seng og vi saa gerne vil begynde at putte tidligere?

Mht til maaltider vil det betyde at vi rykker aftensmadstid fra et sted mellem 18 og 18:30 til et sted mellem 18:30 og 19. Jeg tror det vil vaere OK, da min datter jaevnligt ikke er sulten foer. Pt haenger det sammen med, at eftermiddagsmaden ligger sent, hvis hun f.eks. sover til kl 16. Men hvis hun faar eftermiddagsmad i boernehaven omkring kl. 15 og tilbydes et mindre mellemmaaltid lidt senere, tror jeg fint det kan fungere.

Som med saa meget andet kunne man naturligvis ogsaa gaa efter en mellemvej, saa jeg f.eks. om onsdagen tog hjem og var sammen med vores datter kl 16:30. Vores barnepige laver mad den dag, saa vi kunne have ren mor-datter tid om eftermiddagen.

Mange tak og mange hilsener
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie