Græder ved putning om aftenen

23. juni 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Græder ved putning om aftenen

Hej Helen

Jeg og min mand har en dejlig dreng sammen på 17 mdr. Vores søn er fra den ene dag til den anden begyndt at nægte at putte om aftenen.

Han søvn rutine ser således ud:
Kl. 6 ca, står vi op
Kl 11.30-12 middagslur mellem 1-2 timer
Kl 19.00-19.30 begynder vi at putte

Dette er gået fint indtil nu, hvor han fra den ene dag til den anden dag nægter at putte. Den dag det startede, blev han passet af sin farmor fra kl 10 til 18, da min mand og jeg var til konfirmation. Vi har heldigvis ikke haft nogle problemer med at han er blevet passet, men denne dag havde han kun sovet 30 min middagslur. Herefter havde de været ude i en kolonihave med nogle familievenner, hvilket vil sige at der var "nye" mennesker samt indtryk. Vores dreng er meget opmærksom og bevidst og suger alle indtryk til sig.
Da vi kom hjem den aften og skulle putte, græder han helt ulykkeligt, og vil hverken puttes eller ligge sig ned i sengen. Han peger ud mod døren som fører ind til stuen - et tegn på at han gerne vil ud af værelset. Vi tog ham med ud i stuen, og så stoppede han med at græde. Han var sammen med os i et stykke tid, hvor efter vi ...

Annonce

... forsøgte igen. Det forsatte indtil kl 23.00 hvor han ikke kunne holde sig vågen længere.

Dagen efter da vi skulle putte, græder han igen og peger igen mod døren. Vi fortæller ham med en behagelig stemme:"du skal sove nu, fordi du er træt. Når vi står op i morgen tidlig kan vi lege, men nu skal du sove" Dette gør vi flere gange.

Vi bliver så kede af det, og føler os magtetsløse fordi vi ikke ved hvad årsagen til hans pludselig gråd er. Det skal lige siges, at det her drejer sig i alt om 2 dage.
Vi føler at han er bange eller utryg, men for hvad?
Kan det have noget med den dag i kolonihaven at gøre? Eller er det noget mht til hans udvikling?
Er der noget vi skal være særlig opmærksomme på i denne alder han har nu?
Er det korrekt at vi holder fast i at han skal blive inde på værelset, eller skal vi gå ud derfra med ham og forsøge igen efter lidt tid?

Udover dette, har du så nogle gode forslag til putteritualer tilsvarende hans alder? Han er en dreng med krudt i måsen, og er ikke meget for at sidde stille, så det er lidt svært for os at fange hans opmærksomhed ved mht at kigge/læse bøger.

Med venlig hilsen
S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år