Svar: Svært ved at sove i dagtimerne
23. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Amalie
Tak for dit brev :) Og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og det første du skal være sikker på er, at jeres datter ikke har ondt. Det kan være tænder som er på vej (selvom det er tidligere end gennemsnittet), det kan være problemer med ørerne og lignende, som kan forklare, hvorfor hun pludselig virker mere pylret og sover mere kortvarigt. Måske er hun forkølet, tæt i næsen og bliver derfor generet under søvn...
Det kan også skyldes alder og udvikling, fordi der sker rigtig meget med hende nu - både motorisk og mentalt - og det er vigtigt, at du nu forsøger at skabe en rytme om dagen, hvor du hjælper hende med at være aktiv og bruge sig selv rigtig godt i de vågne perioder, og så hjælper hende med at koble fra, når det er tid til at sove igen. Hun er så bevidst nu og følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer, så hun nogle gange signalerer, at hun hellere vil opleve og se på verden - men hvor hun faktisk har brug for at sove. Og det kan derfor være nødvendigt, at du ser lidt mere på klokken end på jeres datter lige nu, netop for at hjælpe hende med at få de lure og dermed de afbræk i løbet af dagen, som søvnen naturligt giver hende.
Det kan også sagtens handle om, at hun nu begynder at have behov for lidt mere mad, og det lyder som om, at det faktisk går okay med skemaden. Jeres sundhedsplejerske har sagt, at hun kan være mere sulten, og jeg synes det lyder som en god idé at forsøge med skemad to gange dagligt - frokost og aften. Det vil også hjælpe jer til lidt mere rytme hele dagen igennem og på den måde hjælpes hendes indre ur også til at fornemme, hvornår hun er træt og har brug for at sove, og hvornår det er tid til at være vågen og aktiv igen....
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, tilbydes ofte brystet igen, når hun vågner og dagen begynder på den måde stille og roligt.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Ammes og puttes til middagslur, tidspunktet vil variere efter hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger men nok mellem 12-13...
Eftermiddag 16: Ammes - har måske både brug for en amning, når hun vågner af sin middagslur og igen før hun puttes til dagens 3. lur...
Sover dagens 3. lur
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre - de fleste børn har stadig brug for denne amning indtil ca 6 måneders alderen, hvor de spiser mere skemad og drikker vand af kop...
Du skriver blandt andet "vi tilbyder hende søvn, hver gang hun viser tegn til det, og når det så ikke lykkes, vil vi ikke kæmpe med hende..." og det er som udgangspunkt rigtig godt. Det er vigtigt ikke at kæmpe med hende, hvis hun ikke virker parat. Men, samtidig er det vigtig, at I forsøger at skabe en dagsrytme, som hjælper hende med at føle sig parat og som kan give jer lidt idé om, hvornår dette tidspunkt mon er - netop for at det skal lykkes at få hende til at sove og dermed sikre, at hun ikke ender med at blive så overtræt, at hun ikke kan sove.
Som I kan se, så indeholder denne dagsplan 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen, og det lyder som om, at en sådan rytme kunne passe fint hos jer, og de tider du har angivet. Du skriver, at I tidligere har givet hende en sen lur på ca 30 minutter ved 17-18 timen, og det er vigtigt at I stadig giver hende 3 lure dagligt, hvor den sidste lur netop ligger sidst på eftermiddagen eller først på aftenen - afhængig af, hvornår hun står op af sin middagslur :) Hvis hun lige nu sover meget korte lure, så kan hun faktisk godt have behov for 4 lure dagligt. Det er bedre, at hun får en ekstra lur end at hun ender med at være vågen igennem eftermiddagen og hele aftenen... :)
Jeg har flyttet jeres nuværende aftenbad ind midt på dagen, så hun lige nu får et bad, når hun har sovet formiddagslur og før hun skal have middagslur. Badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at det kan forlænge hendes vågenperiode lidt, så hun er mere parat til at sove, når hun puttes til sin middagslur. Og det kan derfor have god effekt på rytmen netop nu. Senere kan badet ligge om aftenen igen.
Du skal være opmærksom på, om hun nogle gange powernapper lidt, imens hun ammer. Hvis det er tilfældet, vil det være rigtig godt, at du forsøger at holde hende igang ved brystet, så hun spiser effektivt og godt. Evt. lægge en skiftning ind undervejs, så du starter med at amme hende, skifter hende og lægger hende til igen - og først derefter putter hende. Det kan også være med til at gøre en forskel.
Det er blevet betydeligt varmere i vejret, så hun kan også vågne, græde, sove uroligt, fordi hun får det for varmt. Sørg for at hun ikke har for meget tøj på, men dog stadig er skærmet mod sol og vind. Vær opmærksom på, at det hurtigt kan blive meget varmt i barnevognen, ligesom hun nok ikke længere skal svøbes, fordi det simpelthen bliver for varmt for hende og gør det svært for hende at sove.... I må stadig gerne trille hende en tur med barnevognen dagligt, så hun vænnes til at sove i den og så I på den måde hjælper hende ind i en rytme med dette. Det vil være guld værd, hvis I fremover blot kan putte hende i barnevognen, trille en tur og vide at hun så sover godt :)
Nogle gange kan det også være en god idé, at du lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende der - og lader hende falde i søvn ved siden af dig. Du må gerne blive liggende hos hende og hvis hun efter ca 30 minutter viser tegn på at ville vågne op så kan du være parat hos hende, lægge dine hænder på hende, berolige hende, evt. tilbyde brystet igen - og på den måde hjælpe hende videre i søvnen. Det er helt okay at hun på denne måde hjælpes, så hun får sin middagslur - fremfor at hun springer søvnen helt over :) Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af jeres seng, når hun ligger i den...
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé til, hvordan I kan komme videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske