Brev:
Vild dreng
11. januar 2024
Alder:
2 år, 7 mdr.
Vild dreng
Kære Helen
Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at implementere.
Vi har endnu en “problemstilling” vedrørende vores dreng, som vi er lidt udfordret på, nemlig at han er vild og har svært ved at sidde stille.
Vores søn er som tidligere skrevet ca. 2,5 år, og han har fart på - på alle leder og kanter. Han er allerede forholdsvis fysisk stor, han er grovmotorisk dygtig, og sprogligt og forståelsesmæssigt meget længere end de andre børn i vuggestuen, også i forhold til de børn, som er et halvt år ældre, end han er. Han kan på nuværende tidspunkt - og har kunne i noget tid - snakke nærmeste flydende. Han fortæller i hele historier, hvor han kan rationalisere/konsekvens slutte, altså f.eks. at når hans mor har en baby inde i maven, så må han også selv havde ligget i mors mave, ligesom mor må have ligget i mormors mave. Han kan også tælle, altså tælle dyr i bøger (op til 10), samt opliste tallene fra 1-20.
Han har dog utroligt svært ved at få ro på, og generelt at lave stille aktiviteter såsom at tegne, lego eller lave puslespil. Han går heller ikke, men alting foregår i løb.
Det kommer sig dels til udtryk herhjemme, hvor han helst vil lave fysiske lege, men vi kan dog godt lokke ham til at lave spil, lego eller f.eks. tegne i kortere perioder (mellem
5-20 min), hvis vi er sammen om aktiviteten.
Han kan også godt se TV i længere periode, men det ved vi selvfølgelig godt ikke er så smart, så det forsøger vi at skære ned på, selvom det er svært, da det er det eneste, der kan give lidt ro.
Oppe i vuggestuen - og når vi f.eks. er sammen med venner, hvor der er flere børn - bliver han dog meget urolig. Han bliver som en raket i en flaske - Han har svært ved at samle sig om en aktivitet, men flakker bare rundt fra ting til ting, uden dog at kunne finde noget, som han vil lege med/finde ro. Han bliver vild, og han kommer derfor også til at vælte andre børn, ligesom de beskriver i vuggestuen, at han med vilje skubber til de andre mindre børn, eksempelvis hvis han har skulle lave puslespil ved et bord, kravler han efter meget kort tid ned, hvor han så f.eks. skubber til et andet barn, når han kommer ned på gulvet.
Pædagogerne i vuggestuen er frustreret over ham, og har derfor også sagt, at der skal ske noget. Hvad de vil implementere i vuggestuen, ved vi dog ikke endnu.
Jeg er i tvivl om, hvordan vi skal understøtte ham? Skal han have brændt mere krudt af i løbet af dagen, skal vi øve mere stilsiddende aktiviteter, nogle øvelser for at give ro eller en helt fjerde ting?
Og skal vi skærme ham i weekenderne fra at være sammen med for mange mennesker, så han bedre kan få ro på der efter en uge i institution med larm, eller gør det ham bare mere sensitiv overfor larm? Jeg oplever måske i virkeligheden, at han bliver stresset/overgearet af at være sammen med mange mennesker, fordi han suger alt, lytter til alle samtaler mv. Når jeg kigger på vores liv, kan jeg godt se, at vi tit er på farten, hjemme ved bedsteforældre eller har gang i diverse projekter herhjemme, kigger på telefonerne samtidig med vi er der for ham, men også lige laver mad mv.
Han skal i børnehave før tid, men det er først om nogle måneder.
Med venlig hilsen
Mor