Brev:
Græder ved putning om aftenen
23. juni 2019
Alder:
17 mdr.
Græder ved putning om aftenen
Hej Helen
Jeg og min mand har en dejlig dreng sammen på 17 mdr. Vores søn er fra den ene dag til den anden begyndt at nægte at putte om aftenen.
Han søvn rutine ser således ud:
Kl. 6 ca, står vi op
Kl 11.30-12 middagslur mellem 1-2 timer
Kl 19.00-19.30 begynder vi at putte
Dette er gået fint indtil nu, hvor han fra den ene dag til den anden dag nægter at putte. Den dag det startede, blev han passet af sin farmor fra kl 10 til 18, da min mand og jeg var til konfirmation. Vi har heldigvis ikke haft nogle problemer med at han er blevet passet, men denne dag havde han kun sovet 30 min middagslur. Herefter havde de været ude i en kolonihave med nogle familievenner, hvilket vil sige at der var "nye" mennesker samt indtryk. Vores dreng er meget opmærksom og bevidst og suger alle indtryk til sig.
Da vi kom hjem den aften og skulle putte, græder han helt ulykkeligt, og vil hverken puttes eller ligge sig ned i sengen. Han peger ud mod døren som fører ind til stuen - et tegn på at han gerne vil ud af værelset. Vi tog ham med ud i stuen, og så stoppede han med at græde. Han var sammen med os i et stykke tid, hvor efter vi forsøgte igen. Det forsatte indtil kl 23.00 hvor han ikke kunne holde sig vågen længere.
Dagen efter da vi skulle putte, græder han igen og peger igen mod døren. Vi fortæller ham med en behagelig stemme:"du skal sove nu, fordi du er træt. Når vi står op i morgen tidlig kan vi lege, men nu skal du sove" Dette gør vi flere gange.
Vi bliver så kede af det, og føler os magtetsløse fordi vi ikke ved hvad årsagen til hans pludselig gråd er. Det skal lige siges, at det her drejer sig i alt om 2 dage.
Vi føler at han er bange eller utryg, men for hvad?
Kan det have noget med den dag i kolonihaven at gøre? Eller er det noget mht til hans udvikling?
Er der noget vi skal være særlig opmærksomme på i denne alder han har nu?
Er det korrekt at vi holder fast i at han skal blive inde på værelset, eller skal vi gå ud derfra med ham og forsøge igen efter lidt tid?
Udover dette, har du så nogle gode forslag til putteritualer tilsvarende hans alder? Han er en dreng med krudt i måsen, og er ikke meget for at sidde stille, så det er lidt svært for os at fange hans opmærksomhed ved mht at kigge/læse bøger.
Med venlig hilsen
S.